Getik e36 m40
Geplaatst: 21 mar 2011, 03:56
Hallo,
Ik heb sinds een maandje of 2/3 een bmw e36 318i uit 1991 en heeft nog maar net 160.000km gelopen.
Rijd goed, stuurt lekker bla bla bla.....
Nou het volgende, ik heb sinds kort een rare tik in de buurt van het blok. Nu heb ik huiswerk gedaan en ben ik achter gekomen dat het om een M40 blok gaat en dat deze de alom bekende nokkenas kwaaltje kan krijgen en eventueel versleten/vervuilde kleppenstoters.
Nu dacht ik gelijk aan het ergste, maar ik heb nog eens goed geluisterd met behulp van een grote schroevendraaier ( als stethoscoop) en kwam ik achter dat het getik niet van het blok komt maar van het inlaatsysteem.
Nou vraag ik me af wat het getik veroorzaakt? Ik zat zelf te denken aan een injector die het niet goed doet. Want het maakt niet uit of de motor koud of warm is ( ja als die warm is is het getik wat zachter maar goed hoorbaar). Het loopt mee met de toeren zoals een injector ook mee moet om het brandstof in te vernevelen.
Heel raar dit. Dus blok loopt zuiver ( na goed te hebben geluisterd) en het getik zit bij het inlaatsysteem.
Vraag 2. Ik wou een sportfilter monteren, dus heb netjes de LMM eraf gehaald, adapter erop geschroefd dan de filter erop. Starten maar niet stationaire lopen. Weer starten precies dezelfde verhaal.
Ik dus de originele filterhuis terug erop gezet en wat denk je starten en weer gelijk afslaan. Er valt nou wel mee te rijden maar de motor slaat iedere keer uit.
Als ik de LMM ertussen uit haal blijft ie wel lopen en met LMM niet. Kan ik hier uit concluderen dat de LMM stuk is gegaan? Want daarvoor deed ie het gewoon goed.( of moet ik het vermogens verlies na 5000 toeren ook meerekenen?)
Graag hoor ik jullie mening, morgen test ik een andere LMM en hopelijk doet ie het weer dan. Maar ik vind het zonde om deze auto weg te moeten doen.
Ik heb sinds een maandje of 2/3 een bmw e36 318i uit 1991 en heeft nog maar net 160.000km gelopen.
Rijd goed, stuurt lekker bla bla bla.....
Nou het volgende, ik heb sinds kort een rare tik in de buurt van het blok. Nu heb ik huiswerk gedaan en ben ik achter gekomen dat het om een M40 blok gaat en dat deze de alom bekende nokkenas kwaaltje kan krijgen en eventueel versleten/vervuilde kleppenstoters.
Nu dacht ik gelijk aan het ergste, maar ik heb nog eens goed geluisterd met behulp van een grote schroevendraaier ( als stethoscoop) en kwam ik achter dat het getik niet van het blok komt maar van het inlaatsysteem.
Nou vraag ik me af wat het getik veroorzaakt? Ik zat zelf te denken aan een injector die het niet goed doet. Want het maakt niet uit of de motor koud of warm is ( ja als die warm is is het getik wat zachter maar goed hoorbaar). Het loopt mee met de toeren zoals een injector ook mee moet om het brandstof in te vernevelen.
Heel raar dit. Dus blok loopt zuiver ( na goed te hebben geluisterd) en het getik zit bij het inlaatsysteem.
Vraag 2. Ik wou een sportfilter monteren, dus heb netjes de LMM eraf gehaald, adapter erop geschroefd dan de filter erop. Starten maar niet stationaire lopen. Weer starten precies dezelfde verhaal.
Ik dus de originele filterhuis terug erop gezet en wat denk je starten en weer gelijk afslaan. Er valt nou wel mee te rijden maar de motor slaat iedere keer uit.
Als ik de LMM ertussen uit haal blijft ie wel lopen en met LMM niet. Kan ik hier uit concluderen dat de LMM stuk is gegaan? Want daarvoor deed ie het gewoon goed.( of moet ik het vermogens verlies na 5000 toeren ook meerekenen?)
Graag hoor ik jullie mening, morgen test ik een andere LMM en hopelijk doet ie het weer dan. Maar ik vind het zonde om deze auto weg te moeten doen.