BMW 530D Touring *CarbonSchwarz* *M Performance* -Update P19
Re: BMW 530D Touring *CarbonSchwarz* *M Performance* -Fotosh
Je bedoeld het koelwater temp metertje? Die zit inderdaad niet in een e60. Je kan via dit geheime menu wel heel precies de temperatuur zien. De reden dat ik ben gaan kijken was dat ik erg lang moest wachten voordat er warme lucht uit de ventilatie roosters voelde komen.
In je toerenteller kun je (zo heb ik begrepen) wel een afgeleide zien van de watertemperatuur. Er staan net voor het rode gebied hele subtiele dunne streepjes welke in aantal afnemen naarmate de motor opwarmt. Ik houd er echter nog altijs 5 over na een rit van 60km snelweg.
In je toerenteller kun je (zo heb ik begrepen) wel een afgeleide zien van de watertemperatuur. Er staan net voor het rode gebied hele subtiele dunne streepjes welke in aantal afnemen naarmate de motor opwarmt. Ik houd er echter nog altijs 5 over na een rit van 60km snelweg.
E61 535d Titan Silber M pakket, DPF leeg, EGR uit en 360pk en 720NM
Ik weet eigenlijk niet wat ik bedoel
haha.
Heb er niet zoveel verstand van maar weet wel dat ik in m'n E46 kon zien of de motor op temp. was (en of dat het koelwater is of watertemperatuur?).
Ok daar zal ik zo eens op letten! Thanks voor de tip, die streepjes zouden helemaal weg moeten zijn als hij warm genoeg is?

Heb er niet zoveel verstand van maar weet wel dat ik in m'n E46 kon zien of de motor op temp. was (en of dat het koelwater is of watertemperatuur?).
Ok daar zal ik zo eens op letten! Thanks voor de tip, die streepjes zouden helemaal weg moeten zijn als hij warm genoeg is?
Die streepjes zijn nooit helemaal weg, ik houd er altijd minimaal drie over, ook met caravan er achter 

Ik zou gewoon even checken wat in het geheime menu wordt weergegeven. Streepjes blijken niet altijd even betrouwbaar. Of via je OBD met een torque appje...
E61 535d Titan Silber M pakket, DPF leeg, EGR uit en 360pk en 720NM
3 streepjes over betekend dat de temp. 90 graden is? Zou toch ergens beschreven moeten zijn zou je denken, wellicht in de handleiding maar die heb ik nog niet helemaal kunnen doornemen
.

Gisteren een leuke KMstand bereikt
. (excuus voor de slechte Nokia foto
)

Zo'n 4K erbij gezet de afgelopen maand
.

Zo'n 4K erbij gezet de afgelopen maand

Gefeliciteerd met jullie dochter
Uit eigen ervaring weet ik dat het nog 10000x leuker wordt als ze snachts 12 tot 14 uur doorslaapt
Mooie E61 zeg.
Zit er qua onderhoudt veel verschil in kosten met de e46 320D?
Wij hebben ook zitten kijken naar een E60 530D, maar heb het idee dat de kosten vele malen hoger liggen.

Uit eigen ervaring weet ik dat het nog 10000x leuker wordt als ze snachts 12 tot 14 uur doorslaapt

Mooie E61 zeg.
Zit er qua onderhoudt veel verschil in kosten met de e46 320D?
Wij hebben ook zitten kijken naar een E60 530D, maar heb het idee dat de kosten vele malen hoger liggen.
- lekkerwijf1
De streepjes zoals bart aangeeft is per brandstofsoort verschillend. dus niet bij elke bmw gelijk.
Quadrantz die foto 2 post hierboven van je km-stand is die genomen toen je auto net gestart hebt, of dat je er al een tijd mee rijdt.
INdien je de foto genomen hebt nadat je motor al een meer als een kwartier aanstaat, komt jou motorblok in ieder geval niet op temperatuur.
De 530d zit nml 2/3 denkbeeldige streepjes onder de 4500 toeren indien op bedrijfstemperatuur.
Quadrantz die foto 2 post hierboven van je km-stand is die genomen toen je auto net gestart hebt, of dat je er al een tijd mee rijdt.
INdien je de foto genomen hebt nadat je motor al een meer als een kwartier aanstaat, komt jou motorblok in ieder geval niet op temperatuur.
De 530d zit nml 2/3 denkbeeldige streepjes onder de 4500 toeren indien op bedrijfstemperatuur.
@Jiro_2012: Thanks! Yup ons zoontje slaapt van 8 tot 8 dus dat is een stuk beter
. De kosten lijken tot nu toe mee te vallen, WB is ietsje hoger. Op de E46 heb ik veel (achterstallig) onderhoud gehad en met deze nog even afwachten uiteraard.
@lekkerwijf1: Die foto is genomen toen ik een half uur onderweg was denk. Dan zou hij wel op temp. moeten zijn, bij mij begint hij als hij koud is met 1 streepje boven de 4K toeren (zeg maar bij 3900). En op zijn warmst dan staat hij altijd 1 streepje onder de 4500 toeren (zeg maar bij 4600). En aangezien hij tot de 5K toeren gaat (de meter) staat hij er wat dat betreft wel netjes tussen in...
Ik heb een paar keer geprobeerd om in het geheim menu te komen, code ingevoerd (5cijfers chassinr opgeteld) maar kwam daarna niet verder...zal het van de week nog eens proberen!

