Pagina 1 van 1

Grotere turbo 330d?

Geplaatst: 19 apr 2010, 00:28
door Donan
Hey,

mijn turbo heeft/gaat de geest geven (330d 184pk M sport automaat) en ik wil eigenlijk wat meer spielerei in mijn vooronder hebben... Zeker nu mijn turbo zijn laatste adem uitblaast lijkt het me interessant om er eens naar te kijken wat er mogelijk is...

Sowieso lijkt me chippen een aardige optie op de 330d (216pk en 510nm), maar hoe goed is dit voor een diesel met een kleine 200dkm op de klok?

Kijk ik kan hem ook wel gaan inruilen voor een e90 330d, maar dan ben ik (na inruil) een €15k lichter en dan zit ik nog op 231pk. Dan ben ik voor een standaard nieuwe turbo en chippen veel minder kwijt :P

Maar wat ik dus vooral wil weten is of het mogelijk is om zonder al te veel geks te hoeven laten doen (liefste gewoon laten vervangen en rijden) een turbo en/of intercooler kan aankomen voor mijn schatje :)

Zo ja: wel doen/niet doen, waar, wat kost het en hoe betrouwbaar is het? Het liefste zou ik richting de eerder genoemde 230-250 pk gaan!

D.

Re: Grotere turbo 330d?

Geplaatst: 20 apr 2010, 17:45
door Reint
Van turbo's heb ik niet veel verstand.

Maar het chippen van de 184pk versie van de 330d schijnt niet altijd een goed idee te zijn. In combinatie met een automaatbak al helemaal niet. Dat heeft een kennis van me gedaan (ook een 184pk versie met automaat) en heeft hem 2x een nieuwe bak en een turbo gekost, en dat binnen een 50.000km.

Ik zou het, zeker met die kilometerstand, niet riskeren.

De 204pk versie schijnt zich hiervoor iets beter te lenen, omdat het e.e.a. verstevigd is. Uiteraard geldt ook hier dat alles iets sneller slijt.

Edit: ohja, en om de moderators voor te zijn: iets met voorstellen enzo ;)

Re: Grotere turbo 330d?

Geplaatst: 20 apr 2010, 18:27
door Fabian79
330d PFL met 184 pk standaard is best te chippen. Maar hou het normaal en zorg dat je koppel niet boven de 450 nm komt.

De aangegeven setup heb ik ook gehad (ietsje hoger nog) en kan je vertellen dat het stuk gaat.
De 204 pk versie is inderdaad ietsje sterker in de aandrijflijn.

Chippen met een automaat zou ik cker niet doen. Deze kunnen er gewoon niet tegen. (|
De FL met 204 pk ietsje beter, maar ook die automaten gaan er uiteindelijk aan. (|

Dus een grotere turbo lijkt me ook geen goed plan, heb je namelijk hetzelfde effect.

Re: Grotere turbo 330d?

Geplaatst: 22 apr 2010, 08:00
door Griffendahl
Grotere turbo heeft sowieso niet heel erg veel zin, daar zit volgens mij niet de bottleneck van dat blok.

Tunen doe je niet door lukraak maar onderdelen te plaatsen die meer vermogen (kunnen) geven, tunen doe je door het zoeken van de bottlenecks en die aanpakken en als je dat doet zul je zien dat die turbo wel tot genoeg in staat is maar dat de problemen ergens anders liggen. Het enige wat je zult vernemen met die andere turbo is dat je turbogat groter gaat worden en de overige bottlenecks duidelijker...

Re: Grotere turbo 330d?

Geplaatst: 22 apr 2010, 10:04
door Fabian79
Deels met je eens.

Een grotere turbo kan vaak hogere drukken leveren. Iets wat je met chiptuning ook doet.
Deze turbo is daar natuurlijk beter tegen bestand dan de standaard turbo omdat deze niet op de ontwerpdruk werkt.
De grotere turbo kan je zo kiezen dat deze wel op de ontwerpdruk werkt.
Neemt niet weg dat je alsnog de software aan moet passen, omdat deze de aansturing van alle systemen regelt in samenwerking met de aanwezige sensoren.



Voor het onderstaande ben ik het volledig met griff eens.



Verdere bottlenekken blijven dan grotendeels ook de inspuitmomenten en de brandstofdruk en nog vele andere systemen.
Ook die zijn afhankelijk van de software en dus van chiptuning. Voor de brandstofpomp is eventueel een zwaardere variant een optie om de levensduur te vergroten.
Alle werkt samen en moet dus ook op elkaar afgestemd zijn.

