Verbruik van de 6 pitter
Re: Verbruik van de 6 pitter
Waarschijnlijk komt het omdat ik het pedaal nog ingedrukt had... zal volgende keer proberen op de cruise te rijden (lukt meestal niet tussen Arnhem en Oberhausen).
Maar ik weet dat deze bij 170 op de cruise 1 op 8,5 verbruikt... dus 1:9 gaat hij nooit halen bij 200.
Maar ik weet dat deze bij 170 op de cruise 1 op 8,5 verbruikt... dus 1:9 gaat hij nooit halen bij 200.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Ik denk eerder dat jouw metingen wat dubieus zijn. Echt meten kun je pas onderaan de streep bij het tankstation. 1:10 bij 180 kan alleen als je ook hele stukken zachter heb gereden, anders bestaat het echt niet. Mijn E46 320d deed over een langer traject met een gemiddelde van 140 (gedurende 600km) 1:13. En dat was een diesel. Bij 180 op CC liep ie 1:10. Nogmaals: diesel. De vijfpitter die ik heb gehad deed bij een gemiddelde van 160 (over 300km) 1:6, met grote stukken boven 200, benzine. Een non-turbo benzine die 1:10 draait bij 180 bestaat niet (tenzij met aangepaste bak). Of nouja, het gaat er bij mij niet in. Laatst nog een 1.4TSI op 180 gehouden: constante verbruik was 1:7 à 1:8. Bij de pomp 1:10, maar dat was omdat er ook hele stukken met 120 bij zaten.Tomba schreef:Kan mij herinneren dat ik met mijn Honda Accord 2.0i (exe dacht ik) uit 1996 in 2002 op de terugweg vanuit Italie ruim 300km in Duitsland constant de teller op 200km/u had staan (of dat ook daadwerkelijk de snelheid was wist ik niet). Het verbruik lag toen rond de 1:9.
Met de Alfa Romeo 156 2.0TS 16V in 2009 had ik op dezelfde weg op de terugweg met een gemiddelde snelheid van 180km/u een gemiddelde verbruik van 1:10 (bij 160km/u was dat zelfs 1:11,5 - gereden kilometers gedeeld door de aantal liters).
Het kan toch niet zo zijn dat de BMW zo vreselijk duur rijdt?
Re: Verbruik van de 6 pitter
De metingen zijn ook gedaan onderaan de streep @Mikkie.
Volle tank van huis en bij 600km opnieuw tanken: aantal kilometers delen door de getankte liters.
1:11,5 was toen het resultaat
2st 156 1.9 diesel reden destijds mee naar Italie en hun verbruik bij dezelfde snelheid (bijna 200km in Nederland (Alkmaar-Arhnem) volgens de geldende verkeerssnelheden en ruim 350km in Duitsland met korte stukken van 130km/u) lagen lager als jou BMW diesel.
Misschien heb is in dit geval het constante cijfer 160km/u niet goed gemeld over de totale afstand van bijna 550/600km maar de helft was dat zeker wel. Sorry hierbij voor mijn misleidende informatie.
By the way, mijn oude 156 2.0TS 16V was alleen maar voorzien van een Squadra Tuning chip.
En op het 156 Forum zal nog wel ergens een Topic staan met de bevindingen van het verbruik van diverse 156 modellen, benzine en diesel met daarbij genoteerd de afstanden en de snelheden.
Ik zie niet in waarom ik moet liegen, zie daar de nut niet van in @Mikkie
Volle tank van huis en bij 600km opnieuw tanken: aantal kilometers delen door de getankte liters.
1:11,5 was toen het resultaat
2st 156 1.9 diesel reden destijds mee naar Italie en hun verbruik bij dezelfde snelheid (bijna 200km in Nederland (Alkmaar-Arhnem) volgens de geldende verkeerssnelheden en ruim 350km in Duitsland met korte stukken van 130km/u) lagen lager als jou BMW diesel.
Misschien heb is in dit geval het constante cijfer 160km/u niet goed gemeld over de totale afstand van bijna 550/600km maar de helft was dat zeker wel. Sorry hierbij voor mijn misleidende informatie.
By the way, mijn oude 156 2.0TS 16V was alleen maar voorzien van een Squadra Tuning chip.
