Pagina 1 van 2

BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 07 jan 2011, 10:49
door buyukadam
Hoop dat iemand me hiermee kan helpen want ik ben ten einde raad..

Nou heb ik al altijd gevonden dat mijn BMW 320d (150PK) aan de luie kant was. Volgens mij is dit ook zo.

Heb hier veel gelezen over de problemen met de LMM deze is ook laatst vervangen, maar mocht niet baten.
(de LMM die ik kocht was identiek aan degene die kapot was, heb deze er ook in gezet en niet ingeleerd bij de garage omdat het identiek was aan de oude)

Wat ik merk aan mijn auto is, als ik in zijn 5e versnelling 120km/u rij en ik trap de gas vol in gaat de verbruiksmeter niet hoger dan 10L/100KM, is dit normaal? Of is dit de teken dat er inderdaad wat mis is met mijn auto?
Tevens hoor ik ook rattelend geluid die afkomstig is van de motor denk ik, als ik gas geef ongeacht in welke versnelling hoor ik een heel vaag rattelend geluid, ik dacht dat dit misschien de ketting was maar heeft dit misschien te maken met de problemen die ik heb.

Ik heb laatst de luchtfilter van de auto vervangen, geen verschil. Hij is ook al uitgelezen maar gaf geen foutcode's aan.
Ga van de week ook nog de dieselfilter en de oliefilter vervangen, en olieverversen.
Heeft iemand misschien meer verstand van dit fenomeen aan mijn BMW?

Alvast bedankt!

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 07 jan 2011, 15:27
door brieanova
Met mijn beperkte kennis zou ik zeggen,
Trek je lucht inlaat eraf en controleer je swirl flaps is...

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 07 jan 2011, 21:20
door Niels
Vacuüm lek sowieso gezien je verbruiksmeter. Het kan zijn dat je het vacuüm lek ook hoort wat je als zacht ratelend geluid beschouwd.

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 08 jan 2011, 18:54
door A.W.B.0210
Diesels kunnen 'lui' worden. Als je als een oud omaatje rijdt (niet zoals die ene uit de VW reclame :P ), roet alles dicht. Dit kun je ook wel weer redelijk oplossen. Gewoon een tijdje wat verder de toeren injagen. Uiteindelijk zul je merken dat er weer wat meer pit in komt.
Er kunnen altijd meer oorzaken zijn, maar je kunt t altijd proberen.

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 10 jan 2011, 14:57
door frenske1973
buyukadam schreef:Wat ik merk aan mijn auto is, als ik in zijn 5e versnelling 120km/u rij en ik trap de gas vol in gaat de verbruiksmeter niet hoger dan 10L/100KM, is dit normaal?
Werkt bij mij hetzelfde. Volgens mij krijg je de verbruiksmeter nooit tot maximaal in de 2 hoogste versnellingen.
Had hetzelfde met mijn vorige auto, een E36 323i Touring,

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 12 jan 2011, 16:25
door buyukadam
Hmm lijkt me sterk, op youtube filmpjes komen ze wel hoger dan 10L/100KM in zijn 4 en 5e versnelling. Het heet verbruiksmeter, en een auto verbruikt toch wel meer dan 10L/100KM in zijn 4e en 5e versnelling neem ik aan, als je maar de gas ver genoeg intrapt?

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 12 jan 2011, 17:26
door Mikkie
frenske1973 schreef:
buyukadam schreef:Wat ik merk aan mijn auto is, als ik in zijn 5e versnelling 120km/u rij en ik trap de gas vol in gaat de verbruiksmeter niet hoger dan 10L/100KM, is dit normaal?
Werkt bij mij hetzelfde. Volgens mij krijg je de verbruiksmeter nooit tot maximaal in de 2 hoogste versnellingen.
Had hetzelfde met mijn vorige auto, een E36 323i Touring,
Echt wel, met gemak zelf. Mijn PFL 320d doet uit zichzelf al 9L/100km bij hoge snelheden, als je dan even wil bijtrappen zie je de meter naar rechts tot het maximum schieten.

