Pagina 1 van 2
325xi of 330i?
Geplaatst: 07 apr 2010, 20:53
door Cpt330
Hallo allemaal, zoals eerder vermeld ben ik op zoek naar een e46 touring. Het moet een 325xi of 330i of xi worden. Ik zou dus erg graag een 4wd willen hebben, maar de 330xi is vrij zeldzaam. Ik heb nu 2 auto's op het oog, een 325xi en een 330i. In een 330 heb ik inmiddels gereden, maar wat moet ik me voorstellen bij het verschil in vermogen/auto tov de 325? Heeft er iemand ervaring met beide auto's? Met xdrive verlies je natuurlijk ook al iets, maar is het verschil in 330/325 echt zo groot?
Groeten
Cpt330
Ps de auto waarin ik heb gereden was een automaat, de auto's die ik nu op het oog heb zijn beide handbak.
Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 07 apr 2010, 21:18
door nelis82
330 is toch wel een stuk sneller als een twee en een halve liter, heb zelf een 330ci en mijn vader heeft een 325i touring. Loopt ook prima maar een drie liter vind ik persoonlijk toch een stuk rapper. Heeft gewoon meer kracht en dat merk je. Succes met je koop, ik hoop voor je dat je de goede keuze maakt maar dat lukt wel denk ik: het word sowieso een bmw en sowieso een zes cilinder.
Mvg niels
iets aan interpunctie toegevoegd, we zijn geen taalpuristen hier maar het leest wel makkelijker
Moderatoropmerking Opt1mus
Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 07 apr 2010, 21:25
door bofkont
Zou zeggen rij gewoon eens een 325ix, uiteraard ga je het verschil wel merken tov een 330ix.
De 3.0 zes in lijn is een beresterk blok die gewoon in alle toeren regionen harder trekt, maar een 325ix is ook absoluut geen stakker, is ook een geweldig blok en heerlijk snel al maar tov een 330ix is hij gewoon overal wat minder snel.
De 3.0 zes in lijn (M54) is een van de beste benzine motoren die BMW gebouwd heeft kwa karakter en snelheid, al is een M3 uiteraard nog sneller maar dat is gewoon een heel andere klasse eigenlijk weer.
Maar de 330i is gewoon de beste allrounder.
Zoals mijn eerdere advies rij beide wagens, mensen kunnen je van alles vertellen maar je zult het nooit zelf ervaren dan.
Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 08 apr 2010, 13:34
door HeZz
Ik rij zelf in een 3.0 liter en betrap mezelf erop dat je dit vermogen zelden gebruikt.
Meestal schakel ik bij 3000 rpm, omdat daarna al snel de hyperdrive word geactiveerd en dit niet erg beschaafd is ;D
Maar als je net als ik een normale rijder bent die af en toe een sprintje trekt, heb je aan een 325i meer dan genoeg.
Mijn volgende gaat ook een 325 worden (E91) maar ja die heeft nu ook al 218 pk.
Ow ja ga bij een 330i voor een automaat, die heb ik niet maar lijkt me wel de ideale combi.
Just my 2 cents.
PS 4wd is voor Audi's
Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 08 apr 2010, 18:10
door palmbier
Tja, leuke vraag eigenlijk. Mijn antwoord is net tegengesteld aan dat van HeZz hierboven, heb een 325i en wil voor de volgende graag een 330i, ruilen misschien...
Ik was zelf op zoek naar een E46, 6 cilinder en liep toevallig tegen mijn huidige 325i aan. Niet dat ik ontevreden ben, integendeel, het is echt een heerlijke auto om in te rijden. Voor het woon-werk verkeer is het vermogen meer dan genoeg, vaak frustrerend zelfs als je achteraan het treintje zit met 100 / 110 over de snelweg op weg naar je werk

Maar als de weg dan even vrij is, dan ben je voor je het weet wel weer een aantal lui gepasseerd
Het vermogen van de 325i blijft elke keer weer fascinerend. Ook voor de normale "vrije" weg meer dan voldoende, aangezien je zeer snel boven de toegestane snelheden zit hier in Nederland. De reden om voor mijn volgende auto toch voor een 330i te gaan is vooral het hogere koppel. De duw in je rug bij een vrij stukje weg wordt hierdoor net wat meer. Vooral vanaf 90 km/u in de 5 (vanachter een vrachtwagen die dan naar rechts gaat) duurt het met de 325i even voor ie lekker op toeren komt (blijft natuurlijk relatief, want met de e36 316i was het
echt langzaam).
Daarnaast is het verschil in verbruik tussen de 325i en de 330i haast nihil, zoals ik op het forum gelezen heb, dus kleven er aan een 330i m.i. geen nadelen (een eventueel wat hogere aanschafprijs daargelaten dan).
