Pagina 1 van 1
Gaspedaalstand versus vermogensafgifte
Geplaatst: 17 apr 2010, 20:56
door Dial_888
Nu ik een tijdje met mijn 318i rondgereden heb vraag ik me of anderen het ook zo ervaren.
Ik vind persoonlijk het vermogensafgifte van het blok vooral in het begin van de gaspedaalstand bepaald wordt... gevoelsmatig kan ik hierna mijn pedaal 3/4 intrappen zonder dat je het gevoel hebt dat de auto extra versneld........komt alleen maar extra inlaat herrie.....
Nu is de 318i geen strepentrekker maar de doseerbaarheid vind ik maar zozo......
Re: Gaspedaalstand versus vermogensafgifte
Geplaatst: 17 apr 2010, 22:19
door David320
denk dat het te maken heeft met de lucht/brandstofverhouding. Zeker bij lagere toeren is er simpelweg maar een beperkte hoeveelheid lucht voorhanden om mee te verbranden, dus kan je je pedaal zo ver intrappen als je wilt maar de computer voorkomt dat je je blok verzuipt
die extra herrie komt denk ik doordat de computer toch tegen het randje aan wil zitten voor maximale verbranding om te versnellen (niet 100% zeker, correct me if i'm wrong)
Re: Gaspedaalstand versus vermogensafgifte
Geplaatst: 17 apr 2010, 22:42
door Dial_888
Nou, de computer zal altijd proberen de a/f ratio rond de 1:12-14 te houden.....en dat door de hele toerenbereik voor de meest gunstige verbranding....
Ik had alleen meer doseerbaarheid verwacht, lijkt meer op het aan/uit effect als je het pedaal bediend.............
Ach, ik kan er mee leven hoor.......verder heel tevreden.....

Re: Gaspedaalstand versus vermogensafgifte
Geplaatst: 18 apr 2010, 16:52
door Griffendahl
't Is maar een 8 klepper he... Die is sowieso beter geschikt voor lage toeren dan voor hoge toeren, op toeren zakt de vermogensafgifte gewoon in, dat is multikleppers gebied....
Re: Gaspedaalstand versus vermogensafgifte
Geplaatst: 18 apr 2010, 17:55
door Dial_888
Inderdaad... slechts een 8-klepper.....met de motorkarakteristiek heb je gelijk en in de praktijk schakel ik toch rond de 3000/3500 omw/min...en daarbij ook lekker zuinig....voor een benzine uitvoering dan.