Pagina 7 van 8

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 05 mar 2009, 20:09
door BoMeWm
DJLeonardo schreef: Ik kan me voorstellen dat de dealers er niet happig op zullen zijn om dit te contateren omdat ze dan voor niks aan de slag moeten
Deze snap ik niet helemaal, ik neem aan dat de dealer voor deze reparatie wordt betaald door BMW.
Zou dus alleen maar gunstig voor ze zijn :)

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 05 mar 2009, 20:19
door bibic
Marvin 328iT schreef:Mijn 328i Touring hebben ze een tijdje geleden bij Breeman Rotterdam ook gerepareerd.
Ze lassen dan een nieuw stuk erin, en ook lassen ze een gedeelte wat normaal met een paar laspunten zit helemaal door(volgens een medewerker)...ook gebruiken ze idd een groen gekleurd purschuim-achtig goedje, ik heb het er iig ook in zitten!
Heb gehoord dat idd na 2000 de subframe's gemodificeerd zijn.

Wat betreft de garantie...

Ze checken iig de staat van de auto, de km/stand, en ze maken een aantal foto's van de onderkant...BMW bepaald dan of de BMW dealer het kostenloos mag repareren.
Er werd mij verteld dat ze dachten dat ik wel eens een van de laatsten zou kunnen zijn waarvan ze het kostenloos mochten repareren....dus als je iets merkt, ga gelijk naar de dealer!

gr.
Marvin
Aangezien bij mijn de achterkant ook is gevuld met purschuim, vraag ik me af of bij mij de subframe als is gerepareerd. Als het niet teveel moeite is kan je dan wat foto's plaatsen van de gerepareerde gedeelte?
Weet je toevallig ook van welke maand in 2000 BMW de subframes hebben versterkt?

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 05 mar 2009, 20:51
door KJ_bmw
Subframes zijn aangepast bij produktie vanaf 2-2000. Vullen met schuim werd inderdaad gedaan na reparaties maar soms ook preventief of bij heel kleine scheurtjes.
Hierbij een foto van een ander forum met een beeld van het (beginnend) probleem.
Je ziet de eertse scheurtjes ontstaan rondom de puntlas
Afbeelding

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 05 mar 2009, 21:41
door bjornc
Voor de mensen die niet weten wat een puntlas is:
Die 2 stipjes naast dat dikke rubber.
Het onderste stipje is aan het inscheuren.

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 06 mar 2009, 14:57
door bibic
Volgens mij is mij subframe niet gerepareerd anders zou je dat toch zien zijn? waarschijnlijk is dit preventief gedaan. Mijn auto komt uit 01/2000 dus net voordat de frame is verstevigd.

op de foto is dat groenachtigepurschuim goed te zien, ben wel van plan om dat dicht te gaan kitten omdat dat aan de andre kan wel is gedaan.

Afbeelding

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 10 mar 2009, 20:07
door bibic
Hey guy's

Nu het gebonk grotendeels weg is bij het schakelen, merk ik dat ik een soort gelijke bonk heb bij gas los en weer aan boven de 2000 toeren. Kan dit iets te maken hebben met de achterassrubbers, of is het toch iets anders..?

Thx alvast.

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 12 mar 2009, 21:35
door Eric S
Quote verwijderd, zie regels gebruik citaten.

Moderatoropmerking Farl
Ga er maar vanuit dat het ruber defect is ik heb precies hetzelfde probleem gehad bij het schakelen rubber laten vervangen en het probleem is echt 100 % over ;)

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 12 mar 2009, 22:42
door bibic
Quote verwijderd, zie regels gebruik citaten.

Moderatoropmerking Farl
Ik neem aan dat je het over de achteras rubbers hebt :)

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 13 mar 2009, 11:29
door mike972
Hoi,

Zijn de rubbers niet zelf te vervangen ?

Groeten,

Mike

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 13 mar 2009, 12:02
door bibic
Daar zijn de meningen een beetje over verdeeld :P

Ik zelf heb daar iig de tools en skils niet voor.

