318 IS: duplolampjes achterlichten en v-snaar dynamo
-
318 IS: duplolampjes achterlichten en v-snaar dynamo
Hallo! Twee vragen (het betreft een E36 318 IS):
1:
In de onderste buitenhoeken van mijn achterlichten zitten duplolampjes.
Hier meet ik echter geen spanning, welke (dubbele functie) hebben deze duplolampjes?
De binnenste lampjes zijn remlichten en de middelste zijn de gewone achterlichten, dus ik heb alles toch al, zou je zeggen?!
Als jij me hier meer duidelijkheid over kan geven; post een reactie!
2:
Ik heb, vlak nadat ik mijn BMW (vorig jaar november) heb gekocht, mijn dynamo moeten vervangen...
Dit is er weer één geworden met een v-snaar-poelie (zoals er dus ook al op zat)
Bij de montage toen, viel me op, dat de (hergebruikte) v-snaar niet precies 'in lijn' loopt (de dynamo-poelie zit min of meer 4mm te ver naar achteren; zie foto 1 onderaan)
ff voor de duidelijkheid (of het nu klopt of niet...):
Bij mij drijft een 1e korte v-snaar vanaf de krukas de stuurbekrachtigingspomp aan (die loopt dus over 2 poelies)
en daarachter zit er een 2e langere v-snaar, die vanaf de krukas de waterpomp èn de dynamo aandrijft (loopt dus over 3 poelies)
Deze, langere v-snaar is uiteindelijk geknapt, maar vertoonde niet echt veel zijdelingse slijtage (wat je wel zou verwachten), maar gewone ouderdom/ uitdrogingsverschijnselen. (...en heeft dan ook bijna een jaar probleemloos gedraaid)
Bij het monteren van een nieuwe snaar komt echter WEER die vraag boven, hoort dit origineel-BMW wel zo???
Toen ik destijds op de sloop ging kijken voor een dynamo, lagen er namelijk ook dynamo's met een multiriem-poelie èn ik heb bovendien gezien dat er op MIJN krukas óók een multiriem-poelie zit (voor zo'n platte snaar), die dus niet in gebruik is :?
(zie foto 2)
Vertel mij aub wat de normale situatie is, origineel BMW 318 IS!!! Thanx!
FOTO 1:
FOTO 2:
1:
In de onderste buitenhoeken van mijn achterlichten zitten duplolampjes.
Hier meet ik echter geen spanning, welke (dubbele functie) hebben deze duplolampjes?
De binnenste lampjes zijn remlichten en de middelste zijn de gewone achterlichten, dus ik heb alles toch al, zou je zeggen?!
Als jij me hier meer duidelijkheid over kan geven; post een reactie!
2:
Ik heb, vlak nadat ik mijn BMW (vorig jaar november) heb gekocht, mijn dynamo moeten vervangen...
Dit is er weer één geworden met een v-snaar-poelie (zoals er dus ook al op zat)
Bij de montage toen, viel me op, dat de (hergebruikte) v-snaar niet precies 'in lijn' loopt (de dynamo-poelie zit min of meer 4mm te ver naar achteren; zie foto 1 onderaan)
ff voor de duidelijkheid (of het nu klopt of niet...):
Bij mij drijft een 1e korte v-snaar vanaf de krukas de stuurbekrachtigingspomp aan (die loopt dus over 2 poelies)
en daarachter zit er een 2e langere v-snaar, die vanaf de krukas de waterpomp èn de dynamo aandrijft (loopt dus over 3 poelies)
Deze, langere v-snaar is uiteindelijk geknapt, maar vertoonde niet echt veel zijdelingse slijtage (wat je wel zou verwachten), maar gewone ouderdom/ uitdrogingsverschijnselen. (...en heeft dan ook bijna een jaar probleemloos gedraaid)
Bij het monteren van een nieuwe snaar komt echter WEER die vraag boven, hoort dit origineel-BMW wel zo???
Toen ik destijds op de sloop ging kijken voor een dynamo, lagen er namelijk ook dynamo's met een multiriem-poelie èn ik heb bovendien gezien dat er op MIJN krukas óók een multiriem-poelie zit (voor zo'n platte snaar), die dus niet in gebruik is :?
