Pagina 1 van 3
Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 06 jun 2010, 16:45
door DutchPlayer
Beste Mensen,
Zoals de topic titel al zegt ik heb een "Misfire" op cilinder nummer 5 met 328 BMW. Bouwjaar 1998-11, 201845dkm gelopen. Ik heb de auto sinds vorig jaar november. Reed verder prima, tot op een gegeven na een maandje of 4 dat de auto niet meer lekker liep, vreemd genoeg met losse LMM wel en heel af en toe "Misfire". LMM vervangen, probleem niet opgelost. Toen de CCV vervangen en de auto liep nu wel goed met aangesloten LMM. Mooi problemen opgelost maar de "Misfire" problemen op cilinder 5 lijken constanter te worden ;(
Eerst kon ik nog met mn de laptop de code wissen en bleef hij wel even weg maar wat ik al zei het begint nu constanter te worden. Dus ik met de auto naar de BMW Specalist in Badhoevedorp, auto uitgelezen, Thermostaat foutcode, VANOS probleem, en toevallig toen geen misfire
Thermostaat vervangen, probleem met de VANOS vond ik zelf nogal onduidelijk ivm het leek alsof hij helemaal niks dee/aangestuurd werd. Maar goed dat zou los kunnen staan van de "Misfire".
Verder zei de garage dat ze een vacum lek zouden horen achter bij het klependeksel. Ze denken dus aan een scheurtje in het deksel. En dat dan weer te maken zou hebben met de "Misfire". Ook heb ik opgemerkt dat er 1 bout van de kleppendeksel los zat en het rubber miste, deze bout zit ter hoogte van cilinder 5 toevallig.
Dus wat ik nog kan doen ala goedkope oplossing is de kleppendeksel pakking vervangen, die daar denk ik ook wel aan toe is want ik weet verder niet wat er gebeurt is met het blok. Maar ik hoor graag ook jullie mening/advies voor dit probleem. Je leest veel op forums erover maar vaak niet de oplossingen.
Wat ik zelf al heb gedaan, olie ververst, bougies vervangen origineel, bobines omgewisseld, benzine filter vervangen. Ga er nog injectie reiniger in gooien, misschien dat dat helpt en dan wil ik graag weten welke benzine jullie in je 328 doen? 95 of 98 en waar tankje? Mn oom zei dat de Bezine van bijv de Tango troep is
Alvast bedankt voor jullie mee denken!
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 06 jun 2010, 18:12
door E46Ramon
Benzine van de tango is inderdaad troep.
Ik zelf gooi in m'n 328i altijd benzine van de Esso.
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 07 jun 2010, 07:57
door bofkont
Als de Vanos niet goed aanstuurt loopt de wagen ook niet lekker lijkt me, kun je de vanos duidelijk horen of iets dergelijks?
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 07 jun 2010, 10:55
door DutchPlayer
Okay geen Tango meer tanken dan, ga wel BP en Shell proberen en kijken of het enig sinds nog wat uitmaakt.
Het VANOS verhaal, wat bofkont zegt klinkt logisch. Maar probleem is als ik de VANOS vervang voor een geriviseerde is het probleem opgelost? Met een niet goed werkende VANOS is prima te rijden maar met een uitvallende cilinder niet als jullie begrijpen wat ik bedoel.
Met wat andere reparatie ben ik nu alweer bijna 1000 eu verder en de auto rijd nog steeds kl@te op die cilinder die uitvalt.
Dat uitlezen schiet ik ook nietzoveel mee op, vraag me ook af als ik em nog een keer bij de echte BMW dealer laat uitlezen of die meer kunnen zien.
Trouwens de stekkers van de bobines zijn die gewoon uitwisselbaar? Dus dat ik de stekker van bobine 1 op 2 zet zodat ik de bekabling kan testen. Kom nu eigenlijk een beetje op het punt van kan de kleppendeksel pakking nog vervangen de deksel zelf controleren en dan hopende dat dat het probleem fixt.