De keuze voor een 4WD zie ik hier in Nederland niet echt zitten. Mits je goede banden hebt, wordt het vermogen zowel bij droog als bij nat wegdek goed op de weg overgebracht. Ik heb zelf zelden dat het tractiecontrole lampje aangaat. 4WD zie ik meer zitten in de bergen, waar ook nog eens regelmatig een portie sneeuw ligt of zo... Eventueel nog als je veel over onverhard terrein zou moeten rijden, maar voor de normale weg gebruikt een 4WD toch redelijk wat extra brandstof en slokt het een deel van je vermogen op. De keuze blijft natuurlijk aan jezelf

Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 08 apr 2010, 19:02
door lverstappenl
Ik rij zelf de 330CI (zodra de auto weer gemaakt is), en het vermogen van de 3 liter is echt geweldig. Hezz verteld dat hij het vermogen van de 3 liter niet gebruikt omdat hij voor 3000 toeren overschakelt, maar dan gebruikt hij het vermogen van de 3 liter juist wel (is mijn mening). De 3 liter heeft namelijk lekker veel koppel onderin waardoor je heerlijk kunt toeren. (50 in de 5, en zonder moeite optrekken naar de 90 zonder terug te hoeven schakelen). En boven de 3000 toeren breekt de hel los

Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 09 apr 2010, 19:02
door HeZz
Ok je hebt me over gehaald......je moet gewoon een 3 liter kopen
Maar even serieus je zal ze denk ik beide proef moeten rijden om een goede keus te kunnen maken.
Het ligt er ook erg aan wat voor rijder je zelf bent, ik zou genoeg hebben aan een 325i.
Maar ja een 330i verbruikt niet veel meer, dus ja......
Ik zou volgende keer wel een automaat nemen, daar zocht ik ook naar maar toen kwam deze op mijn pad.
Met alle optie's die ik belangrijk vind, maar zonder automaat.
Ik rij sinds een jaar hierin en haal 1 op 9,5, nu op ongeveer 15 dkm.
Laatst de 2e verbruik meter gereset voor dat ik een weekje op vakantie ging.
Vol bepakt (2 kids) en met dakkoffer 1 op 10,5 gescoord, viel mij erg mee.
Gr. HeZz
Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 09 apr 2010, 19:58
door DJLeonardo
Heb destijds proef gereden in de 320, 325 en uiteindelijk de 330. Een 325 was voor ons genoeg geweest maar ik wilde een 6-bak en die zijn alleen in de 330 vanaf april 2003. Dus dat moest het worden. Maar als de 325 een 6-bak had gehad was dat ook goed geweest. Persoonlijk vind ik een 3.0 niet echt nodig. (wel lekker maar dat is een heel ander verhaal) Een 325 trekt ook prima, heerlijke auto. En het punt is, als je een race auto wil is een 330 toch niet goed genoeg. Maar voor dagelijks gebruik is een 325 wel goed genoeg. Alleen.... het prijs verschil tussen de 2 modellen is zo klein dat het dan natuurlijk wel voor de hand ligt om de 330 te keizen zeker omdat het verbuik echt helemaal niets uitmaakt. Wij rijden 8.8 op de 100km met dat ding. Ik heb ook een lease Volvootje met een 1.8je en die rijdt ook 8.7 op de 100km.
Een xi daarentegen is natuurlijk een ander verhaal. Ik vind het echt geen goed idee. Het is best leuk op papier. Maar wat is het voordeel van een 4x4 in NL? Je gaat er niet het weiland mee in ofzo. En in de winter kan je met winterbanden prima uit de voeten. Er zijn wel en hoop nadelen aan een xi:
-hoger verbuik
-mindere prestaties (een volle seconde langzamer)
-alle onderdelen qua ondersel zijn anders. Vaak passen spullen op alle modelen behalve de xi.
-hogere onderhoudkosten, er is meer dat stuk kan gaan.
Voor straat gebruik is 4x4 echt onzin. Helemaal niet veiliger. Voor ralley en offroad is het natuurlijk anders.
Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 09 apr 2010, 23:46
door B46
Ik merk niet héél veel verschil tussen de 325i en 330i, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn 325i zeer kaal is, en mijn 330i redelijk vol is qua opties. Zit zo'n 200kg verschil in, dat merk je dus écht wel in de prestaties
In principe moet een 325i voldoende power hebben voor de Nederlandse wegen.
Misschien is een 325i of 330i met SMG bak ook wel een optie, ik heb alle drie (H/A/S) gehad, en zou 100% de SMG kiezen.
xi (4x4) is volgens mij niet echt de moeite waard, ben benieuwd waarom je dat zou willen op een E46...
Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 10 apr 2010, 14:24
door Farl
Ik heb nog nooit in een 325i gereden, maar ik heb wel een 320i gehad en nu een 330i. Ik vond de 320i al redelijk rap en voor normaal verkeer ook al meer dan voldoende. Maar een 330i is echt heerlijk, vooral als je van flink optrekken houdt. Elke keer is het weer een feest als ik hem in de toeren jaag!
