Pagina 1 van 2

Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 05 jun 2011, 21:20
door Marcel RSD
Ik heb dit product besteld om te testen of mijn olieverbruik door lekkende seals wordt veroorzaakt. De auto verbruikt een goede liter per 2500 km. Echter geen rook en ook geen uitwendige lekkage.. Ik vermoed zelf dat de lekkage via deze seals is, maar de garage wil hier niet in meegaan. Logisch, want anders zijn het ook maar overbodige kosten. En gezien zijn leeftijd wil ik ook niet direct alles opentrekken. Heeft er toevallig iemand ervaring met dit product en heeft misschien wat tips ?

http://www.lecwec.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 06 jun 2011, 19:21
door AdE39
Hallo beste Marcel,

Heb je dit bij v/d Hoofd in Rsd gekocht??

Ik heb het vorig jaar bij deze firma gekocht in Rsd, ik had krukas keering lekkage.
Ik heb dit dus in de motor gekiept bij de olie, logisch eigenlijk, hahaha.
Het werd inderdaad minder, maar binnen 2 weken na het spul in de motor gekiept te hebben, heb ik deze A6 verkocht.
De lekkage was grotendeels verdwenen.
Dit spul zorgt er voor dat de olieseals weer soepel worden en weer gaan afdichten.

Bij v/d Hoofd hebben ze dit aan mij aanbevolen, en het zijn bij die firma bepaald ook geen sukkels, dat weet ik in elk geval wel.
Ze weten erg veel en de service die is ook erg goed, en de heren zijn ook altijd vriendelijk als je daar binnen komt.

Dus als zij dit aanbevelen, dat is in elk geval goedkoper om het te testen, zo heb ik ook geredeneerd bij het kopen van dit product.
En nieuwe seals of seals plaatsen is wel een heel stuk duurder.

Ik was dus content.
Maar let wel, elke klacht is een klacht of een probleem op zich zelf, ik had dus wel een zichtbare lekkage van de achterste krukas keering, dus de bak moest er af.
En dat kost een berg geld bij een V6 TDI motor.

Met vriendelijke groet,

Ad

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 06 jun 2011, 20:42
door Marcel RSD
Hi Ad.

Nee, ik heb hem op internet besteld. Niet stilgestaan bij v/d Hoofd. Ik heb geen lekkage bij keerringen. Maar ik probeer het alleen om te kijjken of de klepseals een verbetering gaan geven. Of te wel dat het olieverbruik drastisch terugloopt. Het is geen extreem verbruik, maar geeft toch aan dat er iets niet in orde is. Resultaat zal mede uitsluitsel geven om de auto op te rijden of te verkopen. Helaas door enkele onverlaten zijn er behoorlijk lelijke krassen op het plaatwerk gezet.

Gr

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 07 jun 2011, 14:17
door AdE39
Hallo beste Marcel,

Ik heb het verhaal aangehoord via de telefoon, en ze hadden me nieuwsgierig gemaakt bij v/d Hoofd.
Ik ben eens met die mannen gaan praten, de grote baas zelf was er ook bij, ik kom dar regelmatig voor onderdelen.
Het is eigenlijk wel de goedkoopste uit de omgeving, alhoewel er tegenwoordig ook eentje in Zegge zit, die adverteert ook nog al eens voor BMW.
het verhaal van v/d Hoofd was, het maakt de seals rubber weer soepel en haast nieuw, dus die klepseals zullen dat ook ondergaan, want die kunnen na een tijd best hard en bros worden.

Indien de klepseals al bros zijn, dan denk ik dat je net iets te laat bent.
Maar bij het vernieuwen van de klepseals, daar hoeft de kop echt niet van het cilinderblok genomen te worden.
je kan vaak gewoon met een dummy bougie, eigenlijk een leeg gehaalde bougie en daarop las je een luchtslang koppeling, de bougie draai je in de kop, zet er de luchtslang op, en de kleppen als die goed sluiten, dan kunnen deze niet naar beneden vallen, zet daarbij de zuiger van de te behandelen cilinder ook in het bovenste dode punt, wat kan er misgaan?