@lekkerwijf1: Die foto is genomen toen ik een half uur onderweg was denk. Dan zou hij wel op temp. moeten zijn, bij mij begint hij als hij koud is met 1 streepje boven de 4K toeren (zeg maar bij 3900). En op zijn warmst dan staat hij altijd 1 streepje onder de 4500 toeren (zeg maar bij 4600). En aangezien hij tot de 5K toeren gaat (de meter) staat hij er wat dat betreft wel netjes tussen in...
Ik heb een paar keer geprobeerd om in het geheim menu te komen, code ingevoerd (5cijfers chassinr opgeteld) maar kwam daarna niet verder...zal het van de week nog eens proberen!
Dit is idd niet normaal, ik schat dat de motor maar een 70c word. De typische temp wanneer de EGR thermo stuk is.
Streepje stopt bewegen ongv 80c, van 80c tot 90c beweegt het niet meer.
Streepje stopt bewegen ongv 80c, van 80c tot 90c beweegt het niet meer.
525d E61 2007 pre-LCI
Ik zal het van het weekend nog eens checken in het geheime menu.
Heeft deze ook 2 thermostaten? En dan beter allebei vervangen of alleen de EGR?
Heeft deze ook 2 thermostaten? En dan beter allebei vervangen of alleen de EGR?
Hij wordt idd maar 73gr
. Het is net gelukt om in het geheime menu te komen...
Heb voor maandag een afspraak gemaakt bij Gijsbertsen in Odijk. Zij gaven aan dat de thermostaat vervangen moet worden en niet de EGR thermostaat, heb aangegeven dat als de EGR thermostaat ook nodig is ze deze moeten vervangen...

Heb voor maandag een afspraak gemaakt bij Gijsbertsen in Odijk. Zij gaven aan dat de thermostaat vervangen moet worden en niet de EGR thermostaat, heb aangegeven dat als de EGR thermostaat ook nodig is ze deze moeten vervangen...
- lekkerwijf1
Ik zou het net andersom doen. Eerst egr dan hoofdthermostaat, ik snap wel dat hun anders te weinig verdienen. Want een egr thermostaat kost maar 40 euro en is binnen een kwartier/half uur geplaatst. Zou je evt zelf ook kunnen. Dat is vaak de boosdoener. Mocht het probleem niet opgelost worden kun je de hoofdthermostaat vervangen. Deze is duurder en veel arbeidsintensiever nml.
Hebben ze ook proef gereden met de wagen of uitgelezen ?Quadrantz schreef:Hij wordt idd maar 73gr. Het is net gelukt om in het geheime menu te komen...
Grappig dat je maandag er heen gaat, kan ik je wagen eens bekijken misschien, rond half zes uiterlijk breng ik de mijne daar

Is het vergelijkbaar met dit filmpje?lekkerwijf1 schreef:Ik zou het net andersom doen. Eerst egr dan hoofdthermostaat, ik snap wel dat hun anders te weinig verdienen. Want een egr thermostaat kost maar 40 euro en is binnen een kwartier/half uur geplaatst. Zou je evt zelf ook kunnen. Dat is vaak de boosdoener. Mocht het probleem niet opgelost worden kun je de hoofdthermostaat vervangen. Deze is duurder en veel arbeidsintensiever nml.
https://www.youtube.com/watch?v=ZhtfKliAkiU
Dan durf ik dat opzich nog wel zelf aan met m'n linkerhanden

Thermostaat vervangen zou 2u ongeveer duren a 100 euro, vond ik nog wel schappelijk en de hoofdthermostaat kost 50 euro + koelvloeistof zou je zo rond de 200 zitten.
Jullie denken dat de kans groot is dat het de EGR thermostaat is?
@Bart70: Als bovenstaande niet gaat lukken dan ben ik er om 13u ongeveer, dus lopen we elkaar net mis denk.