Pagina 1 van 2
kachel word niet heet
Geplaatst: 19 dec 2010, 17:09
door michel328
hoi ik heb een e36 328i coupe aut uit 95.
als ik de kachel op zn heetst zet word hij hooguit lauw tot redelijk warm.
soms ruik ik daarbij ook licht even een koelvloeistofluchtje.
verbruikt geen koelvloeistof, is niet vochtig op de ramen en ook niet vochtig ofzo onder het dashboard.
auto heeft geen airco.
normaal zou je zeggen dat de kachelradiateur lek is maar dan zou hij ook koelvloeistof moeten verliezen.
dus ik dacht voor ik ga kijken eens even vragen of iemand dit bekend voorkomt of ook heeft gehad.
alvast bedankt.
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 19 dec 2010, 20:37
door bjornc
Als ik het zelf moet gokken, is je thermostaat kapot.
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 20 dec 2010, 01:14
door Jellebmw
Daar gok ik ook op,
Heb die van mij pas vervangen was voor een M43 motor, maar was zeer goed te doen;)
Komt je motor wel op temperatuur?
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 20 dec 2010, 09:50
door SanderZuyderduyn
Staat wel je tempratuurschuifje boven je radio wel op het rode ingesteld?
Dit was bij mij namelijk het probleem, want deze zie je erg snel over het hoofd.
MVG
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 20 dec 2010, 18:43
door michel328
de motor komt perfect op temp.
en ja de kachel staat dan op heet
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 21 dec 2010, 14:40
door Verheeske
dan zal de kachelkraan of defect zijn of niet goed aangestuurd worden...
Deze zit achter de motor voor je schutbord. de KVS (=koelvloeistof) slangen die daar naar binnen gaan hebben een elektrisch aangestuurde kraan er tussen zitten.
nr 1 op dit plaatje
Controleer even of de stekkers er goed op zitten, of ze oxidatie vertonen o.i.d. en de kabels op breuk. Voor zover je die kunt zien
Het kan ook zijn dat ze niet aangestuurd worden door je kachelbediening. Dus jij zet dan de kachel wel op warm, maar dat signaal krijgt hij niet.
oh en er is trouwens ook nog de optie dat je kachelradiateur helemaal dichtgekoekt zit... Kun je ergens terug vinden wanneer voor het laatst de KVS ververst is?
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 21 dec 2010, 22:23
door michel328
hoi bedankt voor de uitgebreide reactie!
de kvs is een jaartje geleden verv. door de dealer.
ik zal idd eens kijken of hij wel goed doorstroomt en of hij word aangestuurd.
gr michel
andere mensen uiteraard ook bedankt voor de reactie's
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 22 dec 2010, 08:14
door erik1805
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 316i touring uit 1998. Hij wordt wel wat warm maar het is meer lauw. De blower werkt wel prima. Iemand een idee?
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 22 dec 2010, 15:18
door Verheeske
Voor jou dezelfde vraag als eerder gesteld, geeft de koelvloeistoftemperatuurmeter wel aan dat die op temperatuur komt?
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 23 dec 2010, 09:20
door erik1805
Hij wordt niet zo snel heet. En na ongeveer 30min rijden staat ie op het eerste streepje.
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 23 dec 2010, 11:33
door bjornc
Dat is echt veel te laat.
Heeft de E36 ook van die luxaflex dingen voor de radiator?
Als die dingen bij de E46 altijd open blijven staan, wordt de motor namelijk teveel gekoeld.
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 23 dec 2010, 11:40
door Verheeske
Bij erik1805 is duidelijk de thermostaat kapot.. deze blijft open staan, vandaar dat de koelvloeistof niet op temperatuur komt, want die wordt continu gekoeld door de rediateur. en daarom wordt zijn kachel ook niet warm
e36 had nog geen lamellen systeem bjornc
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 23 dec 2010, 11:48
door erik1805
Kan ik de thermostaat zelf vervangen en waar zit deze? Is dit een duur onderdeel?
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 23 dec 2010, 18:00
door Verheeske
even zoeken op het forum geeft vaak al antwoord op de vragen. Maar vooruit dan:
http://www.bmwportal.nl/e36-algemeen-f7 ... 15617.html
Re: kachel word niet heet
Geplaatst: 27 dec 2010, 14:38
door M52B28
Ik heb zelf ook een E36 328i en heb met de lage temperaturen van de laatste weken precies hetzelfde probleem: De motor komt gewoon netjes op bedrijfstemperatuur (na 10 - 15 min staat hij in het midden van de schaal), het wordt binnen wel warm, maar het houdt niet over om het zo maar te zeggen.
Ook ik heb verder geen koelvloeistof lekkage en ook de elecktrische klep is gecontroleerd door dealer.
De BMW dealer wist mij te vertellen dat zij deze klachten vaker horen bij de M52 motoren, ze kunnen geen oorzaak aanwijzen.
Het blok schijnt gewoon minder warmte te produceren, te vergelijken met sommige moderne diesel motoren die ook niet genoeg warmte produceren om het interieur te verwarmen en daarom een hulpkachel aan boord hebben.
Maarja of ik dat moet geloven....
Feit is dat de dealer niets kan vinden, en ik zou zelf ook niet weten waar ik het verder in kan zoeken.