Je kan zo de klepseals vernieuwen, indien deze al te ver heen zijn.
De klepseals kosten daarbij ook haast niets. Soms een paar duppies per stuk.
Je staat echt verstelt wat deze kosten, dat valt reuze mee.

Vraag het eens na, wat de eventuele mogelijkheden zijn.
Vele garagebedrijven die doen het precies op deze manier, zoals ik het beschreven heb.
Die gaan echt geen cilinderkop uitbouwen en daar veel tijd aan besteden, ze laten hem lekker zitten op het cilinderblok.
Vaak berekenen de universele garage bdrijven zo rond de 300,00 tot misschien 450,00 euro voor deze reparaties denk ik, het is natuurlijk een schatting van de prijs.
Dus navragen is gewenst, voor de juiste prijs.

Probeer anders een monteur te strikken in de vrije tijd als je het zelf niet kan, want ik weet natuurlijk niet wat je allemaal zelf kan doen aan de BMW.
Dat scheelt ook aardig veel geld.

Met vriendelijke groet,

Ad

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 08 jun 2011, 22:27
door Marcel RSD
Ik heb het spul binnengekregen (100ml) en toegevoegd aan de motorolie. Nu afwachten wat het resultaat mbt verbruik gaat worden.

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 09 jun 2011, 11:01
door AdE39
Hallo beste Marcel,

Ik hoop natuurlijk dat het werkt, ik had dus binnen een korte tijd een aardig succes mee.

Maar ieder geval staat voor zich en kan andere uitwerkingen hebben.
Klepseals krijgen natuurlijk meer voor hun broek dan en krukas keering, boven in de cilinderkop word het allemaal veel warmer.

Ik hoop het nog te mogen vernemen van u, wat de uitwerking is.

Maar ik moet ook wel even zeggen, dat die een liter op 2500 km best aanvaardbaar is, het is niet echt schrikbarend veel.
Ik weet de toleranties niet van uw BMW, hoeveel deze max. zou mogen consumeren aan motor olie.
Ik denk haast dat het normaal lijkt te zijn.
Maar dan zou het nagevraagd moeten worden, an de hand van het type BMW en de motor en het bjr en de hoeveelheid gereden kilometers.
Worden er lange afstanden mee gereden of net weer korte afstandjes, dat maakt ook nog wat uit.

let ook eens op het aanslaan van de motor, geeft bij het aanslaan van de motor een blauw pluimpje uit de uitaaatpijp.
Dat kan duiden op een lekke klepseal of misschien meerdere! Hoe meer lekke klepseals hoe groter de blauwe pluim.
Als er een aantal klepseals lek zijn, dan drupt de olie boven op de zuiger, bij het starten van de motor verbrand deze olie, en is dan verantwoordelijk voor dat blauwe pluimje uit de uitlaatpijp.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 09 jun 2011, 22:28
door BMW530DTouring
Waar ik wel benieuwd naar ben is het merk olie dat je toepast en welke viscositeitsindex de olie heeft.

Groetjes,

Mark.

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 10 jun 2011, 10:45
door vladi
Ik ben benieuwd naar het eventuele resultaat. Ik heb zelf ook een hoog olie verbruik en wil dit misschien dan ook proberen.
Kan ik zo'n flesje van 100 ml gewoon bovenin mn motor bij de olie gooien?

Ik gebruik overigens 5w30 bmw olie van de Brezan.

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 10 jun 2011, 12:58
door AdE39
hallo beste mark en Vladi,

Aller eerst gerbuik ik de voorgeschreven soort olie, een full syntetische olie, en dan ook nog van het merk Kroon de Specialsynth MSP 5W40.
Dat Kroon en Shell de beste oliesoorten zijn van ons land, tenminste dat word verteld op de site van AMT en dat is gewoon geloofwaardig, want dit is de lectuur via internet voor de garagebedrijven.

