ombouw E36 320i naar 328i
ombouw E36 320i naar 328i
Hallo allemaal,
Afgelopen week is de distributieketting van mijn Bimmer geknapt Dat heet, de onderste ketting. Aangezien het een heel duur grapje gaat worden om alles compleet te maken, ben ik het kijken om een ander blok erin te leggen.
Type motor dat ik nu heb is M50B20 met vanos.
Ik heb nu een mooie 328i vanos gezien, en mijn vraag is nu: Kan ik een 328i vanos in mijn wagen plaatsen, ook gelet op motormanagement (dus de computer), eventueel groter inlaatstuk, aansluiting op de versnellingsbak, etc, etc. Kan iemand mij hier misschien meer informatie over geven??
Ik had begrepen dat het voor een 325i (dus M50B25 met vanos) geen probleem zou moeten zijn. De 328i zal waarschijnlijk een M52 blok zijn, dus daar komt een verschil.
Iemand die mij meer kan vertellen??
Hopende op jullie reacties,
Met vriendelijke groet,
Maurice
Afgelopen week is de distributieketting van mijn Bimmer geknapt Dat heet, de onderste ketting. Aangezien het een heel duur grapje gaat worden om alles compleet te maken, ben ik het kijken om een ander blok erin te leggen.
Type motor dat ik nu heb is M50B20 met vanos.
Ik heb nu een mooie 328i vanos gezien, en mijn vraag is nu: Kan ik een 328i vanos in mijn wagen plaatsen, ook gelet op motormanagement (dus de computer), eventueel groter inlaatstuk, aansluiting op de versnellingsbak, etc, etc. Kan iemand mij hier misschien meer informatie over geven??
Ik had begrepen dat het voor een 325i (dus M50B25 met vanos) geen probleem zou moeten zijn. De 328i zal waarschijnlijk een M52 blok zijn, dus daar komt een verschil.
Iemand die mij meer kan vertellen??
Hopende op jullie reacties,
Met vriendelijke groet,
Maurice
Re: ombouw E36 320i naar 328i
Je hebt sowieso de computer nodig van een M52b28. Het spruitstuk van een M50 blok is passend te maken, Deze heeft grotere openingen en zorgen voor een betere luchtstroom.
het uitslaatspruitstuk weet ik zo de afmetingen niet van.
Makkelijkst is een M52b28 blok kopen met kabelboom, computer en in-en uitlaatspruitstuk. dan past het altijd.
het uitslaatspruitstuk weet ik zo de afmetingen niet van.
Makkelijkst is een M52b28 blok kopen met kabelboom, computer en in-en uitlaatspruitstuk. dan past het altijd.
-- Houdoe wanne --
Re: ombouw E36 320i naar 328i
Bedankt voor je reactie alvast
Hoe zit het dan met de versnellingsbak en eventueel het differentieel?? Gaat dat dan wel goed komen (gezien de mijne, die ik dus heb, van een 320i is)?
Dit alles wat je net noemde, gaat dat bij eventueel een 325 (dus M50B25 blok) wel hetzelfde zijn als mijn 320 nu??
Ik twijfel namelijk nog wel een beetje wat ik het beste kan doen, dus of een 325 blok nemen, of een 328 (want ja, als we er dan nu toch een ander blok inleggen, kan ik ook die 320 wel wat upgraden )
Hoe zit het dan met de versnellingsbak en eventueel het differentieel?? Gaat dat dan wel goed komen (gezien de mijne, die ik dus heb, van een 320i is)?
Dit alles wat je net noemde, gaat dat bij eventueel een 325 (dus M50B25 blok) wel hetzelfde zijn als mijn 320 nu??
Ik twijfel namelijk nog wel een beetje wat ik het beste kan doen, dus of een 325 blok nemen, of een 328 (want ja, als we er dan nu toch een ander blok inleggen, kan ik ook die 320 wel wat upgraden )
Re: ombouw E36 320i naar 328i
let je er wel op dat de wet verrandert is op dit gebied ,als je een zwaardere motor plaatst in je auto zal ie opnieuw
rdw gekeurd moeten worden je krijgt dan een nieuw kenteken op je auto met bijpassende papieren
als je het allemaal officieel wil doen komen er dus nog aardig wat kosten bij,
als ik jouw was zou ik nog even verder zoeken naar een 320i blok ,dan weet je zeker dat allus past en kom je niet voor verassingen en of kosten te staan
voor aanschaf van bijv en andere branstof pomp,tellerbak,computer,relais en of andere onderdelen die ineens niet meer goed blijken te functioneren omdat er en ander motorretje inzit ,(extra kosten zijn zeker het geval als je een "kaal" blok koopt )
rdw gekeurd moeten worden je krijgt dan een nieuw kenteken op je auto met bijpassende papieren
als je het allemaal officieel wil doen komen er dus nog aardig wat kosten bij,
als ik jouw was zou ik nog even verder zoeken naar een 320i blok ,dan weet je zeker dat allus past en kom je niet voor verassingen en of kosten te staan
voor aanschaf van bijv en andere branstof pomp,tellerbak,computer,relais en of andere onderdelen die ineens niet meer goed blijken te functioneren omdat er en ander motorretje inzit ,(extra kosten zijn zeker het geval als je een "kaal" blok koopt )
- Denniz0229
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:30
Re: ombouw E36 320i naar 328i
Er komen echt nog onvoorziene kosten bij kijken. Zoals inderdaad de tellerbak, motorsteunen, in/uitlaat?
