Remmen 528i
Geplaatst: 15 jul 2010, 15:41
Hallo Mensen,
Dit is geen technische vraag (meer) maar een tip/onthouder voor jullie.
Leer van mijn fouten (| !
Het begon allemaal terwijl ik vlakbij huis reed , en onderweg terug naar huis was.
Ik reed 70 km/h binnen de bebouwde kom, maar ach dat is standaard bij mij.
Ik moest remmen omdat ik binnen een meter of 30 / 40 een rotonde zou bereiken en met 70 over een rotonde doet mijn E39 niet zoveel plezier. Spontaan hoor ik een harde tik onder mijn auto vandaan komen en voelt mijn rem sponzig aan, ik schrik natuurlijk en uit reactie wil ik harder remmen. Op dat moment druk ik mijn rempedaal tot op de bodem , en remmen ho maar x|. Aangezien de rotonde nu dreigend dichtbij kwam, toch maar even de handrem er op getrokken maar wat blijkt... Niet genoeg remkracht om die auto stil te krijgen. Gelukkig met een hoop pompende rembeweging de auto toch tot een snelheid gekregen dat ik kon remmen met de handrem, en met 30 km/h naar huis dan maar.
Het gaat hier natuurlijk niet om mijn bijna midden op een rotonde ervaring maar om de oorzaak van het probleem, en nog beter de oplossing.
Ik heb zelf even gekeken naar lekkages in het remsysteem maar geen gevonden, en aangezien ik het remsysteem toch wel erg belangrijk vind toch maar even mijn pas gevonden adresje in roosendaal gebeld, deze kwam kostenloos (HEEL veel lof voor deze man) mijn auto ophalen. Ik ondertussen een beetje zitten google-n en vond op een hoop plekken de hoofdremcilinder als boosdoener. Gelukkig heb ik het zelf niet nagekeken want dan had ik dus met een hoofdremcilinder van 230€ gezeten terwijl deze niet stuk was. Het bleek dat mijn blokjes op waren (dus echt metaal op metaal) en dat mijn remschijven op de helft van de dikte zaten die ze minimaal moeten zijn om uberhaupt nog goedgekeurd te worden (dus ze waren op). Daardoor is de remvloeistof gaan koken waardoor er weer bubbeltjes in je leidingen komen , en lucht is samendrukbaar. Conclusie : remolie vervuild + nieuwe schijven en blokken. Probleem verholpen.
Ik hoop dat ik met dit verhaal ooit iemand de kosten van bijvoorbeeld een hoofdremcilinder bespaar , ik ben er achter dat een goeie garage met de juist BMW kennis een hoop geld scheelt. De man van de garage zei ook echt : de hoofdremcilinder van een BMW gaat echt niet zomaar stuk.
Groeten,
Bram
Dit is geen technische vraag (meer) maar een tip/onthouder voor jullie.
Leer van mijn fouten (| !
Het begon allemaal terwijl ik vlakbij huis reed , en onderweg terug naar huis was.
Ik reed 70 km/h binnen de bebouwde kom, maar ach dat is standaard bij mij.
Ik moest remmen omdat ik binnen een meter of 30 / 40 een rotonde zou bereiken en met 70 over een rotonde doet mijn E39 niet zoveel plezier. Spontaan hoor ik een harde tik onder mijn auto vandaan komen en voelt mijn rem sponzig aan, ik schrik natuurlijk en uit reactie wil ik harder remmen. Op dat moment druk ik mijn rempedaal tot op de bodem , en remmen ho maar x|. Aangezien de rotonde nu dreigend dichtbij kwam, toch maar even de handrem er op getrokken maar wat blijkt... Niet genoeg remkracht om die auto stil te krijgen. Gelukkig met een hoop pompende rembeweging de auto toch tot een snelheid gekregen dat ik kon remmen met de handrem, en met 30 km/h naar huis dan maar.
Het gaat hier natuurlijk niet om mijn bijna midden op een rotonde ervaring maar om de oorzaak van het probleem, en nog beter de oplossing.
Ik heb zelf even gekeken naar lekkages in het remsysteem maar geen gevonden, en aangezien ik het remsysteem toch wel erg belangrijk vind toch maar even mijn pas gevonden adresje in roosendaal gebeld, deze kwam kostenloos (HEEL veel lof voor deze man) mijn auto ophalen. Ik ondertussen een beetje zitten google-n en vond op een hoop plekken de hoofdremcilinder als boosdoener. Gelukkig heb ik het zelf niet nagekeken want dan had ik dus met een hoofdremcilinder van 230€ gezeten terwijl deze niet stuk was. Het bleek dat mijn blokjes op waren (dus echt metaal op metaal) en dat mijn remschijven op de helft van de dikte zaten die ze minimaal moeten zijn om uberhaupt nog goedgekeurd te worden (dus ze waren op). Daardoor is de remvloeistof gaan koken waardoor er weer bubbeltjes in je leidingen komen , en lucht is samendrukbaar. Conclusie : remolie vervuild + nieuwe schijven en blokken. Probleem verholpen.
Ik hoop dat ik met dit verhaal ooit iemand de kosten van bijvoorbeeld een hoofdremcilinder bespaar , ik ben er achter dat een goeie garage met de juist BMW kennis een hoop geld scheelt. De man van de garage zei ook echt : de hoofdremcilinder van een BMW gaat echt niet zomaar stuk.
Groeten,
Bram