Ik heb met deze olie hele goede resultaten .
een voorbeeld:
Ik had een Audi A6, deze werd ververst elke 15.000 km, echter na het verversen trad er na een goede 5.000 km een geklepper op van de komstoters, en dat vind ik een rot gehoor.
dus ben ik eens gaan shoppen, en heb dus voor kroon olie gekozen.
Ik heb de auto dus ververst, en waarempel, het geklepper bleef uit!
Dus verder gegaan met Kroon olie, nooit geen probleem meer gehad.

jaren later gebruik ik het nog steeds, enkel nu alle producten van Kroon.
dit is dus geen reclame boodschap van mij, maar een waar gebeuren van dit merk.

Nu een antwoord voor Vladi.
Beste Vladi, dit product dient met wat nieuwe motorolie in de motor gegoten te worden.
Let natuurlijk wel op, dat het oliepeil niet boven maximum uit komt!

Let wel:

Niet alle oorzaken zal met dit middel verholpen kunnen worden, het is dus geen wondermiddel!!

Bij een olie verbruik meer dan 1 liter op de 1000 km. ken men niet veel verwachten van dit product, mogelijk zal het misschien wezen, theoretisch bekeken.
In de praktijk pakt het vaker anders uit.

Succes.

Prettig weekend.

met vriendelijke groet,

Ad

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 10 jun 2011, 18:52
door BMW530DTouring
Hallo Ad,

ben niet zo snel thuis in het type motor dat je hebt, maar wanneer hier een turbolader op zit zou deze ook aardig wat olie in het inlaattraject kunnen brengen wanneer deze niet helemaal meer is wat ie moet zijn (in het onderste toerengebied). Echter, iig zou je bij het optrekken dan toch op zijn minst een blauwe pluim moeten zien.

Als je de olievuldop los op de opening legt, heb je dan het idee dat hij eraf wil komen door carterdruk? Evt is de Carterdruk te meten op de peilbuis van de peilstok......deze moet iig negatief zijn.

Ben weer benieuwd!

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 10 jun 2011, 19:34
door AdE39
Hallo beste Mark,

De motor in mijn E39 is de M54 of te wel de 525i.

Dat ik als geen ander weet wat een verstopte carterventilatie allemaal kan veroorzaken, daar kan ik boekdelen over schrijven!
Ik heb voor deze E39 525i een A6 2.5 TDI gehad, een V6 TDI motor dus.
Als ik van huis weg reed, was er helemaal niets aan de hand, echter als de bedrijfstemperatuur haast bereikt werd, mensen toch, het leek wel een mist veroorzakend monster, je zag de hele auto niet eens meer staan bij het stoplicht, en stinken naar de verbrande olie, het was echt niet normaal meer.
De olie zijkt dus echt via de turbo lader in de uitlaat beste Mark, dat hebt u erg scherp opgemerkt.
De carterdruk moet ergens weg kunnen, en vaak is dat het zwakste punt, meestal bij de krukaskeeringen en de turbolader.

Maar het is zo simpel te testen beste Mark.
Start uw motor, laat deze draaien en loop naar de motorkap om deze te openen, open voorzichtig de olievuldop, en ontwijk alle oliespetters, u word geheel gebombardeerd met olie, en een hele luide sis.
Nou, als dat geen staaltje carterontluchtingsfilter verstopping is, nou dan weet ik het echt niet meer, dat overkwam mij dus.

Blijft u hiermee door rijden, dan overleeft de turbo dit echt niet, zo ook de hele motor gaat echt naar de eeuwige jachtvelden!
De olie loopt zeggen en schrijven uit het einde van de uitlaatpijp, en dat is dus echt niet overdreven.
Het rare van de blauwe rookpluim, als de auto op snelheid is, dan is er geen blauwe pluim, bij het optrekken, dan is er geen blauwe pluim, enkel bij het haast tot stilstand komen en het stationair draaien van de motor, en daarna de eerste acceleratie tot een km of 60/uur, daarna was het weer helemaal over met de blauwe walm.
Het heeft wel een voordeel, ze blijven allemaal wel op afstand, ze zitten niet meer op je achterbumper. Hahahaha..

