Pagina 1 van 1

Verschillende winterbandensets op de assen.

Geplaatst: 04 dec 2010, 20:42
door Stan (E39)
Dag mensen,

Mijn E33 523i automaat uit '98 staat op Vredestein Snowtrac 2 205/65/15 banden. Nu zijn ze achter nog ongeveer 6mm maar voor slechts rond de 3.5mm. Aangezien ik volgende week naar Oostenrijk op pad moet is de 3.5mm dus onder het minimum. Na lang zoeken in deze tijd van winterbandenschaarste toch nog 2 Nankang Snow-SV2 winterbanden kunnen vinden. Niet de beste maar zeker ook niet slecht (volgens reviews i.g.g.).
Nu luid mijn vraag: normaal gesproken gaan de banden met het beste profiel achter maar aangezien de Snowtrac 2 een betere band is dan de Snow-SV2 vroeg ik mij af of het niet verstandiger is om de Snowtrac's achter te laten en en de SV2's voorop te zetten.

Wat denken jullie?

Stan

Re: Verschillende winterbandensets op de assen.

Geplaatst: 04 dec 2010, 20:55
door NielsE36
Ik denk dat het elkaar niet heel veel verschilt. Ik zou de oudere banden met 6mm profiel op de achteras laten omdat ik erg veel vertrouwen heb in de Vredestein Snowtracks ondanks dat ze 6mm profiel hebben.

Er zullen vast mensen zijn die zeggen dat het onverstandig is om winterbanden met minder profiel op de achteras te zetten (velen vinden minder dan 5mm afgeschreven), maar ik deel die mening niet helemaal. De compound van het rubber is minstens zo belangrijk, en die is van de Vredesteins beter. Bovendien is 6mm nog boven de '5 mm grens'.

Succes in Oostenrijk!

Niels

Re: Verschillende winterbandensets op de assen.

Geplaatst: 05 dec 2010, 10:37
door Bandje
Nieuwe banden op de achter as plaatsen en vredestein op de voorkant zetten.
De nieuwe banden achter zullen sneller slijten en kom je de hele winter door met een goed profiel.

Re: Verschillende winterbandensets op de assen.

Geplaatst: 05 dec 2010, 12:01
door DJLeonardo
Nee, dat is wel slim beredeneerd maar niet de beste oplossing. De banden met het meeste profiel moeten altijd op de vooras. Dit is omdat dat de eerste banden zijn die door e.v. water of sneeuw rijden. De achterbanden rijden in het spoor van de voorbanden die dan al water of sneeuw hebben afgevoerd.

Re: Verschillende winterbandensets op de assen.

Geplaatst: 06 dec 2010, 23:44
door Stan (E39)
Dag mensen,

Allereerst dank voor de reacties. Enige tijd geleden heb ik contact gehad met Vredestijn over de vraag of beste profiel voor of achter moest (uitgaande van dezelfde type band rondom). Dit was hun antwoord: Ongeacht of een auto voorwiel- of achterwielaandrijving heeft, is het advies om de banden met het meeste profiel altijd op de achteras te plaatsen. De reden hiervoor is dat de voorkant van de auto makkelijker te corrigeren valt dan de achterkant wanneer de auto in een slip raakt.
Wij hopen dat hiermee uw vraag beantwoord is. Mocht u nog meer vragen hebben, mail ze ons, wij zijn altijd bereid ze te beantwoorden.


Ik zal ze ook maar eens vragen hoe het nu dan zit. Mindere banden maar vol profiel (mee eens dat rubbercompound ook een rol speelt) of betere banden maar minder profiel achter. Ben benieuwd!

Re: Verschillende winterbandensets op de assen.

Geplaatst: 06 dec 2010, 23:50
door Fabian79
(| (| (| (| (|


ze spreken zichzelf tegen toch??


meeste profiel achter, omdat de voorkant dan beter te corrigeren is (|
Dan heb je toch het beste profiel voor nodig, met de achterkant stuur je niet toch niet :+
Koppeling intrappen en de achterwielen gaan vanzelf weer volgen, Ik heb liever dat de voorkant de goede kant op gaat doordat daar grip is en dat de achterkant zwabbert, die komt uiteindelijk weer achter de voorwielen terecht als je ze niet afremt of versnelt.


enne remmen doe je voor 75-80% op de voorkant. Das dus de eerste die gaat glijden. De traction controle houdt die achterkant wel redelijk in bedwang bij gas geven. En als je die niet hebt merk je dat echt snel genoeg voordat de auto om zou gaan.


wazig antwoord dus imho.

Re: Verschillende winterbandensets op de assen.

Geplaatst: 08 dec 2010, 19:04
door Mario TT
De beste banden op de achteras. Met gladheid kan je beter onderstuur hebben dan overstuur. Overigens is het niet gezegd dat je achterwielen automatisch weer achter de voorwielen komen. Bij bochten komen de achterwielen ook in een ander spoor dan de voorwielen en ook is de spoorbreedte voor anders dan achter waardoor je beredenering ook niet opgaat. Ik heb toch meer vertrouwen in het antwoord van Vredestein.

Re: Verschillende winterbandensets op de assen.

Geplaatst: 15 dec 2010, 14:34
door Bandje
De Wet in Duitsland is ook veranderd i.v.m. winterbanden.
Winterbanden verplicht. met minimaal 4mm op de aangedreven wielen en minimaal 1,6 op de andere wielen.
Dus ook in dit wetsvoorstel dus de beste profiel op de aangedreven wielen.

Deze vraag als je die aan Michelin zou vragen zeggen zij beste banden altijd op de vooras.
En Vredestein wil ze achter hebben.
Ze gaan hier uit van andere invalshoeken.
Maar zo als ik eerder geschreven heb blijf ik bij beste banden op de aangedreven wielen.
Als je dan gewoon rijd en je aanpast aan het weer.

Veel rijplezier met de winterbanden.

Re: Verschillende winterbandensets op de assen.

Geplaatst: 22 dec 2010, 22:28
door dw70
de beste banden gaan naar achteren.

Re: Verschillende winterbandensets op de assen.

Geplaatst: 03 jan 2011, 20:39
door 523 i touring
4 nieuwe banden een idee? x|

Re: Verschillende winterbandensets op de assen.

Geplaatst: 13 feb 2011, 17:24
door Stan (E39)
Had na aanraden van verschillende mensen de banden met de beste eigenschappen achter gehouden en de Nankangs voor. Het was goed wit in Oostenrijk begin december en ons huisje was een stukje de berg op en dat ging prima!