Pagina 1 van 1
Verwarming word koud
Geplaatst: 21 sep 2010, 20:24
door E46Ramon
Mijn verwarming ( 328i ) word heerlijk warm, maar na een half uur gereden te hebben komt er alleen koude lucht uit de roostertjes vandaan.
Nu wil ik aankomend weekend mijn thermostaat gaan vervangen en kijken of dit wil helpen.
Zijn er nog meer dingen waar het aan kan liggen?
Alvast bedankt
Re: Verwarming word koud
Geplaatst: 21 sep 2010, 20:26
door bjornc
Koelwater niveau.
Re: Verwarming word koud
Geplaatst: 21 sep 2010, 20:31
door E46Ramon
Mijn koelwater niveau is mooi op peil.
Re: Verwarming word koud
Geplaatst: 11 nov 2010, 17:28
door Pcorsa
mijne bmw e46 touring heeft hier ook last van ... niemand een oplossing ?
Re: Verwarming word koud
Geplaatst: 12 nov 2010, 09:14
door roedie80
Mijn e46 heeft hier ook last van. Na enige tijd komt er alleen koude lucht uit alle roosters. Wanneer ik de temp dan een paar graden omhoog zet, is de lucht weer warm voor een tijdje.
Ik heb hiervoor een andere ECC unit gekocht. Als ik tijd heb ga ik deze morgen vervangen. Ik laat wel weten of dit het probleem oplost.
Re: Verwarming word koud
Geplaatst: 12 nov 2010, 10:26
door vegito
Thermostaat vervangen en je expansievat controlleren op lekkages. Daarna goed ontluchten.
Re: Verwarming word koud
Geplaatst: 12 nov 2010, 10:53
door E46Ramon
kleine update:
Ik heb eerst m'n thermostaat vervangen, maar dit had geen positief resultaat.
M'n verwarming werd nog steeds koud.
2 weken geleden heb ik bij molenaar ( bmw specialist in heerhugowaard ) een ander bediening display gehaald.
Ze hebben kosteloos m'n ecc unit vervangen, en nu doet hij het weer super.
Super service van molenaar, voor 60 euro zit ik er van de winter weer warm bij.
Re: Verwarming word koud
Geplaatst: 13 nov 2010, 12:44
door Kuipje
Zeer herkenbaar probleem. Ik heb heztzelfde gehad: na een kwartiertje wordt de lucht kouder, verhogen van de temperatuur instelling helpt steeds even, maar dat houdt op als je de ECC op de hoogste temperatuur hebt ingesteld.
Wat was er aan de hand?
In de ECC unit (onder je radio/CD speler zit een ankerloos motortje. Dat zuigt lucht aan uit de cabine, langs een sensor. Die meet de temperatuur en stuurt de temperatuur naar je ECC. Die vergelijkt dat met de ingestelde temperatuur en rtegelt bij.
Als dat ankerloze motortje er mee stopt, dan heb je geen aangezogen luchtstroom meer. De lucht die er in zit wordt steeds warmer, de sensor meet dat en geeft die hoge temperatuur af aabn de ECC. Die constateert dat de temperatuur te hoog is en reageert navanant: koelere lucht de cabine in. Met het verhogen van de ingestelde temperatuur gaat het tijdelijk even goed, maar de stilstaande lucht bij de sensor wordt steeds warmer en als die boven de 32 gtraden komt, dan zal er alleen nog maar koele lucht de cabine ingeblazen worden.
Dat motortje zit in een luchtkanaaltje wat begint achter het roostertje dat links van het display van de ECC unit te vinden is, boven het knopje Auto. Je kunt dit eenvoudig proberen te herstellen door met perslucht even in het luchtkanaaltje te blazen. De luchtschoepjes brengen het motortje weer in beweging en dat blijft het wel weer maanden draaien.
Je kunt ook de unit er even uithalen, openmaken (kleine torx) en het motortje reinigen (simpel klusje).
Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.
Re: Verwarming word koud
Geplaatst: 16 dec 2010, 16:08
door Farl
bjornc schreef:Koelwater niveau.
Ik heb ook problemen met mijn verwarming en toevallig ook een probleem met mijn koelwaterniveau. Het lampje daarvan brandt, maar ik heb gekeken en het niveau is goed. Toch heb ik deze een beetje bijgevuld, maar ik krijg nog steeds de melding.
- Spoiler: Laat zien
Daarnaast is het sinds enkele weken koel in mijn auto en doet de verwarming het bijna niet meer, hij blaast veel koude lucht.
Re: Verwarming word koud
Geplaatst: 27 dec 2010, 18:02
door Farl
Mijn reservoir voor koelvloeistof bleek lek te zijn en daardoor kon de verwarming niet zijn ding doen. Laten repareren en ik zit er weer warmpjes bij!
Re: Verwarming word koud
Geplaatst: 30 dec 2010, 16:26
door mardevi
Ik heb dus ook het probleem dat de kachel steeds kouder wordt.
Nu zou dit te verhelpen zijn door het motortje te reinigen nadat je de unit er uit gehaald hebt.
Ik neem aan dat met de unit het bedieningspaneel bedoeld wordt, maar hoe haal je deze er dan uit?
Is het een kwestie van een schroevedraaier achter het paneel zetten en deze eruit wippen? Graag wat informatie.