Pagina 7 van 18

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 12 jan 2009, 22:05
door CTD
Bij mij komen de --- wel eens voor (eerder door onoplettendheid). Een diesel mag je niet leeg rijden!

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 06 feb 2009, 23:45
door komtiedan
Hoi

Ik heb een keer zo'n 60 km door kunnen rijden met de bc - - - wel met de billen aan elkaar .
Dit was wel doorgaande weg dus niet in de stad (anders kon ik wel tanken ergens -) wel zo rijden dat verbruik laag was dus rond de 90 km/uur.
Wat mij ook op valt is dat als de bc op- - - staat en meestal maar rond de 60 a 63 liter benzine in gaat en dacht dat de tank 65 liter is.
Ik rij trouwens in een 320 I aut facelift 2002

gr Andreo

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 07 feb 2009, 00:42
door Virus3000
echt gezond is het ook niet hé om je tank helemaal (of toch bijna) leeg te rijden...
Ik tank meestal voordat reserve aanspringt...

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 15 jul 2009, 20:04
door 320driver
Gisteren reed ik van Apeldoorn naar Tilburg en ik zag het benzinelampje aan gaan, ik dacht dat ik het wel zou halen dus ik ben niet gaan tanken.
Toen ik thuis kwam stond er nog precies 1 KM op de teller (foto 1)
Daar zit je dan de volgende ochtend op weg naar het tankstation in de buurt, hopende dat je het nog zal redden want je ziet jezelf al lopen met een jerrycan of nog erger duwen :X
Maar ik heb het gered en toen ik het tankstation binnenreed zag ik dus de 4 streepjes (foto 2), hoewel het kielekiele was heb ik toch maar even een foto genomen ;)
Ik doe dit eenmalig hoor dat dan weer wel :+

FOTO 1:
Afbeelding

FOTO 2:
Afbeelding

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 15 jul 2009, 20:06
door Opt1mus
welkom bij de club! :zwaai:

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 15 jul 2009, 20:07
door bjornc
Oef x|
Nou ja, hij rijd nog wel, toch?

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 15 jul 2009, 20:09
door 320driver
Thanks (h)

Als een zonnetje maar ik had niet veel later moeten tanken denk ik :X
Er ging ruim 60 liter in vanochtend dus de Bimmer had dorst :+

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 16 jul 2009, 09:06
door Safar
Holy hell, jullie hebben ballen zeg!

Bij mij nog nooit onder de 50km op de obc gekomen... maar ik ga hier ook geen sport van maken.

Mij is overigens ooit verteld dat de benzine in je tank de brandstof pomp koelt, dus voortdurend op een lege tank rijden zou niet zo goed zijn voor de pomp. Maar dat is enkel een theorie.

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 16 jul 2009, 12:37
door 320driver
Dit was meer toeval eigenlijk want ik was het zeker niet van plan, gewoon misrekening van mijn kant geweest dus ik ga er ook geen gewoonte van maken. Gelukkig heeft het geen schade opgeleverd en zit de tank nu weer lekker vol :D
Ach 1 keertje moet kunnen :+

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 20 jul 2009, 15:55
door Marc 320d
Bij komt ie nog wel eens onder de 50km actieradius, maar de streepjes nooit gezien. Ook geen idee of ik dat zal halen, want het verste dat ik kwam was met nog 30km op de bc getanked en 62.5 liter erin. Volgens mijn boekje zit er een 63 liter in, dus die 30 km lijken dan wel de max.

Saillant detail was wel dat de automaat mijn pas niet wilde slikken, gelukkig de naastliggende pomp wel....

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 20 jul 2009, 16:28
door Ocram
Safar schreef:Holy hell, jullie hebben ballen zeg!

Bij mij nog nooit onder de 50km op de obc gekomen... maar ik ga hier ook geen sport van maken.

Mij is overigens ooit verteld dat de benzine in je tank de brandstof pomp koelt, dus voortdurend op een lege tank rijden zou niet zo goed zijn voor de pomp. Maar dat is enkel een theorie.
Bij mijn garage stond ook weer een BMW met kapotte brandstofpomp, door het leegrijden.

omdat je hem leegrijdt krijgt de pomp na het tanken direct ijskoude benzine voor zijn kiezen waardoor zijn levensduur aanzienlijk vermindert word.

los van het eerder genoemde vervuilen van je systeem.

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 20 jul 2009, 18:41
door Marc 320d
Ocram schreef: omdat je hem leegrijdt krijgt de pomp na het tanken direct ijskoude benzine voor zijn kiezen waardoor zijn levensduur aanzienlijk vermindert word.

los van het eerder genoemde vervuilen van je systeem.
Beide redenen begrijp ik niet. Nu zal dat wel aan mij liggen en ik zal het topic eens lezen voor wat betreft het vervuilen, maar waarom kan de pomp niet overweg met koude brandstof ? Wat ik uit de pomp trek is nu toch veel warmer dan wat er in de tank zit op een winterdag. En daar gaat ie toch ook niet stuk van ? (of wel, maar dat komt zo veel vaker voor dat het tanken geen probleem mag zijn).

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 20 jul 2009, 18:49
door DJLeonardo
Dat van die koude benzine lijkt me idd een beetje onzin...

Ik besprak het toevallig laatst met m'n specialist. Benzine heeft een soort spul (weet ff niet meer hoe het heet) dat neerdaalt in je tank. Na een tijdje heeft dat bezinksel zich verzameld in je tank. Als je dan je tank gaat leegrijden komt het in je systeem (brandstoffilter?)
Lijkt me niet handig. We kwamen er op omdat ik wat van die Forté zooi ging proberen. Een van die treatments lost dat bezinksel schijnbaar op waardoor je tank dus in feite schoner wordt. Ik zou d'r fijne eens van moeten opzoeken.
Deze heb ik erin gehad:
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... eaner.html

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 20 jul 2009, 18:50
door Maestroxl
-

Re: Rij hem zover mogelijk leeg....

Geplaatst: 20 jul 2009, 18:56
door Marc 320d
Ja, dat drooglopen een probleem is kan ik me prima voorstellen. Koude brandstof echter niet.

Ondertussen de rest van het topic gelezen, maar zoveel komt het vuil niet aan bod. Tuurlijk daalt het vuil in je tank (het meeste dan, andere vervuiling blijft misschien drijven). Het vuil dat in je tank daalt zal je hoe dan ook aanzuigen en moeten filteren, je fuel-pickup zit namelijk onderin de tank (ook vrij logisch). Dus dat is geen reden waarom je niet ver leeg zou mogen rijden.

Het zou logischer zijn dat er problemen ontstaan door troep (vocht oid) dat OP de brandstof blijft liggen. Dit daalt dan met dalende brandstofstand steeds meer naar de pomp toe, waar het uiteindelijk een keer wordt aangezogen. Maar in hoeverre hier sprake van is, is me onduidelijk en heb ik iig in dit topic ook niet gevonden...