Pagina 1 van 1
Motor veranderen 316 --- 318
Geplaatst: 13 mei 2011, 14:26
door kennys89
ik zit met het idee om mijn 316 motor eruit te halen en een 318 i , is , ti erin te steken maar nu is da vraag of de kabelboom mee moet veranderd worden of is deze hetzelfde?
misschien zijn er nog enkele tips waar je zeker op moet letten?
Re: Motor veranderen 316 --- 318
Geplaatst: 18 mei 2011, 10:12
door Verheeske
Kabelboom lijkt mij 99% identiek. Aangezien alleen de motorinhoud anders is bij M43b16 en M43b18.
Wat is de reden dat je er een 318 blok in wil hangen?
Wellicht is de overstap naar een 318ti (aangezien je een compact hebt. Dit blok werd geleverd op de compacts) blok een betere stap. De ti heeft 16 kleppen. en iets meer pk's dan de 318ii
Re: Motor veranderen 316 --- 318
Geplaatst: 18 mei 2011, 10:18
door NielsE36
Een 318ti-blok klinkt ook aantrekkelijker, maar een 318ti heeft daarnaast nog wat meer aanpassingen nodig denk ik zo.
De motorcode is m42 of m44 dus ik denk dat kabelboom, ECU e.d. ook aangepast moeten worden.
Verdere aanpassingen die deze auto heeft, zijn spagetti-spruitstuk om tot iets meer pk's te komen, voor- en achter schijfremmen (zoals E36 6-cil). Volgens mij zit er ook een andere versnellingsbak in t.o.v. een 316.
Ik zou voor een complete donorauto gaan om aan alle onderdelen te komen.
Re: Motor veranderen 316 --- 318
Geplaatst: 18 mei 2011, 12:14
door Laurens90
Complete motor met kabelboom nemen, gaat het altijd goed. Zelf gedaan van een 318 naar een 325 en dat gaat ook...
Bij de zekering kast de grote ronde stekker los maken en van de andere complete motor stekker aansluiten en klaar. Heel soms gebeurd het wel eens dat er 1 pin anders zit waardoor de startonderbreker niet wordt vrijgeschakeld maar dat is wel op te lossen...
Re: Motor veranderen 316 --- 318
Geplaatst: 18 mei 2011, 19:03
door Jorikdenkik
Voor de M44 TI is de versnellingsbak hetzelfde.
Benodigd zijn zoiezo: kabelboom, ecu, uitlaatspruitstuk.