Pagina 7 van 8

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 28 apr 2009, 12:54
door Dnl
Vondt jij het negatief dan? Iedereen reageert toch positief met tips voor 19" (en de mensen die het zeiden, hebben zelf ook 19" onder hun M3 dus weten ze waar ze over praten). Dat zie ik niet als negatief maar juist positief omdat ze weten dat het een M3 heel veel goeds doet.

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 28 apr 2009, 12:57
door Robbel
tja, ik weet niet wat de intentie van de anderen was, maar ik bedoelde het negatief iig :roll:
Spoiler: Laat zien
... :+
Edit:
Spoiler: Laat zien
nou weer :on: ...Dnl

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 28 apr 2009, 13:15
door DJLeonardo
:rolf:
Soms lult men lang elkaar heen zeg maar...

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 28 apr 2009, 13:19
door DvK
Inderdaad en dan raken ze soms ook nog eens in de knoop om de verwarring compleet te maken :+

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 28 apr 2009, 13:35
door Griffendahl
Zullen we het dan nu maar weer over de M3 van DvK hebben in plaats van de manier van communiceren ;D

Moderatoropmerking Griffendahl

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 29 apr 2009, 17:05
door DvK
Zo vandaag ook een setje 15mm spacers op de kop getikt dus nu maar even kijken of dat dit voldoende is...maar moet goed komen denk ik.. ;D

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 29 apr 2009, 17:26
door joost
dont want to be the party pooper, maar spacers kunnen nogal wat problemen veroorzaken, google maar eens op http://www.google.nl/search?hl=nl&q=are ... =&aq=f&oq=
spacers zijn echt voor de looks only... moet je imho niet mee op een perfomance car gaan klooien.

zou et dus lekker zo laten man!

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 29 apr 2009, 17:34
door Griffendahl
Wat een onzin, in de racerij wordt doorgaans ontzettend vaak gebruik gemaakt van spacers... En die worden echt wel zwaarder belast als op jullie M3's hoor... Daarbij zijn jouw 19" velgen zijn ook slechter voor je wiellagers etc dan de standaard 18" stockies...

Tuurlijk neemt de belasting op je wielophanging/lagers etc. een klein beetje toe, maar grotere of bredere wielen doen dat in principe ook. 't Is echt niet zo dat je ineens een wiel verliest omdat je een spacer gemonteerd hebt hoor :roll: Die marges zijn echt ruim voldoende.

Gewoon geen rommel kopen en als het nodig is qua lengte je wielbouten erop aanpassen.

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 29 apr 2009, 17:36
door DvK
Begrijp wat je bedoeld maar ik heb er in het verleden eigelijk nooit problemen mee gehad.Ken ook meerdere M-rijders die ze er tussen hebben zitten zonder enig probleem....dus het zal vast wel meevallen.. :)

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 29 apr 2009, 17:43
door joost
hoezo onzin?
in de racerij vervangen ze ook weer enorm veel na een Race, dus die ondergaan niet de "test of time", die hoeven alleen optimaal een race uitterijden.

je leest genoeg ervaringen online over spacers boven de 5mm wat problemen kan veroorzaken.

maar whatever... :roll:

hier een klein verhaaltje:
Spoiler: Laat zien
It isn't so much the suspension parts that the spacers negatively affect, it's your hubcentricity and the wheelstuds.

On our cars, spacers up to a maximum of 5mm will allow the wheel to still be hubcentered, however if you plan to roadrace, I would recommend against even that.

The main reason for frowning upon spacers is due to the stress on the lug studs or lug bolts, whatever configuration the vehicle uses, and the greatest stress is under braking (although extremely high HP cars will also generate a lot of stress under acceleration).

Think of it this way. If your car has no spacers, then you have the wheelhub, with the brake rotor against it and the wheel flush against the rotor hat. When you hit the brakes, the momentum of the car continues to push the car forward whilst the brake calipers clamp on the rotors attemtpting to retard rotation of the wheel, rotor, hub assembly. A perpendicular force results across the thickness of the studs. With the wheel flush against the rotor, the force on the studs is a shearing force, and the studs can withstand a very high shearing force.