En op het 156 Forum zal nog wel ergens een Topic staan met de bevindingen van het verbruik van diverse 156 modellen, benzine en diesel met daarbij genoteerd de afstanden en de snelheden.
Ik zie niet in waarom ik moet liegen, zie daar de nut niet van in @Mikkie
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: Verbruik van de 6 pitter
Dit zal hem wel zijn, als ik meer dan 1/4 gas geef gaat mijn metertje al over de 20 haha!SnowWolf schreef:Waarschijnlijk komt het omdat ik het pedaal nog ingedrukt had... zal volgende keer proberen op de cruise te rijden (lukt meestal niet tussen Arnhem en Oberhausen).
Maar ik weet dat deze bij 170 op de cruise 1 op 8,5 verbruikt... dus 1:9 gaat hij nooit halen bij 200.
Update:
Vandaag me meisje en haar vriendinnen naar Eindhoven airport gebracht, gemiddeld verbruik was 7.2L/100km. De heenweg was met airco en met z'n vieren in de auto. Gemiddelde snelheid 110km/u. Heel erg netjes dus!
Nog een update over het subframe:
Offenga valt af, hun hebben pas plek in midden september en ik heb vakantie tot begin september en ik kan doordeweeks geen vrij krijgen. Hun garage is zaterdag niet open en het is 100km heen en 100km terug dus dat vind ik een beetje te gek.
Heb eventjes rondgebeld en offertes aangevraagd:
Offenga -> 600 incl -> diff rubbers nieuw OEM, subframe rubbers nieuw OEM, lassen, verstevigen, uitlijnen.
Hun vallen dus af want te ver weg en geen plek in mijn vakantie.
Auto Molenaar -> 1021 incl -> diff rubber nieuw OEM, subframe rubbers nieuw OEM, diff keerringen, achter draagarm bussen OEM, lassen, verstevigen, uitlijnen.
Karreman in Andijk -> 900 incl -> diff rubber nieuw OEM, subframe rubbers nieuw OEM, lassen, verstevigen, uitlijnen.
Plaatselijke garage hier in Egmond (BJ Autoservice) -> 570 incl (exclusief materiaal) -> Rubbers plaatsen, lassen, verstevigen, uitlijnen.
Voordeel is wel dat ik dus zelf de rubbers mag uitzoeken, en dus voor polyurethaan (strongflex) kan kiezen. Setje kant en klare verstevigingsplaten, subframe rubbers, differentieel rubbers en achterste draagarmbussen allemaal van strongflex kost 230 euro online. Totaal kom je dan dus op 800 incl.
Ben dus toch geneigd om BJ het te laten doen, ook al is het geen specialist hij zegt dat hij het kan. Voordeel is ook dat ze op 2 min loopafstand zitten, dat ik dan gelijk een strakkere achterbrug heb door de polyurethaan rubbers en dat mijn vader ze kent want hij heeft z'n bedrijf op hetzelfde bedrijventerrein.
Keuzes, keuzes...
Re: Verbruik van de 6 pitter
@Mitslol Dat van 1/4 klopt helemaal
Als de plaatselijke garage weet wat hij doet en jou ook daarna de garantie gaat geven over zijn werkzaamheden dan zou ik niet zo moeilijk doen.
Wat een verschil met Auto Molenaar zeg, schik daar een beetje van
Ligt dat verschil alleen maar aan de keerringen eb de bussen van de draagarmen?
Ik heb geen idee of dat veel meer werk is tegenover de offerte van Offenga.
En de 328i doet het heel netjes met zijn verbruik
Als de plaatselijke garage weet wat hij doet en jou ook daarna de garantie gaat geven over zijn werkzaamheden dan zou ik niet zo moeilijk doen.
Wat een verschil met Auto Molenaar zeg, schik daar een beetje van
Ligt dat verschil alleen maar aan de keerringen eb de bussen van de draagarmen?
Ik heb geen idee of dat veel meer werk is tegenover de offerte van Offenga.
En de 328i doet het heel netjes met zijn verbruik
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: Verbruik van de 6 pitter
Klopt klopt hoe moeilijk kan het nou tenslotte zijn, afspraak is gemaakt bij BJ.
