Pagina 7 van 21

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 30 mar 2015, 22:25
door BMW530/1976
Heb er pas een paar dagen last van en hij wordt donderdag 2 april al vervangen. Ik heb de auto bijna 2jr en rij wel door.
Het ook wel een veel voorkomend probleem bij de e60 en volgens mij ook bij andere modellen van BMW

Groeten Bas

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 30 mar 2015, 23:12
door rubbere ronnie
Aidas klote bas, maar idd daarna rijdt hij hopelijk wel weer een stuk lekkerder.
Ik lees nog wel eens dat met vervangen bak olie het probleem ook word opgelost, maar zonde als dat al niet meer mogelijk is.

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 31 mar 2015, 08:05
door M.arco
Ik heb pas ook een keer een prijsopgave gedaan voor het vervangen (mijne doet het af en toe).. Kosten bij koppelomvormer.nl (in Veenendaal) €1250,- ex. btw. Kortom, inclusief € 1513,- ... Wat een bak met geld..

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 31 mar 2015, 08:28
door BMW530/1976
Heb ik ook gedaan in Veenendaal en kreeg dezelfde prijs als jij en dacht dat het goedkoper mogelijk was. Ben nu ongeveer 1000 euro kwijt all in. Moet wel zelf sleutelen .

Groeten Bas

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 31 mar 2015, 11:56
door M.arco
Als je het zelf kan dan scheelt dat behoorlijk. Is het een klus die een reguliere garage ook kan?

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 31 mar 2015, 12:01
door Patrickk
Vervangen van bak olie is vaak uitstellen van het probleem.
viewtopic.php?f=42&t=38723&p=516419&hil ... er#p516419
Ik heb het sleutelen ook laten doen.

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 31 mar 2015, 16:11
door BMW530/1976
Ook de koppelomvormer wordt vervangen en alle andere delen die los komen zoals oliefilter/carter (is één geheel)
en de olie.De stekker die de bak in gaat wordt ook vervangen.Omdat ik er snel bij ben kan ik allen de kopppelomvormer vervangen.Het spoelen van de bak denk ik dat het niet nodig is omdat het meeste vuil toch in de koppelomvormer achterblijft(middelpunt vliegende kracht).Als ik door blijf rijden met dit probleem dan gaat waarschijnlijk de bak wel kapot.

Groeten Bas

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 31 mar 2015, 16:15
door BMW530/1976
M.arco schreef:Als je het zelf kan dan scheelt dat behoorlijk. Is het een klus die een reguliere garage ook kan?
Die besteden dat vaak uit aan revisiebedrijven zoals bijvoorbeeld CRV Veenendaal en verdienen daar dan vaak ook weer wat geld aan.Het is verstandiger om dat bij een revisiebedrijf te doen(voordeliger).

Groeten Bas

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 31 mar 2015, 20:33
door Knakkel
BMW530/1976 schreef: het meeste vuil toch in de koppelomvormer achterblijft(middelpunt vliegende kracht)
Imho is dat niet waar, de druk is daar veel te hoog om vuil achter te laten.

Check de carterpan-bodem, zitten 2 ronde magneten die slijpsel opvangen en vasthouden. Als daar slijpsel zit, ben je te laat. Check ook de kleur van de olie die uit de bak komt, ruik eraan. Zwarte naar brand ruikende olie is foute boel.

Als de olie alleen maar zwart is, durf ik aan het vervangen van de koppelomvormer te twijfelen.

Succes, ik blijf je bak-verhaal volgen :duim:

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 31 mar 2015, 20:42
door Patrickk
Je ziet idd pas hoe de staat van je bak is als je deze los hebt.
Ik wist toen ook dat het beste geval 1000euro kon kosten en als het foute boel was 3000euro.
Ik heb er overigens nog geen dag spijt van, wat rijd de wagen weer heerlijk!

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 31 mar 2015, 22:27
door BMW530/1976
Dat het vuil achterblijft in de koppelomvormer is mij verteld door het revisiebedrijf die versnellingsbakken reviseren.Het lijkt mij dan wel aannemelijk dat het zo is.Het gaat hoofdzakelijk om frictiemateriaal van de lock-up koppeling die in de koppelomvormer zit en dat zal zich niet aan de magneetjes in het carterdeksel hechten.Heb al heel wat auto's gehad met een automaat en de nodige problemen ermee gehad.Heb ook wel wat sleutel ervaring op het gebied van automatische versnellingsbakken.
Hoop dat ik het dit keer ook opgelost krijg.

Groeten Bas

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 31 mar 2015, 22:33
door M.arco
Blijft toch in veel gevallen een geldkwestie denk ik. Het zijn natuurlijk geen goedkope grapjes. Wat bij mij apart is, als ik een flink eind gereden heb (lees 400-700km in een weekend) dan heeft de auto er nog minder last van. Apart toch?

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 31 mar 2015, 22:47
door BMW530/1976
Bedoel je dat als je wagen warm is of dat je in dat weekend veel gereden hebt?Bij mij is het zo op dit moment dat als hij warm is het minder is maar als hij koud is merk ik het heel erg goed.Als ik hem doortrek merk je niets,gewoon goed doorlopen en niet inhouden/schommelend toerental.
Op de snelweg bij het snelheidslimiet voel ik het ook,houd ik me niet aan het snelheidslimiet merk ik niets(160/170).

Groeten Bas

Re: BMW530/1976 koppelomvormer vervangen

Geplaatst: 03 apr 2015, 01:32
door BMW530/1976
De koppelomvormer is vervangen en moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben.Ben er om ongeveer 1600uur aan begonnen en om 2030uur zat alles weer op zijn plek.
De bak gevuld met nieuwe ZF olie en toen de proefrit,hij rijdt super.Hij schakelt veel soepeler en geen schommelend toerental meer. :)
Ik hoop dat het zo blijft.
Zal morgen wat foto's plaatsen van de werkzaamheden.

Groeten Bas

Re: BMW530/1976 koppelomvormer defect

Geplaatst: 03 apr 2015, 07:20
door M.arco
BMW530/1976 schreef:Bedoel je dat als je wagen warm is of dat je in dat weekend veel gereden hebt?Bij mij is het zo op dit moment dat als hij warm is het minder is maar als hij koud is merk ik het heel erg goed.Als ik hem doortrek merk je niets,gewoon goed doorlopen en niet inhouden/schommelend toerental.
Op de snelweg bij het snelheidslimiet voel ik het ook,houd ik me niet aan het snelheidslimiet merk ik niets(160/170).

Groeten Bas
Bas, ik bedoel dat wanneer ik veel gereden heb (niet zo zeer dat wanneer hij warm is)..

Je Bimmer wil gewoon harder, en die gaat tegensputteren als je te zacht rijdt :rolf: