Remschijven afdraaien
Remschijven afdraaien
Heren,
Afgelopen winter heb ik op de xd rondom nieuwe remschijven en blokken laten monteren. Nu, zo’n 3000 km verder, trilt het stuur wanneer ik afrem tussen de 50 en 120 km/h. Volgens de garage ligt het niet aan de ophanging (draagarmen/rubbers zijn goed) maar zijn de schijven krom, hij stelt voor om deze af te draaien. Is dit in jullie ogen de juiste oplossing? Zijn er bedrijven in de Randstad waaraan ik dit toe kan vertrouwen?
Alvast bedankt!
Groet,
Michiel.
Afgelopen winter heb ik op de xd rondom nieuwe remschijven en blokken laten monteren. Nu, zo’n 3000 km verder, trilt het stuur wanneer ik afrem tussen de 50 en 120 km/h. Volgens de garage ligt het niet aan de ophanging (draagarmen/rubbers zijn goed) maar zijn de schijven krom, hij stelt voor om deze af te draaien. Is dit in jullie ogen de juiste oplossing? Zijn er bedrijven in de Randstad waaraan ik dit toe kan vertrouwen?
Alvast bedankt!
Groet,
Michiel.
Re: Remschijven afdraaien
Judaz,
Het gaat om een 330xd. Ik heb begrepen dat wanneer de remschijven nog nieuw zijn (zoals bij mij) afdraaien geen probleem is, nieuw is natuurlijk beter, maar 2x 85 euro ex btw en montage wordt al snel 300 euro.. Naar verkleuring heb ik nog niet gekeken, doe ik zodra ik thuis ben.
Het gaat om een 330xd. Ik heb begrepen dat wanneer de remschijven nog nieuw zijn (zoals bij mij) afdraaien geen probleem is, nieuw is natuurlijk beter, maar 2x 85 euro ex btw en montage wordt al snel 300 euro.. Naar verkleuring heb ik nog niet gekeken, doe ik zodra ik thuis ben.
Re: Remschijven afdraaien
Michiel Bos, stuur anders even je kenteken door en dan kan ik voor je kijken wat nieuwe schijven kosten voor jouw auto.
http://www.bimmerportal.nl/tuningmax-nl ... 18757.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bimmerportal.nl/tuningmax-nl ... 18757.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Remschijven afdraaien
gewoon afdraaien en nieuwe remblokken nemen. Fatsoenlijk inremmen en er is niks aan de hand. Heb je nog duizenden kilometers plezier van.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Remschijven afdraaien
@Judaz, bedankt voor je antwoord. Natuurlijk heb je gelijk, vervangen is het beste. Waar ik me over verbaas is hoe snel ze kromgetrokken zijn. De eerste kilometers zijn door m'n vriendin gemaakt en die rijdt doorgaans vrij rustig. Ik rijd doorgaans iets minder rustig, maar heb de remmen redelijk ontzien (dacht ik..).
Ik heb twee redelijk rechter handen, maar aan tijd schort het een beetje... Hmm.. Volgens de DIY's hoef je de remklauw alleen maar los te halen en hoef je de zaak niet te ontluchten, misschien dat ik me er toch maar aan ga wagen..
Tuningmax, het gaat om een uit duitsland geimporteerde 330xd touring, kenteken 86-KGK-2, laatste 7 cijfers van m'n chassisnr zijn: JN01355.
Ik heb twee redelijk rechter handen, maar aan tijd schort het een beetje... Hmm.. Volgens de DIY's hoef je de remklauw alleen maar los te halen en hoef je de zaak niet te ontluchten, misschien dat ik me er toch maar aan ga wagen..
Tuningmax, het gaat om een uit duitsland geimporteerde 330xd touring, kenteken 86-KGK-2, laatste 7 cijfers van m'n chassisnr zijn: JN01355.
Re: Remschijven afdraaien
schijven achter: 77.31 per stuk
schijven voor: 81,98 per stuk
blokken voor: 70,06
blokken achter: 71,58
Prijzen zijn incl btw.
schijven voor: 81,98 per stuk
blokken voor: 70,06
blokken achter: 71,58
Prijzen zijn incl btw.
Re: Remschijven afdraaien
@DW70, is nog steeds een optie! Het mooiste is natuurlijk om dit te doen zonder de schijven te verwijderen zoals apparatuur van MAD dat kan http://www.mad-tooling.com/wm.cgi?lng=NL&main=2&id=39. Nu nog ééntje in de buurt vinden die zo'n ding heeft.. Misschien is het wel goedkoper dan een paar nieuwe schijven..
Re: Remschijven afdraaien
Je kunt heel eenvoudig controleren of je schijven krom zijn. Even een stukje gaan rijden op een straat waar aan beide zijde auto's staan of bebossing. Eerst met het linkerraam open rijden dan met het rechterraam open of andersom. Als je schijven echt krom zijn zou je dit moeten horen. Je hoort de schijven dan aanlopen op de blokken. Als je niks hoort wilt het niet zeggen dat ze niet krom zijn. Je zou het eventueel ook kunnen controleren met een meetklokje. Dit kan je iig aan de voorkant doen. Achter lukt dit niet omdat je geen plek hebt om de magnetische voet weg te zetten.
Re: Remschijven afdraaien
michiel: je garagist kent toch zeker iemand die dit kan, na demontage van de schijven. Je hebt alleen voor het probleem. Zoveel werk is dat toch niet, het verwijderen van 2 wielen en 2 schijven inc. remblokken.
En over het remvermogen hoef je geen zorgen te maken. Is 100%.
De volgende keer als ze er weer opzitten: Met fluwelen voet inremmen, de eerste 100Km. Tot 500Km met beleid remmen. Niet aarzelen bij een noodstop; gewoon doen. Maar om kromtrekken in de toekomst te voorkomen wacht je met autopoetsen totdat je schijven koud zijn. Die trekken 10 tegen 1 krom als ze nog warm zijn en een koude douche krijgen aan 1 zijde.
Trouwens heb je ook wel eens je remvloeistof laten vervangen en de boel laten doorspoelen? Niet dat je 1 zuiger nu blijft hangen door vuiligheid (lees te laat of nog nooit vervangen remvloeistof). Dan trekt je schijf weer krom. Het is wel een must om je remvloeistof ook in orde te hebben. De zuigers moeten goed gangbaar blijven.
En over het remvermogen hoef je geen zorgen te maken. Is 100%.
De volgende keer als ze er weer opzitten: Met fluwelen voet inremmen, de eerste 100Km. Tot 500Km met beleid remmen. Niet aarzelen bij een noodstop; gewoon doen. Maar om kromtrekken in de toekomst te voorkomen wacht je met autopoetsen totdat je schijven koud zijn. Die trekken 10 tegen 1 krom als ze nog warm zijn en een koude douche krijgen aan 1 zijde.
Trouwens heb je ook wel eens je remvloeistof laten vervangen en de boel laten doorspoelen? Niet dat je 1 zuiger nu blijft hangen door vuiligheid (lees te laat of nog nooit vervangen remvloeistof). Dan trekt je schijf weer krom. Het is wel een must om je remvloeistof ook in orde te hebben. De zuigers moeten goed gangbaar blijven.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Remschijven afdraaien
nee Judaz, regel is het zeker niet. Oude schijven, worden niet meer gedraaid. Daar ben ik ook helder in.
Maar nieuwe schijven met 3000Km gooi je niet weg, als je ze na een rondtje draaibank weer als nieuw hebt.
Heb je ooit een afgedraaide schijf in je hand gehad? Je ziet niet dat ze afgedraaid zijn. Ze konden zo uit de doos gekomen zijn...
En als je eens wist, hoe weinig materiaal ervanaf gehaald wordt. Voor materiaalsterkteverlies hoef je niet bang te zijn. Ook bij BMW worden de nieuwe schijven afgedraaid als ze ruw uit de gietmallen komen (althans hun remschijven leverancier). Draaien en polijsten volgens hetzelfde procede.
Dit is een goedkope oplossing, maar zeker geen slechte. Zelf heb ik er uitstekende ervaringen mee.
En voor het afdraaien ben je geen vermogen kwijt. Hooguit een 0,5 uur werk voor de machinebankwerker en zijn machine.
Regel is wel: de schijf moet te redden zijn. Niet zo scheef dat je niks meer overhoudt of zinloos is. Dat bepaald de machinebankwerker (de toleranties bewaken)
Maar nieuwe schijven met 3000Km gooi je niet weg, als je ze na een rondtje draaibank weer als nieuw hebt.
Heb je ooit een afgedraaide schijf in je hand gehad? Je ziet niet dat ze afgedraaid zijn. Ze konden zo uit de doos gekomen zijn...
