Pagina 1 van 1
Wiellager voor
Geplaatst: 12 apr 2010, 21:55
door Hammos
Hallo
vandaag liep ik eens langs de auto, bleek beetje wiellagerspeling te hebben rechtsvoor
is het dan verstandig om beide kanten te vervangen ? en moet je dan het complete set hebben of kun je ze er ook uitpersen ?
waar kun je ze dan het beste kopen ?
alvast bedankt
groeten stefan
Re: Wiellager voor
Geplaatst: 12 apr 2010, 22:00
door NielsE36
Misschien een hele stomme vraag x| , maar:
Waaruit bleek dat je wiellagerspeling had dan?
Re: Wiellager voor
Geplaatst: 12 apr 2010, 22:03
door Hammos
Domme vragen bestaan niet toch ?
ik schudde beetje heen en weer met het wiel, alleen rechtsvoor had dat..
zo controleer je de axiale speling van het lager ja
Re: Wiellager voor
Geplaatst: 12 apr 2010, 22:13
door NielsE36
Dank u
Ik zou zelf alleen de kapotte kant vervangen zolang de andere kant nog geen speling vertoont.
Re: Wiellager voor
Geplaatst: 12 apr 2010, 22:19
door Hammos
Weet je misschien ook nog een goed adres waar ze voor een beetje leuke prijs te vinden zijn ? Groeten
Re: Wiellager voor
Geplaatst: 12 apr 2010, 22:23
door Fabian79
Ik zou de auto eerst maar eens opkrikken en een slinger aan het wiel geven en luisteren. Meestal hoor je een lager meteen.
En dan nog een keertje wiebelen voor de speling.
Als de sloffen op de grond staan kan de aanwezige speling ook een stuurkogel of fuseekogel zijn. Sterker nog het kan zelfs een draagarm of stabilisatorrubber zijn wat je voelt.
Hussel maar eens goed aan het stuur met hele kleine bewegingen en luister dan maar eens
Lagers persen kan volgens mij niet eens, omdat er een lagerschaal vast zit in je naaf.
Wordt dus een hele nieuwe naaf (gedeelte achter je remschijf.)
Je vervangt trouwens alleen de slechte, niet allebei das met dit dan weer onzin om te doen.
Ik had er laatst ook 1 kapot en kostte ongeveer 100 euro voor 1 complete naaf.
Het is trouwens makkelijk zelf te doen, alleen het borgboutje van je schijf moet je mee oppassen. Dit is een inbus (6 ) en die eerst goed inspuiten en de inbus er goed in slaan. Daarna nog een paar keer een goed tik geven om em te laten schrikken en dan pas los draaien. Je draait ze vaak dol.
Mocht ie dol gaan kan je em uitboren en je mag em weglaten. Is alleen iets lastiger om je wielen vast te zetten, omdat je remschijf nu ook mee kan draaien en de boutgaten van je wielbouten dus af kan sluiten.
Als je het lager op de as drukt even de as goed invetten, het liefst met keramisch vet, anders kopervet. Het is geen draaiend deel op elkaar, dus kan dat wel. Het maakt het je zoveel makkelijker met monteren en uiteindelijk ook voor de volgende keer met demonteren.
Rijsbergen heeft ze, brezan waarschijnlijk ook wel en anders de stealer.
succes.
Re: Wiellager voor
Geplaatst: 12 apr 2010, 22:25
door bjornc
Bij mijn cabrio kon je het niet horen als je met de hand draaide.
Ff op de brug, en tot 80km/h gasgeven, dan de versnellingsbak in de vrij.
Toen was het pas hoorbaar.
Re: Wiellager voor
Geplaatst: 12 apr 2010, 22:26
door Fabian79
Pas daar wel mee op. Zijn al vaker ongelukken mee gebeurt
enne gas geven met een rot voorwiellager schiet niet op

Re: Wiellager voor
Geplaatst: 12 apr 2010, 22:29
door bjornc
Klopt, en klopt.
Maar was alleen maar om aan te geven dat je het niet altijd met de hand kan vaststellen.
Overigens kan je een wiellager altijd per stuk vervangen. Niet nodig om beide zeiden te doen.
Owja, meestal gaan de wiellagers trouwens rechts kapot... al iemand opgevallen?
Re: Wiellager voor
Geplaatst: 12 apr 2010, 22:33
door Fabian79
Bij mij niet, laatst was het linksvoor, maar ik heb een vreemde auto ik weet ut
Misschien door de wegverkanting in nederland dat er meer druk op de rechterzijde staat :?
ff offtopic: wist je trouwens dat je linkerachterband eigenlijk altijd harder slijt dan rechtsachter
Waarom :? ik denk doordat afritten op de snelweg bijna altijd rechtsaf zijn, maar bewijs heb ik niet ;D
en dat correspondeert dan weer niet met de oplossing van het wiellager
enne bij montage trouwens ook ff een beetje vet tussen je remschijf en de naaf om corrosie te voorkomen. Uiteraard alles eerst ff goed afborstelen met een staalborstel zodat er geen vuil of roest tussen zit, anders heb je kans dat je wielen los gaan lopen doordat er ruimte tussen zit. Echt goed schoonmaken dus.!!!!!!!!!
naafje is trouwens zoiets, vanaf de binnenzijde gezien dan.
Die glimmende ring is voor je abs. De sensor is dat zwarte staafje (zie je als je bezig bent

)

Re: Wiellager voor
Geplaatst: 14 apr 2010, 11:29
door Verheeske
bjornc schreef:
Owja, meestal gaan de wiellagers trouwens rechts kapot... al iemand opgevallen?
mij is wel eens wijsgemaakt dat dat komt omdat de meeste auto's meer bochten naar links maken, en de rechterkant van de weg meestal slechter is (bv plattelandswegen wegslijtage, etc.)
Re: Wiellager voor
Geplaatst: 14 apr 2010, 17:16
door bjornc
Wat dacht je van die bermstenen dan? Die rammelen je halve auto uit elkaar. (voor degene die zo sociaal is, om er overheen te rijden ipv gewoon stoer over het midden van de weg (| )
Re: Wiellager voor
Geplaatst: 14 apr 2010, 20:19
door JurT
Kopervet is trouwens een goede tip. Ik doe het ook veel gebruiken. Scheelt je achteraf een hoop gedoe.
Re: Wiellager voor
Geplaatst: 15 apr 2010, 00:27
door Fabian79
De discussie over kopervet is al zo vaak opgelaaid.
Gebruik het om bouten en zo mee in te vetten om vast rotten te voorkomen.
Gebruik voor de rest keramisch vet. Dit bevat geen vaste delen in tegenstelling tot kopervet.
Het kleeft beter en trekt minder snel vuil aan. Tevens is het niet electrisch geleidend.