Maar u beste Mark, u schijnt dit euvel ook te herkennen, tenminste ik dacht zoiets te herkennen in uw schrijven.
Raar genoeg beste Mark, had ik dus geen problemen met de peilstok, deze kon ik gewoon uit de peilbuis nemen, geen centje pijn, dar is dus het merkwaardige van het verhaal.

Dus beste BMW vrienden, blijf hier dus echt niet mee doorrijden, het gaat echt helemaal mis met de turbo en uw motor!
Dus zo snel mogelijk de carterventilatie schoonmaken en filter omkeren, dat is de beste remedie.

Dat euvel bij die A6, dat is een heel ander verhaal, de turbo moet gedemonteerd worden, de hele luchtfilter moet gedemonteerd worden, een paar verstuiverleidingen moeten verwijderd worden, en ging het maar zo vlug allemaal als ik nu schrijf, nu is het een karweitje van goedschiks 2 tot 3 uur werken bij een A6.
Dat is dan ook de ware reden, dat het zo vaak voorkomt bij en V6 TDI motr, dat dit filter verstopt zit, het is teveel werk bij de garage, jammer dat dit voorval voorkomt, enkel door het gelijntrek van de monteurs, gelukkig niet allemaal, maar toch!

Dat de olievuldop een neutraal gedrag moet hebben, dat is helemaal correct, deze moet eigenlijk een beetje dansen, op en neer, zuigen en persen, natuurlijk niet met een te grote druk, maar net voelbaar, dan is alles echt keurig netjes met de carterdruk.
Er is een verschil tussen de onderdruk en de bovendruk, dat verklaart dus het gedrag van de oliepeilstok.
Dat wanneer het carterventilatiefilter verstopt zit, dan heeft dat meestal betrekking tot de bovendruk, in de klepkast dus, ook wel het kleppendeksel genoemd.

De klepseals, deze kunnen ook voor een aardige olie verbruik zorgen.
Ik heb ooit eens een auto onderhanden gehad, een 6 cilinder V motor van Ford, deze had dus op 4 cilinders defecte klepseals, deze had dus een olieverbruik van 1 liter op de 400 km., en het kan nog erger, als de klepseals allemaal defect geweest waren.
Hier helpt dus dat Lec Wec niet meer aan!
De klepseals waren dus zo hard als beton geworden, en gaan dan afbrokkelen, dus deze klepseals krijgen aardig voor hun kiezen.

Dus dat is dan ook de reden dat ik een verklaring beschreef, dat Wec Lec geen wondermiddel is.
Bent u te laat met dit spul, dan zit er meestal niets anders op, dan het bewuste onderdeel te vervangen, vaak zijn het dus de klepseals, het zijn dus sluip olie verbruikers, het groeit langzaam.

Succes beste BMW vrienden.

Met vriendelijke groet,

Ad

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 10 jun 2011, 20:31
door BMW530DTouring
Ja Ad, zelf werk ik aan iets grotere motoren (tot 10 Megawatt) en carterventilatie speelt daarin ook een grote rol. Olieverbruik kan stomgenoeg ook reduceren door een ander merk toe te passen.

Maar als ik dit verhaal zo hoor zou de definitieve oplossing i.d.d. klepseals vervangen zijn ;)

Succes dan maar in afwachting van het wondermiddel!