(zie foto 2)
Vertel mij aub wat de normale situatie is, origineel BMW 318 IS!!! Thanx!
FOTO 1:
FOTO 2:
Ik weet niet waarom ik het dee', maar ineens reed ik BMW in plaats van VW...
Re: 318 IS: duplolampjes achterlichten en v-snaar dynamo
wat voor blok ligt erin je auto?
ik heb zelf een m40 in mijn 318 liggen en daar zit het precies zoals bij jou!
groetjes Jay
ik heb zelf een m40 in mijn 318 liggen en daar zit het precies zoals bij jou!
groetjes Jay
-
Zoals vermeld heb ik dus een E36 coupé 318 IS, dus een 16 klepper M42 met 140 pk
Vraag 1:
Meet je helemaal geen spanning over die lampen ook niet als je alles aan zet ? Zo niet dan zal het niet veel zijn.
Vraag 2:
Volgens mij had ik op mijn IS ook gewoon een V-Snaar en geen multiriem.
Meet je helemaal geen spanning over die lampen ook niet als je alles aan zet ? Zo niet dan zal het niet veel zijn.
Vraag 2:
Volgens mij had ik op mijn IS ook gewoon een V-Snaar en geen multiriem.
-
@Stefan: Ik zet uiteraard natuurlijk wel alles eerst aan, voordat ik de multimeter ter hand neem
Misschien is er een multiriem sinds ook het motorblok is veranderd? M42 1.9 liter, vanaf de facelift.
Misschien is er een multiriem sinds ook het motorblok is veranderd? M42 1.9 liter, vanaf de facelift.
je hebt 2 typen motorblokken voor de 318is
de M42 die jij hebt met de V-snaar en
de M44 met een multiriem
de poelie die nog vrij is zou voor een airco kunnen zijn denk ik
de M42 die jij hebt met de V-snaar en
de M44 met een multiriem
de poelie die nog vrij is zou voor een airco kunnen zijn denk ik
-- Houdoe wanne --
-
Dus het zou moeten kloppen zo, verheeske316? Waarom staat mijn snaar dan scheef ??!!
volgens mij klopt het zo wel ja. Maar waarom dat hij zo scheef loopt dat weet ik niet. misschien kun je op google ff andere fotó's zoeken, of andere 'is' rijders hier vragen om een foto om te kijken of het bij hen wel recht loopt.
teven kun je hier veel info vinden over de onderdelen van jouw auto. Daar zie je ook dat die rib-poelie voor een riem is om de cairco-compressor aan te drijven
teven kun je hier veel info vinden over de onderdelen van jouw auto. Daar zie je ook dat die rib-poelie voor een riem is om de cairco-compressor aan te drijven
-- Houdoe wanne --
-
Ha, terwijl jij reageerde, was ik al effies aan het kijken!
Ik vond deze foto o.a.:
Het is een M42 en hier zit het dus net zoals bij mij!
(maar zit dus wel een extra multisnaar bij voor de aandrijving van een.... COMPRESSOR!!
Yes, dat is nòg veel leuker dan een airco!!
Bedankt voor de hulp, i.i.g.!
Ik vond deze foto o.a.:
Het is een M42 en hier zit het dus net zoals bij mij!
(maar zit dus wel een extra multisnaar bij voor de aandrijving van een.... COMPRESSOR!!
Yes, dat is nòg veel leuker dan een airco!!
Bedankt voor de hulp, i.i.g.!
daar bedoelen ze de airco compressor mee dus helaas niet dat ding dat voor extra vermogen zorgt, maar voor verkoeling en dus vermogensverlies
-- Houdoe wanne --
-
Deze foto stond er ook bij; als dà t een airco-compressor is... (|
nee die niet nee maar voor die compressor is die poelie officieel niet bedoelt
-- Houdoe wanne --
Die duplolampjes aan de buitenzijde dienen officieel gewoon als normale achterlichten. Een e36 heeft standaard vier achterlichten. Waarom het duplo is moet je mij niet vragen, dat zou ik werkelijk waar niet weten.
-
@Beens: dus ik zou er dan toch spanning moeten kunnen meten, als dat zo is? Nog meer coupé-rijders, die dit kunnen bevestigen?
Ja, je zou wel spanning moeten krijgen bij die lampjes/aansluitingen.