Pagina 1 van 1

Dyso is klep vervangen! Onregelmatig stationair toerental..

Geplaatst: 01 apr 2010, 20:29
door Val
Hallo,

Volgens de garage moet de dysoklep van mijn e46 318i 10-1998 vervangen worden omdat hij een geluid maakt.

Het vreemde is dat ik op internet nergens maar dan ook nergens informatie over dit onderdeel, of een verkoopadres kan vinden.

Ik weet dat het onderdeel bij de dealer 137 euro kost maar zou graag willen weten of het zelf te monteren valt, de dysoklep doet wat met de luchttoevoer naar de motor...

is het onderdeel soms onder een andere naam verkrijgbaar?

met vriendelijke groet,

Val

Re: Dyso klep?? Wat is dat?

Geplaatst: 01 apr 2010, 22:05
door muller1007
Disa klep
Afstelunit
Disa Verstelleinheit
Disa valve
Adjuster unit

DISA: Differenzierte Saugsanlage


Als je nu zoekt, ga je overspoeld worden met info over dat onderdeel. Zie ook op Youtube bijv.

Re: Dyso klep?? Wat is dat?

Geplaatst: 01 apr 2010, 22:11
door muller1007
Enne...het is hier gebruikelijk dat je jezelf even introduceert. Daar is zelfs een speciale sectie voor ingeruimd.

Re: Dyso klep?? Wat is dat?

Geplaatst: 02 apr 2010, 01:00
door Val
Dankjewel, heb me meteen voorgesteld:d

Re: Dyso klep?? Wat is dat?

Geplaatst: 02 apr 2010, 09:24
door DJLeonardo
Ja is niks bijzonders hoor. Ze gaan na verloop van tijd een beetje speling krijgen en dan gaat ie ratelen. Het dingetje zelf stelt niks voor kost een eurootje of 70-80.

Re: Dyso klep?? Wat is dat?

Geplaatst: 02 apr 2010, 11:33
door doezel
nr. 8 in dit plaatje:

Afbeelding

Re: Dyso klep?? Wat is dat?

Geplaatst: 02 apr 2010, 12:36
door Val
Dankjewel voor de reacties,

Ik heb inmiddels begrepen dat de disa afstelunit de voorganger is van de vanos systemen. De kleppen werden gebruikt bij de e36 en e46 motoren, de 4 cylinders beschikken over een andere dan de 6 cylinders.

Op zich schijnt een ratel geen probleem te zijn. De dysa unit regelt namelijke door een verschijfbare klep de hoeveelheid luchttoevoer. Probleem kan ontstaan dat in de disaklep onderdelen afbreken en de motor inzuigen.

Bij mij klemt de klep waarschijnlijk waardoor hij een te trage reactie heeft, hij blijft te lang open staan of net te lang dichtstaan. bij het stationair lopen na het starten is het toerental wel eens onregelmatig. Ook heb ik stationair, of rijdend met koppeling ingedrukt, wel eens met het gas gespeeld om het geluid te beluisteren waarna de motor vervolgens spontaan uitviel ipv het blijven draaien op 900 toeren. Vlak na het starten draait hij stationair ook wel een onregelmatig. Dit kwam waarschijnlijk dus omdat de klep niet snel reageerde.

De klep kost bij bmw op dit moment 137 euro, het artikelnummer is 11-61-1-438-404, de o-ring moet ook vervangen worden.
Installatie schijnt redelijk eenvoudig te zijn.

Weet iemand op het onderdeel ergens voordeliger te krijgen is?

Ik pas de titel aan naar onregelmatig toerental stationair dysaklep!

Mvg

Re: Dyso klep?? Onregelmatig stationair toerental..

Geplaatst: 03 apr 2010, 15:35
door MindWarp
Je kan van Essen D-parts proberen?

Klik

Re: Dyso klep?? Onregelmatig stationair toerental..

Geplaatst: 01 mei 2010, 15:24
door Val
Goede tip van essen dparts!

Heb hem binnen gekregen, ben nu nog even op de o-ring aan het wachten van BMW dealer (lol laatste tijd daar alleen nog maar rekeningen van 5,74 etc).

Installatie moet inderdaad vrij eenvoudig zijn... heeft nog iemand tips? moet ik nog een bepaald smeersel op de ring doen? Bij BMW hebben ze het altijd over "nat" installeren. Dat heeft betrekking op onderdelen die in aanraking met olie komen. De dysoklep van van essen in in ieder geval behoorlijk vettig....


Mvg

Val (binnen 1 maand omgeturned tot semimonteur:d)

Re: Dyso klep is vervangen! Onregelmatig stationair toerental..

Geplaatst: 15 mei 2010, 15:39
door Val
Nou de klep is vervangen en de motor loopt nou zonder ratelen voorbij de 4000 toeren.
Ook het onregelmatig toerental lijkt, met nadruk op lijkt want ik heb nog niet zoveel gereden, lijkt voorbij te zijn.

Het vervangen van de klep was redelijk te doen:

De weatherstrips, de bak met de microfilter en een hieronder gelegen schutbord dienen verwijderd te worden. Vervolgens kan de dysoklep middels 3 bouten vervangen worden. Kabeltje aansluiten en klaar.

Bij mij was de ring (van rubber, de "nieuwe" heeft een metalen) in de voet van de ijzeren stang in de klep gescheurd wat verklaard dat hij sons niet voldoende opende of sloot.


Groetjes