Pagina 1 van 2
The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 15 dec 2010, 17:14
door tan_n86
Dag bmw rijders,
In een ander topic is er een discussie op gang gekomen over de werking van Premium benzines van bijvoorbeeld Shell (V-Power) en BP (Ultimate). Deze bedrijven claimen dat wij als auto bezitters beter deze benzines kunnen tanken omdat we dan:
1. Meer kilometers kunnen maken met een tank en 2. De reinigende werking voor onze motoren.
Nu heeft kassa dit getracht te onderzoeken zie filmpje hier:
[url]ttp://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/a%20...%20c/speel/1/[/url]
Mijn eigen ervaring is dat premium benzines goed werken als je je portemonnee wilt uit dunnen
Graag jullie ervaringen.
Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 15 dec 2010, 17:30
door Griffendahl
Bij de Keuringsdienst van Waarde hebben ze ook onderzocht, verschil is verwaarloosbaar.
Ik tank zelf de goedkoopste diesel die ik vinden kan, auto rijdt gewoon overal even zuinig op. Al heb ik bij Tinq meerdere keren een kleine toename in het roeten geconstateerd, maar weet niet of dit daadwerkelijk zo is of dat het mijn verbeelding is.
Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 15 dec 2010, 17:42
door tan_n86
Dit kan natuurlijk ook een onbewuste/negatieve placebo effect zijn he

maar idd ik tank ook zo goedkoop mogelijk!
Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 15 dec 2010, 17:53
door Griffendahl
Heel goed mogelijk, maar aangezien ik nu bij Shell Express dezelfde prijzen kan tanken doe ik dat, 't kost niks meer en heb de indruk dat ik minder roet als bij de Tinq.
Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 15 dec 2010, 17:59
door tan_n86
Jaa als het tegen dezelfde prijs kan zou ik het ook doen! Alleen al omdat het een Nederlands bedrijf is van oudsher
Oowh ga het meteen bekijken als ik thuis ben van 5th gear
Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 15 dec 2010, 17:59
door Griffendahl
jurgen667 schreef:volgens dat ik ooit op 5th gear gezien heb zou dat wel een verschil geven :
Alleen de vraag is hoe relevant dat is, aangezien dit een programma is op de commerciële televisie itt voorgenoemde tv programma's van de publieke omroep. Verder is het zo dat de samenstelling van zo'n speciale brandstof verschilt van land tot land... V-power in Duitsland of de UK is dus compleet iets anders als V-power in Nederland.
Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 15 dec 2010, 18:10
door Reloader
ik tank lekker in belgie is voor mij maar en klein beetje om, en de benzine is 15 cent goedkoper
tank daar 95 of 98 ligt aan de prijs
Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 15 dec 2010, 18:14
door tan_n86
Jaa ik woon dichtbij de grensovergang bij duitsland, tank daar alleen maar als ik er toevallig ben

daar kan je zelfs euro91 tanken

Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 15 dec 2010, 20:15
door A.W.B.0210
Ik heb dat laatst ook ergens gezien, Top gear of 5th gear, weet t niet meer. Gaf bij diesel een 6 pk verschil ofzo. Merk je weinig van natuurlijk.
Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 15 dec 2010, 20:24
door A.W.B.0210
En om even te reageren op reacties op t topic waar dit verhaal begon; Als je eenmaal 98 hebt getankt, went je motor(managment) hier zeg maar aan. Dit om dat de 98 en 95 benzines verschillende "klopwaardes" hebben. 'T zal op korte termijn geen kwaad kunnen, maar als je dit regelmatig doet, kan t idd storingen en klachten kunnen veroorzaken. Je kan dus beter blijven rijden wat je als laatste getankt hebt.
(P.S. dit heb ik me ook laten vertellen, geen persoonlijke ervaring mee. Een docent van me vertelde dit).
Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 15 dec 2010, 20:24
door tan_n86
Word steeds gekker!6 pk als je premium tankt dan ben ik meteen voor!!Niet dat ik dit geloof

zal die afleveringen even proberen te zoeken
Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 15 dec 2010, 21:26
door Dnl
Bij beide 330i´s tankte ik bij de BP, 98 ongelood .. Echt duidelijk verschil met ongelood 95.
Maar nu met de 118i tank ik gewoon weer ongelood 95, veel fijner in de portemonnee en 1serie rijdt er gewoon goed op

.
Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 16 dec 2010, 08:02
door Griffendahl
A.W.B.0210 schreef:(P.S. dit heb ik me ook laten vertellen, geen persoonlijke ervaring mee. Een docent van me vertelde dit).
Normaal gesproken moet een standaard blok overal op lopen en kan die zelf aardig goed bepalen waar die op rijdt, volgens mij is dat echt klinkklare onzin. Elke moderne benzine auto is wettelijk verplicht om te kunnen rijden op euro 95 en euro 98. 't Kan best zijn dat een auto beter rijdt op 98 dan op 95 maar storingen zou het absoluut niet mogen geven. Doet die dat wel, dan is er volgens mij gewoon iets stuk, waardoor het blok niet functioneert zoals het zou moeten.
Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 16 dec 2010, 11:02
door Mikkie
Ik tank eigenlijk altijd dezelfde goedkope diesel bij dezelfde pomp, puur omdat ik daar regelmatig langskom en het een zelfstandig ondernemer is die ik het wel gun. Maar als het ergens anders goedkoper is en ik moet op dat moment tanken, dan tank ik daar. El cheapo diesel is prima spul.
Re: The Battle: Premium benzines versus merkloze benzines
Geplaatst: 16 dec 2010, 11:34
door A.W.B.0210
Griffendahl schreef:A.W.B.0210 schreef:(P.S. dit heb ik me ook laten vertellen, geen persoonlijke ervaring mee. Een docent van me vertelde dit).
Normaal gesproken moet een standaard blok overal op lopen en kan die zelf aardig goed bepalen waar die op rijdt, volgens mij is dat echt klinkklare onzin. Elke moderne benzine auto is wettelijk verplicht om te kunnen rijden op euro 95 en euro 98. 't Kan best zijn dat een auto beter rijdt op 98 dan op 95 maar storingen zou het absoluut niet mogen geven. Doet die dat wel, dan is er volgens mij gewoon iets stuk, waardoor het blok niet functioneert zoals het zou moeten.
Lijkt mij ook. Heb er 's over na zitten denken, maar je hebt niets voor niets een pingelsensor op je blok zitten. Die moet registreren wanneer de benzine begint met zelfontbranding. En als dat zo is, past de ECU t ontstekingstijdstip erop aan.