Pagina 1 van 1

1e versnelling schiet eruit

Geplaatst: 27 feb 2011, 16:07
door Bmw 1997
Ik heb een bmw e36 van 1997


Als ik weg rijd uit stilstand vliegt de 1e versnelling er wel eens uit, is dit makkelijk te verhelpen? of moet de hele versnellingsbak er uit?

Ik hoop op reacties

Re: 1e versnelling schiet eruit

Geplaatst: 27 feb 2011, 17:27
door dw70

Re: 1e versnelling schiet eruit

Geplaatst: 27 feb 2011, 19:46
door Bmw 1997
Ik heb kortgeleden de motorsteunen vervangen, dacht dat het daar aan lag, maar hij schiet nog uit de versnelling alleen uit de eerste bij het wegrijden.
Ik hoorde dat er ook een Spi in de schakelbak zou zitten? kan iemand mij vertellen of dit zo is ? en of het daar aan ligt?

Alvast bedankt

Re: 1e versnelling schiet eruit

Geplaatst: 04 mar 2011, 16:47
door Verheeske
er zit een vergrendelingsinrichting in, die zorgt ervoor dat als jij een keuze gemaakt hebt dat de schakelas dan ook in die positie blijft. grote kans dat daar iets mis mee is..

Gaat de keuzehendel wel ver genoeg naar voren bij het schakelen naar 1e versnelling?

Re: 1e versnelling schiet eruit

Geplaatst: 06 mar 2011, 21:48
door Bmw 1997
De schakelpook gaat gewoon normaal naar voren, maar dan trek ik op en dan schiet deze eruit, alleen bij de eerste versnelling.


Is dit moeilijk te vervangen?

Re: 1e versnelling schiet eruit

Geplaatst: 07 mar 2011, 13:38
door Verheeske
de versnellingsbak moet dan uit elkaar :X

Afbeelding

Bij nr1 zie je die inhammen in die as. daarin vallen kogels om hem op zijn plek te houden. grote kans dat de kogel of in inham versleten zijn

wat je nog zou kunnen kijken is hoeveel speling er op de schakelstang zit. Wellicht dat je hem niet vergenoeg in kan drukken door de speling. ik zal er nog even een plaatje bijzoeken wat ik bedoel
Afbeelding
Je ziet dat die verbindingstang (nr 9.) aan allebij de kanten met die pin in een gat gaat, daar zou wat speling op kunnen zitten. Alleen denk ik niet dat dat heel makkelijk te zien is als je de auto met de krik omhoog krikt. Mocht je toch willen gaan kijken zorg er dan wel voor dat de auto niet alleen op de krik staat.

Re: 1e versnelling schiet eruit

Geplaatst: 22 mar 2011, 01:13
door Carthago
Ik heb ongeveer het zelfde probleem alleen dan met de achteruitversnelling. Zeg maar de helft van de keren schiet hij eruit, maar als ik hem dubbel erin zet of driedubbel (dus erin, eruit, erin en dan koppeling op laten komen) doet hij het bijna nooit. Dit probleem is gekomen nadat iemand bij mij wat ringetjes heeft vervangen van het schakelmechanisme naar de bak toe. Dus als je die laatste foto ziet denk ik dat het wel eens aan die speling kan liggen, is dat af te stellen of moet ik daar gewoon wat aandraaien of demonteren en weer monteren oid?

(heb btw al onderdeelnummer 9 vervangen op die laatste foto, zag er niet heel lkkr meer uit) en de versnellingsbakolie dus dat is het niet :P

Heb btw een e46 320i coupe uit 2002 maar dat plaatje van het mechanisme ziet er exact hetzelfde uit als onder mijn e46

Re: 1e versnelling schiet eruit

Geplaatst: 22 mar 2011, 19:12
door Verheeske
Daar is iig niks aan af te stellen. Ik weet niet of je ergens een platenbrug ter beschikking hebt? Dan zou 1 iemand in de auto kunnen gaan zitten. en dat de ander dan kijkt of er ergens tijdens het schakelen duidelijk speling is.

Re: 1e versnelling schiet eruit

Geplaatst: 22 mar 2011, 23:37
door Carthago
Maar als er speling op zit, hoe is die speling dan te verhelpen?

Re: 1e versnelling schiet eruit

Geplaatst: 24 mar 2011, 13:30
door Verheeske
de ringen vervangen lijkt mij. en die nr 14.misschien?

maar ik ben bang dat het in de bak zit. wellicht iets te vaak tandengepoets door een vorige eigenaar

Re: 1e versnelling schiet eruit

Geplaatst: 22 nov 2011, 11:57
door Pulleke
Hallo allemaal!

Heb pas het zelfde probleem gehad, en het zit idd in je bak.
Ander gebruikt bakje er onder, en het is gemaakt.
erg lastig dat hij er elke keer uit schiet moet ik zeggen.

succes!

Re: 1e versnelling schiet eruit

Geplaatst: 22 nov 2011, 18:48
door AdE39
Hallo beste BMW vrienden,

Dit kan velerlei oorzken hebben.

Veel tanden gepoetst, of veel met de hand op de pook rondrijden, te snel willen schakelen, en de vork of de sinchroonmeshring gekraakt, defect dus.
Indien de sinchroonmeshring gebroken is, dan kan hij zomaar ergens door de wand van de bak naar buiten treden, dan zit je met een gat in het carter van de bak.
Dit heb ik dus al vaker gezien.
Maar dat neemt nu niet weg, dat het hier om dit geval zou zijn.

Het kan ook in het stangen stelsel zitten, die wat uitgeleuterd zijn, zoals alle busjes die in het stangenstelesel zitten, en wat Verheeske al aangaf, die kogels die de schakelas blokkeren bij een geselecteerde versnelling.

Hier kan men echt alles gaan invullen, wat er loos kan zijn.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad