Pagina 1 van 1

Vanos?

Geplaatst: 31 jul 2010, 13:12
door JuulvH
Hallo.

Ik ben bezig met de verkoop van mijn bmw 320i uit '92... Ik heb altijd gedacht dat ik geen vanos had... Net werd ik opgebeld door een potentiele koper, en die vroeg hoe het met de vanos gesteld was. Volgens hem was vanos de ketting overbrenging... Is dit zo? Graag reactie want ik weet het niet :P

Re: Vanos?

Geplaatst: 31 jul 2010, 18:44
door 318icabriozld
Volgens mij (pin me er niet op vast, ik rijd namelijk een 318) is je Vanos een mechanisme wat zorgt voor variabele nokkenastiming.
Na verloop van tijd kunnen hier problemen in sluipen en dit kan flink in de kosten lopen als hier iets serieus mee aan de hand is.. ;)

Zo voorlopig genoeg info van een "6-cilinder leek" ? :P

Re: Vanos?

Geplaatst: 01 aug 2010, 01:12
door Richy
Check onderstaand plaatje even ;)

Heb je die bobbel ook binnen het rode randje op de foto; dat is de vanos.

Afbeelding

En nee, dit is geen foto van mijn BMW.. Die ziet er toch ietsje netter uit onder de kap ;)

Gr. Richy

Re: Vanos?

Geplaatst: 04 aug 2010, 15:55
door JuulvH
dan heb ik geen vanos... ;) bedankt voor de reacties... ik dacht ook dat het iets met variabele nokkenas ... was. Dus heeft die man die me belde er ook geen verstand van gehad :P

Re: Vanos?

Geplaatst: 06 aug 2010, 18:52
door t.p.b.m.
geachte heer
geen verstand ?
De beste man reageerde toch op uw
E 36 1992 ,leest u het volgende stukje ,dan heeft u er in ieder geval iets meer verstand van .
PS ;er staat mij iets bij dat de 5 serie als eerste die vanos motoren kreeg ,wellicht weet iemand het?

VANOS/dubbel VANOS.
De variabele nokkenasbediening dubbel VANOS regelt de motorprestaties bij elk toerental. Zo profiteert u bij elke snelheid van het krachtige potentieel van uw motor, bij een gering verbruik en lagere emissies.

VANOS respectievelijk dubbel VANOS betekent (dubbel) variabele nokkenasbediening. Dit systeem past de overlap van in- en uitlaatkleppen traploos aan de rijomstandigheden aan door de hoek van de nokkenassen te verstellen. Zo is bij lage toeren een hoger koppel en bij hoge toeren meer vermogen beschikbaar.
Het werkt als volgt: in het onderste toerengebied worden daarbij de inlaatkleppen laat geopend, waardoor een verbetering van de stationaire loop en het draaien van de motor wordt gerealiseerd. De vroege klepopening in het middelste toerengebied zorgt voor een duidelijk hoger koppel en een interne uitlaatgasrecirculatie, waardoor verbruik en emissies dalen. Voor het volledige vermogen bij hoge toeren worden de kleppen weer laat geopend.
Door minder onverbrande restgassen wordt de stationaire loop verbeterd. Speciale referentievelden voor de warmloopfase in het motormanagement verbeteren daarnaast de werking van de katalysator. VANOS/dubbel VANOS wordt gestuurd door de Digitale Motor Elektronica (DME).
VANOS, dat alleen de inlaatnokkenas stuurt, werd voor het eerst in 1992 in BMW motoren toegepast. Dubbel VANOS, dat beide nokkenassen verstelt, is sinds 1997 in gebruik.
bron is bmw.nl (technische lexicon)

Re: Vanos?

Geplaatst: 22 aug 2010, 19:24
door ifo
ik rij een 325i vanos, is het mogelijk om nog een vanos te laten zetten dan, voor meer pk? :)