Een wijs man zei ooit: Eens BMW, altijd BMW. Alleen kon ik mij daar even niet aan houden..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
E36 316I Compact - (1995) - Is no more
E36 318IS Coupe - (1997) - verkocht
Exx? - (200x) - Wordt gezocht..
Re: ombouw E36 320i naar 328i
Heeft dat voor voor een rdw keuring er niet alleen mee te maken dat je niet meer als 40% vermogenswinst mag hebben?? Maargoed hier weet ik dus nog niet alle details van. Dat papierwerk komt wel goed uiteindelijk, het gaat mij er nu puur om, of het werkt als ik een de 320 (M50 blok) die ik nu heb, zou switchen naar een 325 / 328 blok (of misschien nog wel gewoon een M52 blok van 320, dus nieuwer type)
Wat er dan dus nog allemaal bij komt kijken, want daar heb ik de ervaring niet in.
Bedankt in elk geval voor jullie reacties
Wat er dan dus nog allemaal bij komt kijken, want daar heb ik de ervaring niet in.
Bedankt in elk geval voor jullie reacties
Re: ombouw E36 320i naar 328i
Zowieso RDW keuring bij deze ombouw. Als het aantal cilinders en motorinhoud gelijkblijven pas bij meer dan 400% vermogenstoename.
Bijvoorbeeld: Je hebt een VW Golf 2/3 staan met een 1.8i 90pk motor en besluit er een 1.8 8v G60 motor in te lepelen, Geen RDW keuring vereist.
Bijvoorbeeld: Je hebt een VW Golf 2/3 staan met een 1.8i 90pk motor en besluit er een 1.8 8v G60 motor in te lepelen, Geen RDW keuring vereist.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
- Denniz0229
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 29 mei 2011, 21:30
Re: ombouw E36 320i naar 328i
een 325 m50 blok is dan wel minder ombouwwerk als een 328/320 m52 blok.
Re: ombouw E36 320i naar 328i
Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).
Re: ombouw E36 320i naar 328i
Hallo beste BMW vrienden,
Ik ken er al, die een 320 hadden, en er een 330 van gemaakt hebben.
En met minimale inspanningen, hebben zelfs de eigen motormanagement gebruikt, en alle andere delen van de 320.
Ik vond dit wel een erg rare keuze, maar goed, dat zal aan mij liggen.
Dit project heeft plaatst gevonden in België, en daar zijn de wetten nog schreper dan bij ons, want een simpele chiptuning is onaangekondigd bij hun al strafbaar.
De auto moet in België al herkeurd worden, bij ons is dit eigenlijk ook zo, met dient er wel even een melding van te maken bij het RDW, heboeft u dan geen herkeuring, dan bent u er wel geheel zeker van, dat u de moeite genomen heeft om het kenbaar te maken bij hun, u bent dus achteraf niet nalatig geweest.
Let er wel goed bij op, dat het in feite geen type goedgekeurde auto is, door het vermogen winst wat men er bij krijgt, op uw kenteken staat iets geheel anders vermeld, indien dit al staat vermeld!
Bedenk dat u de remmen ook even bekijkt, of er daar ook aanpassingen gedaan dienen te worden, zo ook de ophanging van de assen en de motor.
De bak zal enige aanpassing nodig hebben, en bekijk ook even het differentieel, dit schijnt niet altijd nodig te zijn.
Bekijk ook dan de afvering van de auto, niet dat er zo spectaculair veel gewicht verschil in de motor zal zitten, maar het gaat wel om het vermogen wat er extra bij komt en de auto geheel anders belast, zoals de ophanging en de afvering en de remmen.
Maar neem beter het zekere voor het onzekere!
Ik wens u verder veel plezier aan het project toe, het is dus goed te doen, let wel op de eventuele problemen met de electronica, dat schijnt dus ook de reden te zijn dat de persoon die het project heeft uitgevoerd in België, dat hij daarom zijn eigen motormanagement heeft behouden voor de extra problemen van de andere management van de 3 liter motor te plaatsen.
Hij heeft dit trouwens laten uitvoeren, heeft er zelf weinig aan gewerkt, had er de kennis niet voor.
Dus pas even goed op.