However, once you add a spacer between the wheel and the hub, you now have this gap and for the purposes of examining the forces resulting, you can assume the gap caused by the spacer to be akin to an airgap of the same distance, because the spacer is not a part of the rotor, hub or wheel, it is loose. The force experienced by the studs now has an angular component.

It's like when you're a kid, learning about climbing trees, you soon learn that when you place your foot on the branch right next to the trunk, even smaller branches can support your weight. You may not be cognizant of the mechanics, but by doing so, you're subjecting the branch more to shearing forces. Place your weight on the branch out further from the tree trunk though, and you start applying more leverage to the branch and you won't shear it, you'll snap it, and much more easily at that.

Same principle with your wheels with spacers. Road race with spacers and after severe braking you'll start snapping studs, and losing a wheel when you're trying to slow down from 100+ to make that turn is never a good thing.

The thicker the spacer, the greater you stress the studs (and you do also increase stress on the wheel bearings and tierod ends and balljoints etc.)

There are some companies that make spacers that can be used with alignment studs. You need to drill holes in the other components to accept the alignment studs, but it removes the leverage from the wheelstuds/fasteners and the alignment studs are the ones subjected to the shearing forces (since the alignment stud/dowels now lock the components together as opposed to the generic loose spacer). Some companies make thicker wheel spacers that bolt on to the wheel hub, then have new separate studs that extend from the spacer that you now put the wheels on (H&R 25mm spacers). Do they make them for our cars? I don't know. I just stick to wheels that fit without spacers. Too many folks look at wheels as a cosmetic/aesthetic mod and will try to jump through hoops just to fit wheels that 'look cool'. For me, function before form.

BTW, forgot to mention, whenever you're no longer hubcentric, your wheelstuds are going to be absorbing ALL the forces of cornering, braking and acceleration, and even just daily driving, it's only a matter of time till you snap some studs. The whole idea of hubcentering the wheel is so the wheel actually sits on the hub. The weight of the car is not carried by the studs, and the major stresses of cornering are not placed solely on the studs. The wheels studs will still see some stress from hard cornering, but the nature of the force is different and with a no-spacer hubcentric wheel, will be of a tensile nature, and the studs of course, have a very high tensile strength.

Not hubcentered though, under hard cornering, the studs are subjected to angular shear and leverage similar to the spaced wheels, all while they're being subjected to the immense and constant shearing forces from supporting the vehicle's weight.

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 07 mei 2009, 16:38
door DJLeonardo
He David, kan jij je rijhoogte eens opmeten? Dus van het centrum van de naaf (of BMWnaafkapje) naar de onderkant wielkast? (voor en achter)

Ben even benieuwd waar je op uitgekomen bent.

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 07 mei 2009, 17:07
door DvK
No problemo zal het zo snel als dat ik er de tijd voor kan vinden even voor je opmeten (vandaaf of morgen) ! Mocht je het irl willen vergelijken, Zaterdag ben ik waarschijnlijk wel even bij Ruud

Heb nog wel een mooi setje M-veren voor je ;)

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE: zwarte M-kieuwen besteld)

Geplaatst: 24 mei 2009, 23:13
door M535I
DvK schreef:Na de chrome nieren te hebben vervangen voor zwarte nieren is het nu tijd geworden om de chrome :///m: kieuwen te vervangen voor zwarte.Gister op Ebay US een mooi setje gewonnen (Dollar was net weer lekker gedaald dus lekker voordelig :+ )

Zodra ze binnen zijn plaats ik natuurlijk even foto's maar voor nu moeten jullie het even hier mee doen :

Afbeelding

Verkoop jij je ouwe?
Gisteren heb ik namelijk 1 kwijt geraakt of het is gestolen.

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 24 mei 2009, 23:16
door Dnl
Probeer anders even de PB functie :!..

Re: DvK : E46 M3 Coupe (UPDATE 27 April:EIBACH PRO KIT)

Geplaatst: 24 mei 2009, 23:24
door M535I
Heb ik gedaan maar geen ant.
Dus dacht doe ik het voor de zekerheid hier, misschien dat de PB niet aangekomen is?