Ja die keerringen zijn 14 euro, en die bussen 50 euro. Laten we dan 1,5 uur extra daarvoor rekenen ala 60 euro per uur (gokje, zal wel meer zijn) zit je op 160~ euro extra voor de keerringen en draagarmbussen.
Dan is het verschil evengoed nog behoorlijk, denk dat het dan toch echt met uurloon te maken heeft. Offenga heeft een uurtarief van 40 euro excl en dat is echt erg laag. BJ heeft een uurtarief van 58,50 euro excl en dat vond ik al behoorlijk vooral voor een tweemans klein-middelgrote algemene garage. Alhoewel ze wel aangesloten zijn bij Carteam.
Ken je nagaan wat Molenaar dan wel niet rekent..
Ja die keerringen zijn 14 euro, en die bussen 50 euro. Laten we dan 1,5 uur extra daarvoor rekenen ala 60 euro per uur (gokje, zal wel meer zijn) zit je op 160~ euro extra voor de keerringen en draagarmbussen.
Dan is het verschil evengoed nog behoorlijk, denk dat het dan toch echt met uurloon te maken heeft. Offenga heeft een uurtarief van 40 euro excl en dat is echt erg laag. BJ heeft een uurtarief van 58,50 euro excl en dat vond ik al behoorlijk vooral voor een tweemans klein-middelgrote algemene garage. Alhoewel ze wel aangesloten zijn bij Carteam.
Ken je nagaan wat Molenaar dan wel niet rekent..
Re: Verbruik van de 6 pitter
Hallo allemaal,
Was net op zoek naar informatie over verbruik en kwam dit megatopic tegen. Ik wil nu niet iemand zijn topic stelen, maar na alles wat ik hier lees begin ik wel een beetje depressief te worden...
Mijn 325i touring uit 2001 verbruikt 13.7l op de 100km (7.3 km/l) gemiddeld. Dat wel bij korte ritjes en combinatie snelweg (120), autoweg (80) en stad. Zonder veel files.
Op een ritje naar het strand (Hoorn -> Hargen aan Zee) en proberen zo zuinig mogelijk te rijden (schakelen bij 2500rpm) en lange stukken 80km/u haalde ik 10.5 l per 100km (oftewel 9.5km op 1l). De metingen van de boardcomputer kloppen ook helaas wel, ik tank telkens 40l op dezelfde streep van de wijzer en doe er gemiddeld 290km mee.
Enig idee waardoor ik zo afgrijselijk slecht rendement haal?
Ik heb een tijdje terug de DISA vervangen en een vacuumlek gedicht. Sindsdien rijd hij op zich goed, LTFT en STFT zijn netjes, mengsel verhouding is prima, maar ik heb altijd al het gevoel dat er onderin te weinig koppel zit. Hij schakelt ook niet bepaald soepel in de eerste versnellingen bij lage toeren. Al dit laat mij aan de VANOS denken, maar kan dit echt zo veel schelen? Iemand nog een ander idee van wat de oorzaak kan zijn?
De motor geeft trouwens geen storingen (lees hem regelmatig uit).
Was net op zoek naar informatie over verbruik en kwam dit megatopic tegen. Ik wil nu niet iemand zijn topic stelen, maar na alles wat ik hier lees begin ik wel een beetje depressief te worden...
Mijn 325i touring uit 2001 verbruikt 13.7l op de 100km (7.3 km/l) gemiddeld. Dat wel bij korte ritjes en combinatie snelweg (120), autoweg (80) en stad. Zonder veel files.
Op een ritje naar het strand (Hoorn -> Hargen aan Zee) en proberen zo zuinig mogelijk te rijden (schakelen bij 2500rpm) en lange stukken 80km/u haalde ik 10.5 l per 100km (oftewel 9.5km op 1l). De metingen van de boardcomputer kloppen ook helaas wel, ik tank telkens 40l op dezelfde streep van de wijzer en doe er gemiddeld 290km mee.
Enig idee waardoor ik zo afgrijselijk slecht rendement haal?