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 14 mar 2009, 01:21
door anna_moska
Bibic,

Snap ik het nou goed dat je nu twijfelt of je die silenblocks (draagarmrubbers) achter ook had moeten laten vervangen?
Of bedoel je met 'achterasrubber' weer heel wat anders? Kun je ajb op een tekening laten zien, die achterasrubbers.

Ik heb hetzelfde probleem (gebonk enzo). Ga aan het einde van de maand een afspraak maken om de diffrubbers alledrie te laten vervangen. Maar als het probleem dan nog niet (helemaal) verholpen is, ga ik verder laten zoeken, dus ook eventueel naar die achterasrubbers laten kijken.

Dus nogmaals, bedoel je nu met 'achterastubbers' gewoon de silentblocks (draagarmrubbers) achter, of wat anders? Die draagarmrubbers achter van jou waren toch nog gewoon goed? Ten minste je hoefde ze van die monteur niet te vervangen, wel je draagarmrubbers voor, meen ik me te herinneren.

Heb overigens vorige zaterdag zowat de hele middag doorgebracht onder de auto, naar de mogelijke scheuren subframe te zoeken. Ziet er bij mij hetzelfde uit als bij jou, dus ook een gaatje, met daarin groenachtig schuim spul. Maar voorzover ik kon zien, geen scheuren.

Alvast dank voor je antwoord.

Succes!

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 20 mar 2009, 11:26
door bibic
Dan zou ik toch zeggen dat bij onze wagens de subframe is versterkt, van reparatie is niets te zien. Ik ga dit nog aan de dealer vragen als ik daar binnenkort naar toe ga

Wat betreft de rubbers; ga ik maar gewoon naar de dealer en laat m daar eens helemaal inspecteren, het is blijkbaar moeilijk om een goede en betrouwbare specialist te vinden in Brabant x|

Ben al bij 3/4 verschillende geweest en ze roepen allemaal iets anders...... Word er een beetje moedeloos van *zucht*

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 22 mar 2009, 12:50
door anna_moska
Ben het met je eens dat je soms moedelos wordt dat de specialisten steeds andere dingen roepen. Mijn ervaring met de dealers is echter dat zij weer roepen dat het gebonk heel normaal is en bij de auto hoort. Ja, en wie moet je dan geloven? Je kan volgens mij beter gericht laten kijken, zo van is die en die rubber nog goed, ja of nee. Laat even weten wat de dealer vond.

Maar nog heel even terugkomend op jouw opmerking, welke rubbers bedoelde je nou met 'achterasrubbers'?

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 11 apr 2009, 10:50
door anna_moska
Hallo iedereen die last heeft van het bebonk!

Heb de auto net terug gekregen van een BMW-specialist.

De volgende onderdelen zijn vervangen: 3 rubbers van het diff, 4 rubbers waarmee de subframe vastzit aan de bodemplaat, 2 draagarmrubbers. Daarna is de auto uitegelijnd.

Resultaat, de auto rijdt weer zonder gebonk, en het getril bij het koppelen is aanzienlijk afgenomen. Helemaal weg krijg je het volgens mij als je de vliegwiel en hardyschijf laat vervangen, maar dat gaat mij qua kosten te ver (de hardyschijf laat ik misschien van de zomer vervangen, maar die vliegwiel moet in combinatie met de koppeling, en mijn koppeling is op het moment nog goed).

Overigens zijn bij mij de plekken nagekeken waar de subframe aan de bodemplaat vastzit (zie die enge foto's met scheuren in de bodemplaat van de eerdere posts). De subframe is eraf gehaald bij het vervangen van de rubbers, dus konden ze goed naar die scheuren zoeken. En bij mij zijn geen scheuren geconstateerd :) . Wel een opluchting dus.

Dus dit was mijn terugkoppeling voor wat betreft het bekende 'gebonk'-probleem, waar veel forumleden zo te lezen last van hebben.

Groetjes.

Re: Gebonk van achteren bij het schakelen.. :s

Geplaatst: 11 apr 2009, 13:06
door bjornc
En dat geintje heeft hoeveel gekost???