Heren,
ik heb helaas ook hetzelfde probleem! Een korte beschrijving:
- stationair schommelen als de auto al heeft gereden. Meestal met koude motor geen probleem. Ik moet wel zeggen, ik rijd veel in de file helaas.
- schommelen tussen de 70 en 140 km/h. Niet altijd, heb het idee dat het vaak aan de temperatuur buiten ligt. Verder heb ik ook het idee dat het minder is met Airco aan.
Ik heb de volgende zaken al laten doen:
- Versnellingsbak olie in december bij de dealer laten vervangen, resultaat, meer last van schommelend toerental. Eerste paar dagen schakelde de auto zeker soepeler, maar de onhebbelijkheden die die al had, zaten er nog steeds in.
Die onhebbelijkheden zijn:
* bij derde versnelling soms wel en soms niet hard overschakelen
* soms wanneer naar stilstand wordt afgeremd harde stoot naar de 1ste versnelling
Voor de rest schakelt en rijdt de auto eigenlijk voortreffelijk. Heb inmiddels een mailtje uitgezet naar ZF Dortmund voor advies!
- Heb vorig jaar februari de inlaatspruitstuk, gloeibougies, etc vervangen.
- Heb in december, samen met de versnellingsbak olie verversing ook de accu vervangen, dus kan me niet voorstellen dat het met elektronica te maken heeft.
Wat ik nog niet heb laten doen is het volgende:
- Roetfilter is nog niet vervangen, auto regenereert 1x per week. Dan rijdt de wagen echt niet fijn!! KM stand 207dkm. Auto houdt niet in, rookt niet, stinkt niet naar diesel ofzo, alleen als de 'magnifieke' panorama dak openstaat, maar dat is normaal volgens mij. Mijn monteur zegt om de roetfilter pas te vervangen of leeg te halen, wanneer de auto begint in te houden, dus minder begint te trekken, maar daar heb ik tot op heden geen last van.
Ik twijfel eigenlijk over het volgende als ik jullie verhalen en ervaringen lees.
- Kan het zijn dat de toerental schommelt, omdat de roetfilter toch echt vervangen moet worden? Ik lees zaken over het dichtslibben van de motor...
- Kan het zijn dat de olie verversing bij de dealer alleen zaken erger heeft gemaakt en dat ik beter naar de dealer kan gaan om het een en ander uit te lezen. Heeft in mijn ogen weinig zin, waarschijnlijk komen ze toch weer aan met geen storingen. Of meteen naar ZF in Dortmund, om in ieder geval uit te sluiten dat het aan de bak zelf ligt.
Ik heb geen zin om de roetfilter te laten vervangen of leeg te halen, als het niet nodig is.
Wat betreft die EGR thermostaat, mijn auto wordt gewoon warm, alleen een paar maanden terug met die extreme kou en in de file, werd de auto pas warm als ik echt snelheid begon te maken.
Het is toch best een verhaal geworden
excuses....
Ik hoop dat jullie tips voor me hebben?
Gr