Ik heb een tijdje terug de DISA vervangen en een vacuumlek gedicht. Sindsdien rijd hij op zich goed, LTFT en STFT zijn netjes, mengsel verhouding is prima, maar ik heb altijd al het gevoel dat er onderin te weinig koppel zit. Hij schakelt ook niet bepaald soepel in de eerste versnellingen bij lage toeren. Al dit laat mij aan de VANOS denken, maar kan dit echt zo veel schelen? Iemand nog een ander idee van wat de oorzaak kan zijn?
De motor geeft trouwens geen storingen (lees hem regelmatig uit).
Re: Verbruik van de 6 pitter
@Mitslol Ik weet dat Maraal in Alkmaar ongeveer €. 85,- euro per uur vraagt (ik denk ook nog dat het exclusief BTW is). Kan ook begrijpen dat ze zo duur zijn gezien al die monteurs die er rondlopen, het pand die ze mogelijk huren en de apparatuur die ze hebben aangeschaft om diverse diagnoses vast te stellen.
Ik meen dat Auto Molenaar op een uurloon van €. 65,= euro excl. BTW zat 2 jaar geleden toen ik mijn auto daar liet uitlezen (ergens zal ik nog wel de factuur hebben): tenminste dat moest ik toen betalen, mogelijk dat het een vast tarief was voor z'n onderzoek/diagnose of hoe je het ook wilt noemen.
De kosten voor een dynamo te vervangen waren €. 350,= euro: gezien wat ik moest betalen in totaal bij mijn monteur (bijna €. 450,= euro in de BTW en met arbeidsloon) neem ik aan dat het bij hun excl. BTW en uurloon was.
Mijn garage, ook een tweepersoons bedrijf, vraagt in de tussentijd ook €. 59,00 euro excl. per uur.
Kleiner, minder personeel, minder onkosten, minder apparatuur echter hebben ze wel ruim 35 jaar kennis in huis.
Ik denk dat degene die een BMW nieuw kopen of voldoende cash hebben standaard naar de Dealer gaan omdat ze daar het grootste vertrouwen in hebben (kan er misschien naast zitten, mocht dat zo zijn dan sorry hiervoor).
Ik meen dat Auto Molenaar op een uurloon van €. 65,= euro excl. BTW zat 2 jaar geleden toen ik mijn auto daar liet uitlezen (ergens zal ik nog wel de factuur hebben): tenminste dat moest ik toen betalen, mogelijk dat het een vast tarief was voor z'n onderzoek/diagnose of hoe je het ook wilt noemen.
De kosten voor een dynamo te vervangen waren €. 350,= euro: gezien wat ik moest betalen in totaal bij mijn monteur (bijna €. 450,= euro in de BTW en met arbeidsloon) neem ik aan dat het bij hun excl. BTW en uurloon was.
Mijn garage, ook een tweepersoons bedrijf, vraagt in de tussentijd ook €. 59,00 euro excl. per uur.
Kleiner, minder personeel, minder onkosten, minder apparatuur echter hebben ze wel ruim 35 jaar kennis in huis.
Ik denk dat degene die een BMW nieuw kopen of voldoende cash hebben standaard naar de Dealer gaan omdat ze daar het grootste vertrouwen in hebben (kan er misschien naast zitten, mocht dat zo zijn dan sorry hiervoor).
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: Verbruik van de 6 pitter
@yope, ervaar je onderstaande problemen?
> Verhoogd brandstofverbruik (tot 10%).
> Verminderd koppel en vermogen, met name in het gebied tot 3000 rpm.
> Inhouden/schokken van de motor in de lagere belasting/toerengebieden.
> Ratelend motorgeluid, komend uit het bovenste deel van de motor.
> Ongelijkmatige vermogensafgifte bij een toenemend toerental.
> Slechte en onregelmatige stationair loop.
> Slecht wegrijdgedrag/bokken door verminderd vermogen met name bij ingeschakelde airconditioning.
Begreep dat de problemen met de VANOS, als ik het goed heb gelezen hier op het Forum, zo rond de 130 a 150dkm begonnen op te treden. Het duurste heb ik gereden met een slechte VANOS maar zelfs toen zat ik onder de 1:10.
> Verhoogd brandstofverbruik (tot 10%).
> Verminderd koppel en vermogen, met name in het gebied tot 3000 rpm.
> Inhouden/schokken van de motor in de lagere belasting/toerengebieden.
