Pagina 1 van 3

Toerenteller

Geplaatst: 02 feb 2011, 16:14
door MRTURBO99
Hallo BMWers,

Vandaag toen ik uit me werk bij de stoplichten stond was me auto nog goed toen ik op de snelweg een paar kilometers reed merkte ik dat mijn toerenteller een beetje bewoog. Toen ik 100 reed bewoogde de toerenteller van 2,5 toer na 2 endan weer normaal.
Ik heb gelijk even mijn kameraad gebeld hoe het allemaal zit en hij vertelde mij dat er valse lucht via de uitlaatspruitstuk naar de turbo gaat en daar door kan de toerenteller blijkbaar bewegen. Wat is een goede oplossing ik wil hem gelijk laten maken want zo ben ik eenmaal als er wat stuk is laat ik het gelijk maken. Wie o wie kan mij helpen?! Of zijn er misschien forumleden dat de zelfde probleem is overkomen? Wacht op jullie antwoorden..

Groetjes
Yilmaz :///m:

Re: Toerenteller

Geplaatst: 02 feb 2011, 18:33
door lekkerwijf1
Heb je een automaatgeschakelde bak?

Re: Toerenteller

Geplaatst: 02 feb 2011, 18:52
door MRTURBO99
Ja heb een automaat, owja net nog ik moest me kinderen ophalen voordat ging ik eventjes testen na 140 is die gewoon normaal.
Gr.
Yilmaz

Re: Toerenteller

Geplaatst: 02 feb 2011, 20:25
door Mooggie
Ik vermoed dat het te maken heeft met je koppelomvormer.

http://www.bmwforum.nl/viewtopic.php?f=27&t=5096
http://forum.fok.nl/topic/1566779
http://link.marktplaats.nl/399975685

Die dingen schijnen vaak kapot te gaan bij de wat dikkere diesels ... Ik was vorige maand nog bij een BMW specialist voor wat onderhoud en die had in 1 week zelfs al 3 auto's gehad die problemen hadden met de koppelomvormer. :roll:

Re: Toerenteller

Geplaatst: 02 feb 2011, 20:50
door ///Monster
Ik had dit ook met mijn coupe.. bij 50 en 100. Als ik 52 reed of 99 dan was het plots weer weg. Bij mijn coupe was het de koppelomvormer

Re: Toerenteller

Geplaatst: 02 feb 2011, 21:15
door MRTURBO99
Mooggie schreef:Ik vermoed dat het te maken heeft met je koppelomvormer.

http://www.bmwforum.nl/viewtopic.php?f=27&t=5096
http://forum.fok.nl/topic/1566779
http://link.marktplaats.nl/399975685

Die dingen schijnen vaak kapot te gaan bij de wat dikkere diesels ... Ik was vorige maand nog bij een BMW specialist voor wat onderhoud en die had in 1 week zelfs al 3 auto's gehad die problemen hadden met de koppelomvormer. :roll:

Hallo

Wat is koppelomvormer. En waar ligt dat is het dure :)

Groetjes

Re: Toerenteller

Geplaatst: 02 feb 2011, 21:28
door Mooggie
Koppelomvormer zit vlak naast je automatische versnellingsbak ...

Puur de leverantie van het onderdeel gaat volgens mij al richting de € 1.000,- excl. BTW bij de dealer, dus zal waarschijnlijk wel een redelijk prijzige reparatie worden, mocht vervanging echt nodig blijken.

Re: Toerenteller

Geplaatst: 02 feb 2011, 21:56
door MRTURBO99
Oké kan ook van spruitstuk liggen of alleen koppelomvormer