En als je eens wist, hoe weinig materiaal ervanaf gehaald wordt. Voor materiaalsterkteverlies hoef je niet bang te zijn. Ook bij BMW worden de nieuwe schijven afgedraaid als ze ruw uit de gietmallen komen (althans hun remschijven leverancier). Draaien en polijsten volgens hetzelfde procede.
Dit is een goedkope oplossing, maar zeker geen slechte. Zelf heb ik er uitstekende ervaringen mee.
En voor het afdraaien ben je geen vermogen kwijt. Hooguit een 0,5 uur werk voor de machinebankwerker en zijn machine.
Regel is wel: de schijf moet te redden zijn. Niet zo scheef dat je niks meer overhoudt of zinloos is. Dat bepaald de machinebankwerker (de toleranties bewaken)
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Remschijven afdraaien
vaak zie je niet eens een kleurverandering aan een nieuwe scheve schijf.
Wat je zegt: met vele duizenden kilometers....
En houdt er rekening mee dat afdraaien de enige manier is om het GOED te doen. Metaal kan makkelijk bewerkt worden door de juiste beitels en dito koeling op de machine.
Wat je zegt: met vele duizenden kilometers....
En houdt er rekening mee dat afdraaien de enige manier is om het GOED te doen. Metaal kan makkelijk bewerkt worden door de juiste beitels en dito koeling op de machine.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Remschijven afdraaien
Da's heel wat anders. Als een schijf echt zo ver heen is moet je 'm vervangen. Maar om te zeggen dat afdraaien per definitie een slechte oplossing is... bij mij waren mijn vrij nieuwe schijven na een paar maanden al krom. Bleek veroorzaakt te worden door een remzuiger die bleef hangen (en de draagarmrubbers waren ook niet al te best meer). Die heb ik dus gewoon laten afdraaien. Het materiaal zal niet veranderen, een remschijf is immers ontworpen om door wrijving van buitenaf steeds dunner te worden.maar toch betwijfel ik het of de hardheid niet verandert van het materiaal. Ik heb al vaker schijven gezien, die heet geworden zijn, helemaal blauwig verkleurd, al dan niet krom, die gewoon kleine barstjes vertonen door de hitte.
Re: Remschijven afdraaien
Afdraaien kan best hoor..
Kosten +- 15 euro ex btw per schijf.
Kosten +- 15 euro ex btw per schijf.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Remschijven afdraaien
Inderdaad. afdraaien is geen enkel probleem.
Op veel schijven staat overigens de minimale schijfdikte, als deze in beschouwing wordt genomen kan er niet veel fout gaan.
Feitelijk 'draaien' de remblokken je schijven ook af, maar dan heel onregelmatig en gegroefd.
Wat je ook nog kan doen, wat ik bij mijn E46 had; De wielbouten waren te vast aangedraaid.
Alle bouten lossen, en dan onder het juiste draaimoment opnieuw aandraaien. Als je geluk hebt (zoals bij mij) lost dit je probleem ook op.
Op veel schijven staat overigens de minimale schijfdikte, als deze in beschouwing wordt genomen kan er niet veel fout gaan.
Feitelijk 'draaien' de remblokken je schijven ook af, maar dan heel onregelmatig en gegroefd.
Wat je ook nog kan doen, wat ik bij mijn E46 had; De wielbouten waren te vast aangedraaid.
Alle bouten lossen, en dan onder het juiste draaimoment opnieuw aandraaien. Als je geluk hebt (zoals bij mij) lost dit je probleem ook op.
Re: Remschijven afdraaien
Je voet op de rem houden bij het stoplicht (als je een automaat hebt, en je laat hem in D staan), is ook een oorzaak waardoor ze krom kunnen trekken. Als je bijv. net van de snelweg komt en je remt af voor het stoplicht, worden de remmen behoorlijk heet. Als je dan je pedaal vasthoudt, ontstaat op de plek waar de remblokken de schijf 'inklemmen' een zogenaamde hotspot, met andere woorden, de remschijf kan zijn warmte niet naar buiten kwijt. De rest van de remschijf koelt wel af, en zo trekt hij krom. Afdraaien aan de auto lijkt me persoonlijk beter. (doen wij ook altijd, en gaat prima). Het materiaalverlies is echt minimaal te noemen, we praten dan over een aantal honderste milimter!