> Ratelend motorgeluid, komend uit het bovenste deel van de motor.
> Ongelijkmatige vermogensafgifte bij een toenemend toerental.
> Slechte en onregelmatige stationair loop.
> Slecht wegrijdgedrag/bokken door verminderd vermogen met name bij ingeschakelde airconditioning.
Begreep dat de problemen met de VANOS, als ik het goed heb gelezen hier op het Forum, zo rond de 130 a 150dkm begonnen op te treden. Het duurste heb ik gereden met een slechte VANOS maar zelfs toen zat ik onder de 1:10.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: Verbruik van de 6 pitter
@Tomba Ja alleen dan is het uurloon van Offenga wel schrikbarend laag: 39,99 per uur excl haha.
@yope Zelfs al heb je de bovenstaande problemen niet, ik zou je vanos laten reviseren. Ik had ook geen problemen maar merk het nu toch wel in vermogen en brandstofverbruik! Heb je trouwens een automaat want dat scheelt ook nog wel een hoop.
Enkele tips voor beter verbruik;
- cruise control zo veel mogelijk gebruiken, dus ook op 60 wegen bijvoorbeeld
- banden op spanning houden
- 98 octaan geeft een beter verbruik
- nieuw luchtfilter
- nieuwe bougies
- op de snelweg niet harder als 110km/u rijden
Een vanos revisie verdien je uiteindelijk terug, als je dat bij Patrick bij P motorsport laat doen kan hij direct ook misschien een andere oorzaak van het hoge verbruik vinden. Ik zou direct een afspraak maken.
@yope Zelfs al heb je de bovenstaande problemen niet, ik zou je vanos laten reviseren. Ik had ook geen problemen maar merk het nu toch wel in vermogen en brandstofverbruik! Heb je trouwens een automaat want dat scheelt ook nog wel een hoop.
Enkele tips voor beter verbruik;
- cruise control zo veel mogelijk gebruiken, dus ook op 60 wegen bijvoorbeeld
- banden op spanning houden
- 98 octaan geeft een beter verbruik
- nieuw luchtfilter
- nieuwe bougies
- op de snelweg niet harder als 110km/u rijden
Een vanos revisie verdien je uiteindelijk terug, als je dat bij Patrick bij P motorsport laat doen kan hij direct ook misschien een andere oorzaak van het hoge verbruik vinden. Ik zou direct een afspraak maken.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Hallo Tomba,
Hier de punten waar ik op scoor:
> Verhoogd brandstofverbruik (tot 10%).
Ja, dat kan je wel zeggen... als het niet flink meer is.
> Verminderd koppel en vermogen, met name in het gebied tot 3000 rpm.
Volgens mij wel. Mijn E36 320i Cabrio trekt bijna beter op.
> Inhouden/schokken van de motor in de lagere belasting/toerengebieden.
Nee, dat heb ik niet. Hij is voor de rest wel soepel.
> Ratelend motorgeluid, komend uit het bovenste deel van de motor.
Nee ook helemaal geen VANOS-ratel. Maar volgens mij heb je die ook alleen als de metalen lagerringen versleten zijn, en niet als alleen de afdichtingsringen erdoorheen zijn.
> Ongelijkmatige vermogensafgifte bij een toenemend toerental.
Valt mij niet op. Nee.
> Slechte en onregelmatige stationair loop.
Niet echt slecht. Het toerental blijft stabiel, maar als ik onder belasting de koppeling indruk, dendert het toerental vaak eerst 1 a 2 keer voordat hij tot rust komt op stationair niveau. Ook heb ik de laatste tijd last ervan dat bij koude motor het stationair toerental na indrukken van de koppeling bij 1100 blijft hangen en pas na een tikje op het gaspedaal of na een poosje zakt naar de gewone 800rpm.
> Slecht wegrijdgedrag/bokken door verminderd vermogen met name bij ingeschakelde airconditioning.
De airco staat nu meestal aan, maar ik merk niet echt een verschil met of zonder. Bokken niet echt, maar door dat lage koppel is het af en toe niet zo heel erg soepel wegkomen en schakelen tussen 1 en 2. Dat ondanks ik laatst de CDV heb verwijdert. Dat heeft erg veel geholpen, maar echt zo soepel als bij mijn E36 Cabrio (320i) gaat het nog niet helemaal. Net alsof er een beetje te weinig koppel is, waardoor bij aangrijpen van de koppeling de toerental soms te ver inzakt.