Re: Toerenteller

Geplaatst: 02 feb 2011, 23:39
door lekkerwijf1
Juist, zoals de bmw drivers hierboven hierboven al aangeven is het waarschijnlijk de koppelomvormer.
De lockup kan de versnelling niet meer vast houden, Dan gaat de koppelomvormer slippen. Boven de 140 zoals je aangeeft pakt de de lock up hem wel weer op.
Het werkt hetzelfde als een handgeschakeldebak met koppeling die gaat slippen.
De koppelomvormer zit dan ook op de plek waar normaal de koppeling plus drukgroep zit van de handgeschakelde versie.
IK zou 1500 euro incl btw voor een splinternieuwe koppelomvormer met nieuwe automaat olie en filter moeten betalen.
Wat je even zou kunnen doen is de bak resetten, dit doe je als volgt.
Je zet de auto op contact (start de auto niet)
En trap het gaspedaal op de bodem zodat de kickdown schakelaar hem pakt en houdt dit 30 seconden vast.
Nu is de bak gereset en kun je de auto gewoon starten.
Mocht dit niet helpen moet je toch denken aan je koppelomvormer iedereen adviseert om deze toch te vervangen voor een splinternieuw exemplaar en niet te gaan reviseren.

Re: Toerenteller

Geplaatst: 03 feb 2011, 07:47
door suyker
dat zijn bedragen waar je niet vrolijk van wordt

Re: Toerenteller

Geplaatst: 03 feb 2011, 14:33
door MRTURBO99
@ Lekkerwijf bedankt voor de informatie het is me gelukt het probleempje is weg nu :amen:
Ik ben je dankbaar ;) je houd nog wat van me vergoed :W

:///m:

Re: Toerenteller

Geplaatst: 03 feb 2011, 14:47
door suyker
kijk das positief nieuws

Moet dat resetten nou eens in de zoveel tijd??

Veranderd de wagen dan verder niks bijv je chiptuning??

Re: Toerenteller

Geplaatst: 03 feb 2011, 16:19
door lekkerwijf1
@ suyker,
Resetten kun je doen wanneer het je zelf uitkomt bijv: als de bak slecht begint te schakelen of begint te schokken
De bak gaat zich helemaal opnieuw inleren op jou rijgedrag.
Als alles nog juist is zoals het hoort Moet je hier niets aan doen.
Inderdaad moet dit gebeuren bij koude motor sorry dat ik dit was vergeten te melden

@mrturbo99 Wat voor moois heb je voor mij ? 8)

Re: Toerenteller

Geplaatst: 03 feb 2011, 17:20
door Frank535
Goed om de tips hier uit te wisselen. :)

Wie herkent dit:
Gemiddeld 1 keer per week heb ik dat mijn auto even "van slag" is bij een constante snelheid tussen 80 en 120 km/u. Zolang ik het gas constant hou, is er geen probleem. Geef ik rustig gas bij, dan versnelt de auto niet rechtlijnig maar met een pulserende beweging; alsof ik zelf het gaspedaal steeds iets indruk en loslaat en indruk en loslaat, enz. Het zijn geen harde schokken maar duidelijk voelbare duwtjes in je rug.

Ik heb gehoord dat een versleten koppelomvormer met name in 1e en 2e versnelling gaat schokken, maar in mijn geval is het alleen in 5e/6e versnelling van de automaat. En zeker niet altijd.
En net zo plotseling als het komt, is het ook weer verdwenen. Kortom - lastig te reproduceren als je naar de dealer gaat. ;(
Soms denk ik wel eens dat de brandstofinjectie af en toe half aan en uit gaat, waardoor dit golvende rijgedrag ontstaat.
De ene keer gebeurt het vanaf wegrijden met half koude motor, de andere keer (vandaag) pas na ruim een uur rijden.

Rarara ... wie weet er meer over ?

Re: Toerenteller

Geplaatst: 03 feb 2011, 17:29
door lekkerwijf1
@ frank535

Geef ik rustig gas bij, dan versnelt de auto niet rechtlijnig maar met een pulserende beweging; alsof ik zelf het gaspedaal steeds iets indruk en loslaat en indruk en loslaat, enz. Het zijn geen harde schokken maar duidelijk voelbare duwtjes in je rug.

Dit is omdat de lock up telkens opnieuw probeert aan te grijpen maar de versnelling toch niet vast kan houden, dit weergeeft de pulserende beweging.

Reset je bak zoals hierboven is aangegeven door mij.

Het zit nml in de lock up.