Lekkage in lucht slangen lijkt me ook onwaarschijnlijk want dan moet ik meteen "Misfire" hebben lijkt mij, maar het komt meer na zo een 5 min rond rijden. Zet ik em uit start ik weer kan ik weer even normaal rijden en komt het probleem weer terug.
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 07 jun 2010, 17:59
door bofkont
Missfire zou ik het toch echt in de bobines zoeken, BMW dealer kun je beter wegblijven want als die gaan zoeken loopt het snel op, beter is een goede specialist te zoeken, weet niet welke regio je zit maar in Asssen zit een erg goed bedrijf is ook nog eens een Bosch service center.
http://www.autoelectrotechniek.nl/
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 07 jun 2010, 20:58
door Marc 320d
Vanos problemen zijn naar mijn idee niet gerelateerd aan misfire op een enkele cylinder. 1e verdachten zijn natuurlijk bobine en bougie. Even omdraaien met een andere cylinder en kijken of het verandert. Daarna kan je hetzelfde truukje met de injector proberen.
Lekkende pakking van kleppendeksel zou niet veel uit mogen maken, deze zit niet in het vacuum deel van de motor. Toen ik de startmotor van mijn 325i verving moest het inlaatspruitstuk eraf. Bij terugzetten was er één moertje kwijtgeraakt. Deze heb ik expres bij de voorste cylinder weggelaten, maar de motor liep net niet lekker. Echt subtiele onregelmatigheid bij stationair, net niet helemaal soepel op lage belasting. Leek wat op een misfire, maar dan dus bij lage ipv hoge belasting.
Dus het kan geen kwaad om alles even na te lopen in het inlaattraject.
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 08 jun 2010, 12:16
door smiegt
Wat ook een mogelijkheid kan zijn is een lekkende injector.
Na verloop van tijd kan het zijn dat er een klein scheurtje ontstaat in de injector waardoor je benzine niet goed verneveld wordt, of dat er gewoon te weinig benzine in de cilinder terecht komt.
Groeten,
Bram
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 08 jun 2010, 12:56
door DutchPlayer
Bobines uitgewisseld met elkaar heb ik geprobeert maar probleem blijft op Cilinder 5. Tenzijn meerdere bobines niet meer goed zouden werken? Lijkt me sterk, ja wat ik al zei als ik de auto smorgens start, kan ik lekker weg rijden paart straten verderop dan begint het gedoe. Dat is een beetje het vreemde ervan, kijk als de auto het doet als ik em start dan zou ik nog kunnen zeggen van defecte bobine of een injector.
Correct me if i'm wrong!
Ben dus ook al naar de BMW Specialist geweest, die denken dus aan een scheurtje in het kleppen deksel. En verders weten ze het ook niet, Hij is uitgelezen maar daar kwam verder ook niks bijzonders uit dan het VANOS probleem. Dus vandaar dacht ik maybe kan de BMW Dealer nog meer uitlezen...Ik ben by the way uit Amsterdam.
Verders kan ik idd nog even injectoren wisselen en kijken wat er dan gebeurt. Moet alleen even uitzoeken hoe we die los halen. Inlaat zal ik ook nog checken die is idd los geweest ivm CCV vervanging.
Bedankt voor jullie reakties!
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 08 jun 2010, 15:41
door smiegt
Hi,
Injectoren uitwisselen is volgens mij niet mogelijk (correct me if i'm wrong).
Deze zitten namelijk op je injectie rail gemonteerd , deze zit onder de plastic kap aan de rechterzijde van je motor (als je voor de auto staat). Ik zou niet weten of je deze los kan halen van de rail , en dus onderling kan uitwisselen. Ja het probleem dat je omschrijft hangt samen met het op temperatuur komen van je motor.
Een scheurtje in het kleppendeksel zou naar mijn idee niet zorgen voor een misfire in je cilinder, of dan zou je problemen moeten hebben met meerdere cilinders :?. Ik zou nog kunnen bedenken dat er iets opdoet met je kleppen van de 5e cilinder , of het zetel dat bij warmte niet meer goed sluit. Als je de bougie uit je 5e cilinder haalt, is deze dan 'mooi' egaal bruin?
