Pagina 1 van 1
Officieel: details BMW downsizemotor
Geplaatst: 18 jan 2011, 15:26
door BMW Nieuws
BMW wilde de gegevens over de gloednieuwe viercilinder downsizemotor nog even voor zich houden. Wij hebben nu echter al nauwkeurige gegevens over het nieuwe blok.
De tweeliter turbomotor van BMW komt in meerdere vermogensvarianten. De motor waarmee het allemaal begint heeft een vermogen 245 pk. De X1 valt vanaf de lente de eer te beurt om als eerste deze motor onder de kap te krijgen. Het blok is gemaakt van aluminium en voorzien van de TwinPower-techniek, die we ook van bijvoorbeeld de 3,0-liter zescilinder turbomotor van BMW kennen. De nieuwe viercilinder is dan ook van dat blok afgeleid.
De nieuwe versie neemt de plaats in van de X1 xDrive28i. De naam blijft hetzelfde, maar het maximumkoppel ligt volgens onze bron ‘ruim boven de 310 Nm van die auto met 3,0-liter zes-in-lijn’. Het hogere koppel is bovendien al beschikbaar vanaf iets meer dan 1.000 toeren. Ook op het gebied van verbruik maakt de X1 xDrive28i een forse stap, want met downsizemotor daalt dit van 9,4 liter per 100 km tot 7,9 liter 100 kilometer, volgens de officiële informatie.
In het kader van het terugdringen van de CO2-uitstoot gaat BMW de nieuwe viercilinder turbomotor in het hele gamma inzetten. We verwachten het blok bijvoorbeeld in de nieuwe 1-serie (debuut op Autosalon Genève) en de nieuwe 3-serie (2012). Maar ook in de rest van het gamma kan het niet anders dan dat de atmosferische zescilinders langzaam maar zeker plaatsmaken voor de nieuwe viercilinder downsizemotor.
Bron:
Autoweek.nl
Re: Officieel: details BMW downsizemotor
Geplaatst: 19 jan 2011, 18:50
door Fransosowitz
Re: Officieel: details BMW downsizemotor
Geplaatst: 19 jan 2011, 18:55
door bjornc
Da's niet mis, een tweeliter benzine, met zoveel koppel
Re: Officieel: details BMW downsizemotor
Geplaatst: 19 jan 2011, 20:36
door Sim0n
Tsja dat wel, heeft wel veel vermogen met de 350nm!
Alleen zonde dat de 6-cilinder verdwijnt ;(
Als de 6 verdwijnt, zal de V8 helemaal verdwijnen!
Maar volgens mij werden er al geen 8-cilinders meer gebouwd door Bmw toch?
Of wel? Wat is het laatste model met de 8-cilinder eigenlijk?
Zal wel zonde zijn als ze alle nieuwe Bmw's op 4-cilinders laten draaie!
Tuurlijk het is zuiniger enz enz enz...
Beter voor de consument en weet ik veel wat nog meer, ze zullen ze ook wel beter verkopen denk ik met een kleiner blok.
Helemaal met de crisis wil iedereen kleiner en zuiniger gaan rijden natuurlijk!
Maar vind het wel jammer en zonde!
De 6-cilinders klinken zo lekker! En dan spreken we nog niet eens over de V8
Zonde hoor!
Hopelijk klinken de 4-cilinders nog wel een beetje, veel vermogen zegt natuurlijk niet altijd dat de auto meteen lekker gromt en een lekker geluidje maakt...
Maar goed, daar komen we vanzelf wel achter
Re: Officieel: details BMW downsizemotor
Geplaatst: 22 jan 2011, 20:32
door Joop
Meest waardeloze zet ooit, maar goed het hoort er blijkbaar bij tegenwoordig...
Driving-Fun.com schreef:Nieuwe boxermotor geschikt voor plaatsing in Boxster, Cayman en 911
Porsche werkt aan een viercilinder boxermotor. Die motor is bedoeld voor een montage in een nieuwe, kleine roadster. De motor is echter ook geschikt om in de Boxster, Cayman en 911 te gebruiken.
