Pagina 1 van 1
Veer(en) vervangen
Geplaatst: 30 jun 2010, 17:34
door Frens
Hallo ,
Na bijna 6 jaar en 50.000 km verder is de rechter achterveer weer afgebroken (gelukkig helemaal onderaan)
E46 318i sedan 1998
Mijn vraag is of deze zelf te vervangen is , of is er iets speciaals voor nodig (gereedschap) en moet de remleiding los?
Verder schijnen de veren van een kleurcode voorzien te zijn , heeft dit iets met het type veer te maken ?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoordt.
Re: Veer(en) vervangen
Geplaatst: 30 jun 2010, 17:39
door Fabian79
Ja, de kleurcode geeft inderdaad iets aan. Bij de dealer kijken ze er alleen niet naar. Ze bestellen em gewoon op chassisnr.
Vervang je wel meteen beide veren??
ALs je dat doet kan je beter meteen een setje eibach scoren. Ben je net zo duur uit en heb je tenminste progressieve veren en meteen verlaging.
Veertje bij de dealer kost al snel 80 euro per stuk.
Achterveren kan je zelf doen (met 2 man) Goed op krikken aan beide zijden en dan kan je zo de veer er tussen uit pakken (met een beetje kracht. Even hangen aan de wiel ophanging kan nodig zijn om wat meer ruimte te krijgen, vandaar 2 man.
Re: Veer(en) vervangen
Geplaatst: 30 jun 2010, 17:46
door Frens
Hallo Fabian 79
bedankt voor snelle reactie
Wat zijn progressieve veren ?
Ik kwam onderstaande nog tegen,.. verder dus ik hoef de remleiding niet te demonteren?
-wiel er af
-bout losdraaien van je achterschokbreker de onderste
-bout eruitpakken
-dan doe je de wiel ophanging na beneden drukken (verbeter maar als ik t fout zeg)
-en dan de veer en tussen uit pakken
-en dan de nieuwe veer ertussen
-en dan alles weer vast maken
en
pas wel op dat je je stabilisatorstang niet kapot drukt, is vaker gebeurd.
Re: Veer(en) vervangen
Geplaatst: 30 jun 2010, 17:55
door Fabian79
ja, dat klopt.
Ik heb het verhaal wel eens eerder gepost.
Progressieve veren moet je maar ff googlen.
In het kort. Hoe verder je ze in drukt, hoe stugger ze worden.
De betere verlaagde veren hebben dit.
Prijstechnisch is verlagen gewoon beter. De kwaliteit van de veren is beter en het staat mooier.
Ik betaald voor 2 achterveren (sportonderstel en diesel) 160 euro. En dan heb ik redelijk wat korting bij bmw.
Voor dat geld heb je 4 eibach veren (progressief en verlaagd)
Nadeel daar van is dat je ook voor even de veren moet wisselen en daarna moet uitlijnen.
Uiltijnen kost 50-60 euro en wisselen is voor een garage een uurtje werk ongeveer.
succes
Re: Veer(en) vervangen
Geplaatst: 30 jun 2010, 18:11
door Frens
Bedankt voor de genomen moeite