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 11 jun 2011, 18:05
door Marcel RSD
Ik gebruik de Solaris LLX 5W30 (van Elf). Bij mijn laatste oliebeurt verbruikte de motor toch al aardig wat olie. Ik heb toen eerst een flush toegevoegd en daarna de olie gewisseld. Nu ruim 4000 km verder moest er toch weer 1,5 liter bij. Op zich (nog) niet dramatisch. Nu hoop ik met Lecwec het toch op 1 tot 1,5 liter per 15000 te krijgen.
Nu moet je dus 3% van je carterinhoud aan Lecwec toevoegen. In mijn 523 gaat zo'n 6,5 liter olie in, dus heb je zo'n 200 mll nodig. Ik heb er dus te weinig ingedaan, maar heb de missende 1,5 liter olie pas gisteren weer toegevoegd. Je moet dus eigenlijk een flesje van 250 ml hebben. Ik zal nu toch echt een 1500 tot 2000 km moeten afwachten om te kijken of er een resultaat merkbaar is. Gaat het verbruik naar beneden, dan kan ik alsnog besluiten om de seals te vervangen.
Mocht Lecwec in zijn geheel niet helpen, dan kan ik als laatste nog proberen om iets dikkere olie te gebruiken.Motor loopt nog altijd zeer netjes, zonder getik of resonantie en geen pluimpje te zien. En dat nu met mer dan 284000 op de teller.

Ik hou jullie op de hoogte.

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 11 jun 2011, 20:17
door AdE39
Hallo beste mark,

Ik heb dus geen problemen met de klepseals, bij mijn E39 verloopt alles erg goed, geen klagen over olieverbruik.

Echter bij de vorige auto, een A6 2.5 TDI, deze had een achterste krukas keering die lekte, een automaat even demonteren bij een A6, is geen lekkere klus.
Dus die Lec Wec, ded zijn werk aardig binnen 2 weken, het werd minder.
Maar daarna heb ik die A6 ingeruild en het gemeld dat er een olielekje zat, en dat ik dat middel gebruikt had.
Er werd in zijn geheel niet over gepraat.
Tot op zekere hoogte zal dit middel zijn werk doen, als het te erg word met het verharden van de rubbers, dan is er echt geen kruid tegen gewassen, dan enkel te gaan vernieuwen, dat weet eigenlijk iedereen.
Klepseals, dat is een erg moeilijk te behandelen probleem als deze gaan lekken, beter is vernieuwen.
Kan men dit zelf, dan is het erg mooi meegenomen, en steekt men een leuke cent in de eigen zak.
Vaak hoeft de cilinderkop niet eens gedemonteerd te worden, als de kleppen goed sluiten.
Maar ik ken een monteur die een ander middeltje toepast, die werkt vaak aan scheepsdieseltjes, die gebruikt een touwtje, steekt dit in de verbrandingsruimte en draait de zuiger naar boven, met de nodige zorg, tot de zuiger dekleppen raakt met het touw, de eventueel slecht sluitende kleppen, die blijven hangen, en vallen niet naar beneden. dan zeg ik er nog bij, neem geen rafelend touw, het kan tussen de zyuiger en de cilinderwand blijven haken, beter, gebruik dit helemaal niet.
Enkel zeg ik er dan bij, voer van tevoren een compressietest uit, en als er slecht sluitende kleppen tussen zitten, demonteer gewoon de cilinderkop, en bekijk wat er mis is met de kleppen, dit moet gewoon goed sluiten.
Anders ben ik niet tevreden, en vind ik het half werk.
Maar er zijn middelen voldoende voor handen, om de kop niet te hoeven te demonteren, om de klepseals te vervangen.

Misschien zijn het voor de klepseals wel lapmiddelen, wie zal het zeggen.

De toekomst zal het leren, en ik ben dus ook erg benieuwd naar de uitkomst, want ik zeg altijd maar, nooit geschoten is ook altijd mis!

met vriendelijke groet,

Ad

Re: Ervaringen met Lecwec

Geplaatst: 12 jun 2011, 13:26
door Bandje
Ik zelf gebruik het merkForte voor de klepseals maar dit doe ik er in met de olie wissel van de grootte beurt.
Ik ga niet zitten te wachten tot hij gaat gebruiken ik doe dit uit voor zorg maar je zie het olie verbruik gewoon terug lopen.
Ik hoef tussen de beurten door niets meer bij te vullen, Dit natuurlijk wel met een goede olie en ik zweer bij duckhams.
Maar dat is slecht te krijgen. Ik heb nog voor een keer verversen staan maar daarna zal ik een ander merk moeten zoeken denk ik.