Ik vermoed dat ik aan genoeg symptomen voldoe voor de VANOS, maar ik ben bang dat er wellicht meer aan de hand is... dit verbruik is toch wel erg slecht.
Hier de punten waar ik op scoor:
> Verhoogd brandstofverbruik (tot 10%).
Ja, dat kan je wel zeggen... als het niet flink meer is.
> Verminderd koppel en vermogen, met name in het gebied tot 3000 rpm.
Volgens mij wel. Mijn E36 320i Cabrio trekt bijna beter op.
> Inhouden/schokken van de motor in de lagere belasting/toerengebieden.
Nee, dat heb ik niet. Hij is voor de rest wel soepel.
> Ratelend motorgeluid, komend uit het bovenste deel van de motor.
Nee ook helemaal geen VANOS-ratel. Maar volgens mij heb je die ook alleen als de metalen lagerringen versleten zijn, en niet als alleen de afdichtingsringen erdoorheen zijn.
> Ongelijkmatige vermogensafgifte bij een toenemend toerental.
Valt mij niet op. Nee.
> Slechte en onregelmatige stationair loop.
Niet echt slecht. Het toerental blijft stabiel, maar als ik onder belasting de koppeling indruk, dendert het toerental vaak eerst 1 a 2 keer voordat hij tot rust komt op stationair niveau. Ook heb ik de laatste tijd last ervan dat bij koude motor het stationair toerental na indrukken van de koppeling bij 1100 blijft hangen en pas na een tikje op het gaspedaal of na een poosje zakt naar de gewone 800rpm.
> Slecht wegrijdgedrag/bokken door verminderd vermogen met name bij ingeschakelde airconditioning.
De airco staat nu meestal aan, maar ik merk niet echt een verschil met of zonder. Bokken niet echt, maar door dat lage koppel is het af en toe niet zo heel erg soepel wegkomen en schakelen tussen 1 en 2. Dat ondanks ik laatst de CDV heb verwijdert. Dat heeft erg veel geholpen, maar echt zo soepel als bij mijn E36 Cabrio (320i) gaat het nog niet helemaal. Net alsof er een beetje te weinig koppel is, waardoor bij aangrijpen van de koppeling de toerental soms te ver inzakt.
Ik vermoed dat ik aan genoeg symptomen voldoe voor de VANOS, maar ik ben bang dat er wellicht meer aan de hand is... dit verbruik is toch wel erg slecht.
Re: Verbruik van de 6 pitter
@Mitslol Met een 6 pitter gemiddeld op 110km/u op de snelweg?
@yope, was idd vergeten te vragen of je een automaat hebt en mogelijk ook grotere velgen en bredere banden, die combinatie zorgt natuurlijk ook voor een hogere verbruik.
En idd wat @Mitslol zegt ...... bougies, luchtfilter zijn al vervangen?
Het schakelen van zijn 1ste naar de 2de versnelling lijkt wel een probleem te zijn van de E46, daar heb ik meerdere over horen klagen: ik heb daar ook last van, zo ook mijn collega op het werk met zijn 328i (modellen tussen 1999 en 2001). Heb dat probleem echter niet als ik boven de 3500rpm schakel maar dat doe ik nooit bij koude motor.
Dat met het toerental ervaar ik weer niet, kan ik ook weinig zinnigs op zeggen.
Misschien dat iemand anders met meer kennis van het model daar wat meer over kan zeggen.
Ik zou toch even contact opnemen met Patrick van P Motorsport, mogelijk dat hij meer kan vinden.
@yope, was idd vergeten te vragen of je een automaat hebt en mogelijk ook grotere velgen en bredere banden, die combinatie zorgt natuurlijk ook voor een hogere verbruik.
En idd wat @Mitslol zegt ...... bougies, luchtfilter zijn al vervangen?
