Pagina 1 van 2

BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 22 okt 2010, 08:10
door BMW Nieuws
Afbeelding
BMW overweegt in de toekomst een tweecilinder voor de basisversies van de kleinste modellen van het concern.

BMW onderzoekt of het haalbaar is een tweecilinder te ontwikkelen voor de basismodellen van de toekomstige Mini, 1-serie en het kleine voorwielaangedreven model. Dat meldt het Duitse Auto, Motor und Sport. Er wordt meteen bij verteld dat het onderzoek naar de tweepitter nog in een beginstadium is.
De tweecilinder moet een alternatief zijn voor dure hybridetechniek die bovendien bij kleine modellen niet zo veel winst oplevert. “Zelfs in de 1- en 3-serie is de besparing gering ten opzichte van de grote modellen,” vertelt Klaus Draeger, die de ontwikkelingsafdeling leidt.
Draeger ziet een tweecilinder voor zich die een inhoud heeft van zo’n 500 cc per cilinder. Het vermogen er van moet tussen de 80 en 100 pk komen te liggen. BMW wil verder zorgen voor een goede gasrespons en een geciviliseerde loop.

Bron: Autoweek.nl

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 22 okt 2010, 08:12
door Griffendahl
Ik hoop dat ze hem al in productie hebben als straks een keer mijn startmotor het begeeft :+

Leuk voor in een Mini, maar een 2 cilinder in een 1 of 3 serie zou ik geloof ik wel serieus moeite mee hebben.

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 22 okt 2010, 09:25
door Touw2k10
x| Doe dan maar een tweeliter V4...

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 22 okt 2010, 10:38
door Griffendahl
Ik hoef geen V blok, dan kan je ook wel een Mercedes kopen...

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 22 okt 2010, 11:41
door Martijn_bmw
zal toch de toekomst worden... als een merk het hoofd boven water wil houden moeten ze modellen bouwen die aantrekkelijk zijn in de lease en sinds de verschillende bijtelling catogerien op uitstoot is er ineens een run op auto's met een lage uitstoot!

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 22 okt 2010, 11:52
door Griffendahl
Ben bang dat je helemaal gelijk hebt, dadelijk zullen we een klassieker of een exoot moeten rijden als we nog een mooie 6 cilinder lijnmotor in het vooronder willen.

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 22 okt 2010, 13:35
door Martijn_bmw
helaas wel ja... :?

dus nog maar ff van genieten zolang het kan 8)

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 22 okt 2010, 18:11
door bjornc
Hoeveel motoren mag je aanvinken bij het uitzoeken van 1 auto? :+

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 24 okt 2010, 19:40
door Retraxx
toch nog 100 pk hieruit stampen? :?

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 24 okt 2010, 21:33
door Griffendahl
Ja, maar reken er wel op dat dat niet zonder behulp van turbo lukt ;)

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 25 okt 2010, 00:45
door Robbel
t moet niet gekker worden.. :roll:

ben benieuwd hoe zoiets zal lopen/klinken :+
zeker gezien dat plaatje.. zuigers hebben zon beetje dezelfde BDP's en ODP's

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 09 nov 2010, 18:12
door Holographic91
Vanaf 2012 zou BMW toch ook al met 3 cilinders gaan komen.

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 25 dec 2010, 15:45
door marcelgt
In motorfietsen heeft BMW het altijd goed gedaan met 2-cylinders. 100pk uit een 2cyl 1liter motor is geen enkel probleem.
Wil je een zeer lage en schone emissie bereiken, zul je met moderne technieken moeten werken, als directe inspuiting, vanos, turbo, pilot injectie.
Fiat heeft overigens al een 2 cylinder voor de Fiat 500. Het ding loopt overigens zeer rauw, voor premium merken onverkoopbaar.

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 08 jan 2011, 19:20
door A.W.B.0210
'T zal mij benieuwen. Maak er dan een boxer van ofzo, klinkt 't misschien nog ergens naar. Als je straks nog een 6-cil wil hebben zit je in de veel duurdere uitvoeringen/modellen.
Downsizing is hot. Is nu ook al zo met de e90 320i. Hoop dat ze t toch bij min. 4-cil houden. Daar kun je ook behoorlijk vermogen mee creëren. Kijk maar naar de TFSI motoren.

Re: BMW overweegt tweecilinder

Geplaatst: 31 jan 2011, 11:06
door pluizebeest
A.W.B.0210 schreef: Downsizing is hot.
Ik denk niet dat het Downsizing de oorzaak hier van is...

Downsizing is vooral bedoelt om de uitstoot terug te dringen,
dus kleine motoren met een turbo erop, zodat er minder motor nodig is om hetzelfde vermogen te krijgen
en dus minder draaiende massa om mee te zeulen.

Bij dit ontwerp zie je duidelijk de mee draaienden Big End,
hiermee zal 1 cilinder hoger komen dan de ander..
Het doel daarvan is dat bij de uitgaande slag de verbrandingsruimte helemaal leeg gegooid wordt,
zodat er bijna geen verbrandingsgassen achter blijven,
die bij de volgende slag niet voor vervuiling (lees: extra uitstoot) zorgen.

Dat dit zo alleen bij 2 cilinders toe te passen is, dat ligt aan het ontwerp,
maar het doel is minder uitstoot.