Hou ons op de hoogte!
Groeten,
Bram
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 08 jun 2010, 20:05
door Marc 320d
Je kan de benzine rail lostrekken met injectoren en al. Daarna injectoren omwisselen en terugplaatsen. Niet al te moeilijk, maar je gaat wel benzine lekken.
Mijn 325i had een probleem wat hetzelfde klinkt. Erg koude motor was alles in orde, maar na slechts een km ofzo begon deze wat onregelmatiger te draaien. Ik heb het niet echt als een misfire gezien en dat was het ook niet. Het was in mijn geval de lambda sensor welke los zat. Kon deze met de hand zo verwijderen. Opnieuw geplaatst, hard aangedraaid en nooit meer een probleem gehad.
Als het echt een misfire is, zou ik idd aan inspuiting, lokaal vacuum lek of ontsteking denken. Is het bij zware of lichte belasting?
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 09 jun 2010, 14:56
door DutchPlayer
Bedankt voor jullie reakties mannen, ga ik zekers van het weekend wat mee doen. Mits het droog blijft natuurlijk
Nog even voor de duidelijkheid, probleem doet zich voor bij normaal gebruik van de auto. Zit dus niet te blazen en dat dan verrot begint te lopen. Gewoon woon werk verkeer enzo, door de stad Amsterdam rijden. Niets bijzonders dus.
Zet je de auto weer uit en dan weer aan, dan rijd het weer eventjes normaal maar komt het probleem weer snel terug.
als er iets met de kleppen is kan ik dat dan meten met een compressie meting? Want ben bang als jullie adviesen niet mogen helpen dat we toch een beetje de richting op gaan van interne motor parts. Zag dat een compressiemeter namelijk niet eens zo duur was en bij de dealer zal zo een testje waarschijnlijk ook wel weer 50 eu minimaal kosten.
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 09 jun 2010, 15:39
door smiegt
Hi Dutchplayer,
Ik zou niet zomaar zelf je compressie gaan testen, als je dat doet zonder bijvoorbeeld je benzine leidingen af te knijpen komt er brandstof in je kat en kan deze daar aan sneuvelen. Compressie test kan je overal laten doen, ze weten hoe het moet en rekenen daar misschien 2 tientjes voor. Ik las nog even terug in het draadje en kon niks vinden over of je de auto hebt laten uitlezen. Het kan net zo goed een sensor zijn (krukas, nokkenas positiesensor bijvoorbeeld).
Voordat je exorbitante bedragen gaat betalen zou ik toch even overwegen naar een garage te rijden waar ze de auto voor 2 tientjes ofzo uitlezen.
Groeten,
Bram
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 10 jun 2010, 21:59
door Marc 320d
Ik zie in dit hele topic geen reden om aan te nemen dat het een probleem in de draaiende delen is. Een compressietest lijkt mij voorbarig en irrelevant...Maar goed, ik ben geen expert
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 11 jun 2010, 14:07
door smiegt
Marc 320d schreef:een probleem in de draaiende delen is.
Marc 320d schreef: Een compressietest lijkt mij voorbarig en irrelevant
Een compressietest zou ik ook voorlopig niet laten uitvoeren, echter voer je die niet zozeer uit bij problemen met draaiende delen maar op het moment dat je bijvoorbeeld koelvloeistof verliest. Of olie verbrand, etc.
Een misfire op een cilinder kan betekenen :
- Lekkende injector
- Rotte bougie
- Slechte bobine
- Drukverlies bij cilinder of cilinder kop
Een compressie test is zeker niet voorbarig en al helemaal niet irrelevant, maar ik zou het probleem vooralsnog zoeken in de elektronica of in een lekkende injector.
Groeten,
Bram
Re: Misfire Cilinder 5 328i
Geplaatst: 11 jun 2010, 16:42
door Marc 320d
Voorbarig dus?
....