Mijn conclusie: Alleen een grotere turbo gaat niet werken omdat je verhoudingen helemaal zoek zijn.
Met chiptuning alleen kom je veel verder omdat het om het totaalplaatje gaat. De samenhang van alle systemen is zo groot en moet zo nauwkeurig zijn om tot een optimale setup te komen.
Alleen een grotere turbo is dus eigenlijk zonde van je centjes of je moet echt alles aanpakken. Een grotere turbo is leuk, maar dan alleen om de levensduur van de turbo hooguit te verlengen (na chiptuning).

Kom je trouwens ook nog in het verhaal van de aandrijflijn en de automaatbak terecht. Ook die zullen gewijzigd moeten worden omdat het origineel niet tegen veel hogere vermogens bestand is.


Mijn chiptuner doet al helemaal geen automaten meer van bmw, audi en mercedes omdat deze gewoon te vaak stuk gaan (|

Re: Grotere turbo 330d?

Geplaatst: 23 apr 2010, 20:35
door Retraxx
mijn 330d is ook gechipt, heb er nu 100000 km mee gereden en loopt echt nog als een trein.
voor een automaat zou ik 't resultaat niet weten maar voor een handbak is 't echt gewoon een rete snelle bak zonder dikke rookpluim. gewoon netjes warm rijden en als ie op temperatuur is kan je wat meer gas geven.

En af en toe een motor reinigingsmiddeltje door je diesel doet wonderen 8)

't is zeker aan te raden om te laten chippen!

Re: Grotere turbo 330d?

Geplaatst: 24 apr 2010, 01:01
door largeproject
Grotere turbo = groter turbo gat.
Wat inhoud dat ie pas op veel toeren meer vermogen gaat leveren,onderin zal ie der eeen stuk op achteruit gaan en als je in de verkeerde versnelling zit doet ie helemaal nix en hoe meer toeren je draait des te harder is de slijtage.

Re: Grotere turbo 330d?

Geplaatst: 24 apr 2010, 06:26
door Fabian79
Retraxx schreef:mijn 330d is ook gechipt, heb er nu 100000 km mee gereden en loopt echt nog als een trein.
voor een automaat zou ik 't resultaat niet weten maar voor een handbak is 't echt gewoon een rete snelle bak zonder dikke rookpluim. gewoon netjes warm rijden en als ie op temperatuur is kan je wat meer gas geven.

En af en toe een motor reinigingsmiddeltje door je diesel doet wonderen 8)

't is zeker aan te raden om te laten chippen!

En met een automaatbak wordt het dus minder. Het motorblok kan inderdaad wel wat hebben. De bak alleen niet.
Met een automaat zou ik echt voorzichtig zijn. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier worden ze niet gratis weggegeven :+

Re: Grotere turbo 330d?

Geplaatst: 24 apr 2010, 08:07
door Niels
Fabian79 schreef:Deels met je eens.

Een grotere turbo kan vaak hogere drukken leveren. Iets wat je met chiptuning ook doet.
Deze turbo is daar natuurlijk beter tegen bestand dan de standaard turbo omdat deze niet op de ontwerpdruk werkt.
De grotere turbo kan je zo kiezen dat deze wel op de ontwerpdruk werkt.
De ontwerpdruk van een turbo is niet altijd gerelateerd aan het motorblok waarop de turbo is geschroeft. Turbo's worden vaker voor verschillende motoren/merken gebruikt. Daarmee wil ik aangeven dat je zeker wel een punt hebt maar het niet altijd geldt. Vaak zie je dat chiptuning nog prima gaat binnen de toleranties van het standaard spul. Een kleinere turbo hoeft ook niet zwaarder te lijden onder een hogere druk dan een grote turbo, dat hangt ook af van de constructie (m.n. lagering).

Wil je een paar pk erbij dan begin je niet bij een grote turbo......zonder andere verstuivers en goed motormanagement wordt het alleen maar minder...

Re: Grotere turbo 330d?

Geplaatst: 25 apr 2010, 16:31
door bofkont
Dat wordt dus een E90 handbak standaard al 240pk en 500nm :P
Met chip wordt zoiets helemaal feest :) al is het voledig overbodig bij deze auto.

Re: Grotere turbo 330d?

Geplaatst: 26 apr 2010, 11:16
door AlpinaDrachten
ga eens kijken bij Van Vught Tuning...
Deze doen ook BMW.... Hebben een aantal erg leuke bmw projectjes gedaan E46/ E90...