Dat heeft Wolfgang Durheimer, tot voor kort R&D-chef bij Porsche en nu CEO van Bentley, bevestigd aan het Britse Autocar. De nieuwe motor zou een inhoud van 2,5 liter hebben en in turbo-vorm een vermogen van 360 pk leveren.
Een viercilinder is niet nieuw voor Porsche. Onder meer de 550, de 356 en de 924 (zie foto's) waren van viercilinders voorzien. Ook de 911 was in de jaren ’60 leverbaar met een viercilinder, al heette die variant 912. Een nieuwe viercilinder-911 zou echter niet in de planning zitten. Durheimer: “Er is besloten dat de 911 zijn zescilinder houdt. Maar er zijn mogelijkheden voor de toekomst, de viercilinder is geschikt voor montage in de 911.â€
Sowieso houdt de 911 zijn boxermotor; ook de nieuwe viercilinder is namelijk een boxer.
Re: Officieel: details BMW downsizemotor
Geplaatst: 22 jan 2011, 20:42
door Joop
Lijkt er op dat de 'instap' zescilinder straks de .35i wordt... Ofwel hele slechte ontwikkeling, zeker al omdat ook deze zescilinder al turbogeblazen is
.
Het aloude BMW motorkarakter (=drehfreudig) verdwijnt op deze wijze met rasse schreden...
Vanaf 1933 draait BMW en de bedrijfsvoering al op dat zescilinder blok (de BMW 303 was de eerste auto met een 2L zescilinder in rij), zelfs door de tijden van crisis heen (WOII en jaren 60 toen BMW bijna door Mercedes & de Deutsche Bank zou worden overgenomen)...
Ben blij dat ik afgelopen jaar nog met de nieuwe F02 760Li Individual heb mogen sturen... Ook die 6.0L V12 zal op den duur verdwijnen.
@Sim0n: de V8 is nog volop verkrijgbaar hoor, helaas in een aantal gevallen ook al met die nare stofzuigers erop...:
- M3 4,0L V8 (atmo)
- 550i, 650i, 750i, X5 xDrive50i en X6xDrive50i (4,4L V8 met twinturbo)
- X5M / X6M; 4,4L V8 twinturbo
- nieuwe M5 zal ook hetzelfde blokje krijgen als de X5M/X6M
Re: Officieel: details BMW downsizemotor
Geplaatst: 23 jan 2011, 10:03
door Griffendahl
Joop schreef:Het aloude BMW motorkarakter (=drehfreudig) verdwijnt op deze wijze met rasse schreden...
Blame wetgeving...
Re: Officieel: details BMW downsizemotor
Geplaatst: 24 jan 2011, 09:34
door Verheeske
Tijd om oude 6cilinder blokken op te kopen
kun je die er naderhand in lepelen
Re: Officieel: details BMW downsizemotor
Geplaatst: 24 jan 2011, 09:39
door Griffendahl
Ik ben gek op 6 cilinder motoren hoor, maar vraag me af hoe groot die behoefte is...
Ik vermoed dat die 4 cilinders qua sound en drivability zo goed worden - zoveel beter als de gemiddelde atmosferische 4 cilinder van nu dus - dat dat het leed van het missen van een 6 inlijn flink doet verzachten.
Hetzelfde commentaar heb ik ook gelezen over het x35i blok, dat was geen BMW blok omdat er een turbo op zat. In de praktijk is iedereen echter lovend over dat blok...
BMW ingenieurs hebben iig mijn vertrouwen, ik geloof wel dat daar een heel lekker 4 cilinder blokje vandaan kan komen.
Re: Officieel: details BMW downsizemotor
Geplaatst: 12 feb 2011, 13:59
door Guerilia
Ik maak me meer zorgen over de 3 cilinder turbo motor!!
Re: Officieel: details BMW downsizemotor
Geplaatst: 25 feb 2011, 10:07
door verwijderd
Waarom liggen jullie hier allemaal wakker om? nieuwe bmw's zijn toch spuuglelijk.
Re: Officieel: details BMW downsizemotor
Geplaatst: 25 feb 2011, 11:25
door Griffendahl
Daarover verschillen de meningen...
Re: Officieel: details BMW downsizemotor
Geplaatst: 25 feb 2011, 17:03
door Beens1
En of daar de meningen over verschillen! x|