Het schakelen van zijn 1ste naar de 2de versnelling lijkt wel een probleem te zijn van de E46, daar heb ik meerdere over horen klagen: ik heb daar ook last van, zo ook mijn collega op het werk met zijn 328i (modellen tussen 1999 en 2001). Heb dat probleem echter niet als ik boven de 3500rpm schakel maar dat doe ik nooit bij koude motor.
Dat met het toerental ervaar ik weer niet, kan ik ook weinig zinnigs op zeggen.
Misschien dat iemand anders met meer kennis van het model daar wat meer over kan zeggen.
Ik zou toch even contact opnemen met Patrick van P Motorsport, mogelijk dat hij meer kan vinden.
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat
Re: Verbruik van de 6 pitter
@tomba het helpt wel! Vind het persoonlijk ook veel comfortabeler omdat het windgeruis veel erger is bij 130. Is natuurlijk exponentieel allemaal.
Re: Verbruik van de 6 pitter
Moet zeggen dat m'n E46 ook beter rijdt bij 100km/u en super zuinig (1:16 gem. met AC aan), maar ik hou me eigenlijk altijd aan de snelheidslimieten.. dus 130 = 140
Vandaag haalde ik raar genoeg gem. 1 op 13 @ 140km/u met AC aan, terwijl auto's bij bagger weer meestal zuipen als een malle
Vandaag haalde ik raar genoeg gem. 1 op 13 @ 140km/u met AC aan, terwijl auto's bij bagger weer meestal zuipen als een malle
Re: Verbruik van de 6 pitter
Bedankt voor alle reacties!
@Tomba: Nee, standaard wielen (style 44) met normale banden, en bandenspanning volgens opgave BMW. Handgeschakeld. Ben de laatste tijd expres "als een oma" gereden om te proberen het verbruik zo laag mogelijk te houden, maar lager dan 13l op 100km kom ik niet met wat ik dagelijks rijd (70% stad met nauwlijks file en weinig verkeerslichten, 30% snelweg). Ik weet dat stadsverbruik niet goed is om te meten, daarom heb ik als referentie de rit naar Hargen op gegeven. Dat was bijna de hele rit 80km/u op de CC en schakelen als een oma. Maar nog steeds 10.5l op de 100km.
@Mitsol: Nieuwe luchtfilter zit erin en volgens mij ook nieuwe bougies (moet straks even de laatste factuur bekijken om zeker te zijn). Brandstoffilter is ook net nieuw. Olie (en -filter) is ook net gedaan. De DISA en de CV zijn ook nieuw. En zo als ik al zei klopt de mengselverhouding, dus voor hoever ik begrijp kan het alleen nog met de volgende parameters te maken hebben:
@Tomba: Nee, standaard wielen (style 44) met normale banden, en bandenspanning volgens opgave BMW. Handgeschakeld. Ben de laatste tijd expres "als een oma" gereden om te proberen het verbruik zo laag mogelijk te houden, maar lager dan 13l op 100km kom ik niet met wat ik dagelijks rijd (70% stad met nauwlijks file en weinig verkeerslichten, 30% snelweg). Ik weet dat stadsverbruik niet goed is om te meten, daarom heb ik als referentie de rit naar Hargen op gegeven. Dat was bijna de hele rit 80km/u op de CC en schakelen als een oma. Maar nog steeds 10.5l op de 100km.
@Mitsol: Nieuwe luchtfilter zit erin en volgens mij ook nieuwe bougies (moet straks even de laatste factuur bekijken om zeker te zijn). Brandstoffilter is ook net nieuw. Olie (en -filter) is ook net gedaan. De DISA en de CV zijn ook nieuw. En zo als ik al zei klopt de mengselverhouding, dus voor hoever ik begrijp kan het alleen nog met de volgende parameters te maken hebben:
- Timing. Dus ketting versprongen, nokkenassensor stuk (?) of VANOS die niet meer (goed) beweegt.
- Obstructies. Verstopte uitlaat (katalysator) of inlaat (filter)? Maar dan moet ik zeker weten problemen ondervinden bij hoge toeren, maar dat is niet het geval.
- Ontsteking. Slechte bougies of ontstekingsmodule (ga ik nakijken)... maar klopt dan het mengsel?
- Compressie. Blow-by of slechte kleppen... maar heb ik dan niet andere problemen en ook last bij vermogensvraag op hoge toeren?