Het nadeel van een Xi vind ik dat de auto wat hoger op zijn poten staat, verder zie ik er het nut niet echt van in hier in Nederland.
Een Xi heeft ook een hogere cataloguswaarde en gewicht in verhouding tot een 330i, dus wellicht dat je meer verzekering betaald. Ook zal je meer wegenbelasting betalen en het verschil in verbruik tussen een 330i en een 330xi is toch 1 liter per 100 km.
Succes!
Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 10 apr 2010, 17:56
door Stamp-CTRL
Hoi,
Ook even mijn ervaring plaatsen, ben zelf ook de trotse bezitter van een 330i (handbak en sedan) dus maar 1405 kg.
Schiet best rap naar de 100km/h (6,5 sec) maar had er toch iets meer van verwacht. Heb op de snelweg vaak de grootste moeite om nieuwere diesels voor te blijven. 300Nm koppel is hiervoor simpelweg te weinig.
Zal mijn auto binnen 2 Ã 3 jaar inruilen voor of een 335i cabrio of nog liever een Porsche 996 (911) met 3,6 liter.
Dan is het vaarwel diesels

Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 11 apr 2010, 02:56
door bofkont
Totdat er een 335d of nog gekker een V12 TDI opduikt
Maar nu weer ontopic een 330i is echt een geweldig blok, de voordelen van een XI zie ik ook absoluut niet en zeker in NL.
Heb net een zeer strakke 328ci gekocht nagenoeg alle opties ook een geweldige wagen/blok maar had liever een 330ci gekocht maar kon niks vinden wat mij echt aanstond in mijn prijsklasse, voorwaarden waren lage kmstand veel opties en echt strak.
Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 12 apr 2010, 19:54
door Cpt330
Top zeg al die reacties, 1000x dank alvast.
Vwb de 4wd; Jullie hebben helemaal gelijk dat dat in NL weinig nut heeft, maar ik zit in de winter veel (zoveel mogelijk) in de Alpen. Tot 2 jr geleden reed ik Audi S3 (haha "4wd is voor audi's" las ik hier al ergens) en Quattro gaf een hoop pret in de sneeuw. Hoe dan ook; ik doe minder dan 10000km/j waarvan een groot deel in winterse bergen. (waarom geen audi? ->de S4 vind ik te duur, de A4 3.0 boooooooooring)
Helaas blijken de xi's zeldzaam, ook in Duitsland. De auto's DIE je vindt zijn meestal matig uitgerust, in tegenstelling tot de 330 die toch vaak beter zijn "ausgestattet".
Vwb het vermogen; ik rij nu dagelijks in de 3.6 motor waar stamp-CTRL het over heeft (zij het de luchtgekoelde variant) waardoor ik de 330 al wat matjes vond. Als ik het zo lees ben ik dan toch bang dat de 325 dan meer teleurstelt. Aan de andere kant heeft DJleonardo een goed punt; "als je een raceauto wilt is n 330 toch niet snel genoeg" en voor dat werk heb ik immers de 911. Maar als het qua verbruik toch nauwelijks scheelt dan is een 330 toch wel zo leuk
Ervan uitgaande dat ik op een 330 uitkom dan de volgende vraag; Ik wilde eigenlijk een auto met <100K , maar ervan uitgaande dat de km's "echt" zijn en de auto goed (afgestempeld) onderhouden is, valt er iets te zeggen over km-standen voor deze auto's? Ik heb gelezen dat de automaat >150K een zwak punt is gebleken en dat <02 modellen subframe problemen konden hebben. Nou heb ik 2 bijzonder volle auto's gezien met rond de 118 resp. 128 op de klok. Uiteraard kun je altijd pech hebben, maar zijn er redenen om specifiek op zoek te gaan naar een lage(re) km stand?
Thanks again!
Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 12 apr 2010, 20:04
door bofkont
Hey gaaf heb tot voorkort ook een S3 quattro gehad, echt een snel bommetje en gechipt sneller als een 330i.
Maar miste toch de heerlijke 6 in lijn
Zou de auto inderdaad goed inspecteren op het subframe, 118k en 128k zijn prachtige lage kmstanden.
De 330i M54 is echt een taai blok, ik heb ze al voorbij zien komen met 3ton+, uiteraard goed onderhoud is een must.
Hoe lager de kmstand hoe leuker het is uiteraard maar staar je er niet blind op, ik heb liever een full options auto met iets meer km's dan een hele kale met een zeer lage kmstand.
Re: 325xi of 330i?
Geplaatst: 12 apr 2010, 23:45
door lverstappenl
ik zou liever een auto nemen met 150.000 goede kilometers, dan een met 50.000 korte afstanden kilometers.. Het 3.0 blok is volgens mij wel een erg degelijke motor, waar je (mits goed onderhouden) lang plezier van kan hebben.
De subframe problemen zijn volgens mij al eerder opgelost dan '02 (correct me if I'm wrong). De rubbers van de differentieel ophanging zijn volgens mij wel nog een bekend probleem..