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 12 jan 2011, 18:07
door buyukadam
Yep normaal zou dit wel moeten inderdaad, alleen die van mij doet het niet in zijn 4 en 5. 1,2 en 3 gaat zonder problemen. Mij is al gezegd dat het misschien een vacuumlek is

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 13 jan 2011, 14:16
door Michiel Bos
Hmm.. Ik had hetzelfde met m'n 330d. De motor ging in noodloop omdat de turbo te hoge druk leverde en dit kwam doordat de verstelbare schoepjes vervuild waren. Nu weet ik alleen niet of de 320d ook een variabele turbo hebben. Bij gaslos resette het systeem zich weer en kon het zijn dat het voor even wegbleef. Problemen met de turbodruk geven trouwens wel foutmeldingen.. Dus ik heb het vermoeden dat we jouw probleem ergens anders moeten zoeken.. Maar goed wie weet heb je er wat aan.

Succes,

Michiel.

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 14 jan 2011, 11:49
door buyukadam
Dankje voor het meedenken Michiel :)
Weet niet echt of het een noodloop is of gewoon een vacuumlek ergens. Als het een noodloop zou zijn zou ik in zijn 3e versnelling niet door kunnen trappen naar de 120 denk ik, want in zijn 3 120 rijden komt de meter wel gewoon verder dan 10L/100KM alleen in zijn 4 en 5 niet ongeacht de snelheid. Zou wel een lek moeten zijn ergens denk ik :?

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 15 jan 2011, 10:24
door Niels
De 320D 136pk heeft ook een turbo met schoepen (VTG Turbo). Heb je een vacuum lek dan wordt dit systeem niet aangestuurd of verkeerd aangestuurd. Mijn 136pk gaat ook in 4 en 5 (ver) voorbij de 10l/100km als ik vol gas geef maar het is vreemd dat de jouwe onderscheid maakt in versnellingen. De pressure converters sturen de richting van het vacuum en worden aangestuurd door een elektronisch signaal van de ECU. Eerste stap imho is om al die vacuum slangen te vervangen. Kost weinig en kun je dat weer afstrepen ;)

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 15 jan 2011, 20:37
door frenske1973
Even een correctie op mijn vorige post..
Nog even speciaal gelet op de verbruiksmeter, en hij gaat in 4e en 5e versnelling toch voorbij de 10l/100. Schommelt dan rond de 15l/100.

Morgen een dagje Ring op de planning, dus eens kijken wat hij op de Autobahn ( en Ring ) gaat doen. ;-)

Woensdag staat de nieuwe LMM en update gepland bij de BMW dealert. ( specialist )

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 16 jan 2011, 15:55
door buyukadam
Update van mijn kant:

Heb alle slangen vervangen maar probleem is er nog steeds. Heb nog iets gemerkt vandaag tijdens een testrit, auto gaat in zijn 1 en 2 zonder problemen voorbij de 10L/100KM in zijn 3 blijft hij haken bij 15L/100KM pas na 3000 toeren schiet ie er voorbij. In zijn 4 blijft hij bij 10L/100KM pas na 3000 toeren gaat ie langzaam erboven bij volgas. Dus pas na 3000/3500 toeren schiet de verbruiksmeter voorbij de 10L/100KM is dit normaal? Misschien wel en maak ik problemen om niks :?

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 19 jan 2011, 15:47
door frenske1973
Na het vervangen en updaten van de LMM loopt hij weer als nieuw.
Verbruiksmeter slaat ook weer maximaal uit in alle versnellingen, dus ook in 4e en 5e versnelling.

Re: BMW 320D e46 raar probleem..

Geplaatst: 18 apr 2011, 21:42
door georgenl
Is het ratelend geluid nu ook weg?? Die van mij heeft ook een ratelend geluid, dit na het olieverversen, de swirlfaps eruithalen en de ERG afgedopt (clean)