Misschien dat de 2.8 liter motor anders is.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik ken er al, die een 320 hadden, en er een 330 van gemaakt hebben.
En met minimale inspanningen, hebben zelfs de eigen motormanagement gebruikt, en alle andere delen van de 320.
Ik vond dit wel een erg rare keuze, maar goed, dat zal aan mij liggen.
Dit project heeft plaatst gevonden in België, en daar zijn de wetten nog schreper dan bij ons, want een simpele chiptuning is onaangekondigd bij hun al strafbaar.
De auto moet in België al herkeurd worden, bij ons is dit eigenlijk ook zo, met dient er wel even een melding van te maken bij het RDW, heboeft u dan geen herkeuring, dan bent u er wel geheel zeker van, dat u de moeite genomen heeft om het kenbaar te maken bij hun, u bent dus achteraf niet nalatig geweest.
Let er wel goed bij op, dat het in feite geen type goedgekeurde auto is, door het vermogen winst wat men er bij krijgt, op uw kenteken staat iets geheel anders vermeld, indien dit al staat vermeld!
Bedenk dat u de remmen ook even bekijkt, of er daar ook aanpassingen gedaan dienen te worden, zo ook de ophanging van de assen en de motor.
De bak zal enige aanpassing nodig hebben, en bekijk ook even het differentieel, dit schijnt niet altijd nodig te zijn.
Bekijk ook dan de afvering van de auto, niet dat er zo spectaculair veel gewicht verschil in de motor zal zitten, maar het gaat wel om het vermogen wat er extra bij komt en de auto geheel anders belast, zoals de ophanging en de afvering en de remmen.
Maar neem beter het zekere voor het onzekere!
Ik wens u verder veel plezier aan het project toe, het is dus goed te doen, let wel op de eventuele problemen met de electronica, dat schijnt dus ook de reden te zijn dat de persoon die het project heeft uitgevoerd in België, dat hij daarom zijn eigen motormanagement heeft behouden voor de extra problemen van de andere management van de 3 liter motor te plaatsen.
Hij heeft dit trouwens laten uitvoeren, heeft er zelf weinig aan gewerkt, had er de kennis niet voor.
Dus pas even goed op.
Misschien dat de 2.8 liter motor anders is.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: ombouw E36 320i naar 328i
hoi ,zijn er ook foto,s ,leuk project.vertel hier ook hoe je het gaat doen .succes .
mvg t.p.b.m.
mvg t.p.b.m.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 20:54
Re: ombouw E36 320i naar 328i
Beste Judaz
"Heeft hem heeeeeel veel geld gekost en een flinke zoektocht naar een bekwaam bedrijf wat de eeprom's (gevonden in NL) heeft geschreven voor zijn "
Ik ben ook op zoek naar een bedrijf wat even mijn 320i computer kan flashen naar de 328i software of de software anders kan upgraden.. Er is bij mij ook een gereviseerde M52B28 ingekomen (was een 320i cabrio). Echter de computer is nooit anagepast. Volgens mij is dit wel nodig voor de 328i om volledig tot zijn recht te komen. Kunje me vertellen welk bedrijfje dt was die de Eprom herschreven heeft?
Groet,
Tim
"Heeft hem heeeeeel veel geld gekost en een flinke zoektocht naar een bekwaam bedrijf wat de eeprom's (gevonden in NL) heeft geschreven voor zijn "
Ik ben ook op zoek naar een bedrijf wat even mijn 320i computer kan flashen naar de 328i software of de software anders kan upgraden.. Er is bij mij ook een gereviseerde M52B28 ingekomen (was een 320i cabrio). Echter de computer is nooit anagepast. Volgens mij is dit wel nodig voor de 328i om volledig tot zijn recht te komen. Kunje me vertellen welk bedrijfje dt was die de Eprom herschreven heeft?
Groet,
Tim
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 20:54
Re: ombouw E36 320i naar 328i
Trouwens mijn Co was ook veel te hoog. Dit had ik opgelost met een gecontroleerde valse lucht ingang na de gasklep. Dat ging prima
Groet,
Tim
Groet,
Tim
- bimmer-jeroen
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 06 jul 2010, 17:57
- Locatie: Brucht
Re: ombouw E36 320i naar 328i
als je dit allemaal leest hoor je zoveel verschillende verhalen,
terwijl van een onderstel van een 320 of 328 gewoon 99% hetzelfde zijn.
ik zeg ga eens een avondje achter realoem of bmwfans zitten, en ga onderdeelnummers vergelijken, dan kom je erachter dat van het onderstel heel veel hetzelfde is.
Ik heb het ooit eens gedaan voor een 316 om schijven achteraan te maken ipv trommels, en ik stond versteld hoe weinig je maar aan hoeft te passen.
suc6
terwijl van een onderstel van een 320 of 328 gewoon 99% hetzelfde zijn.
ik zeg ga eens een avondje achter realoem of bmwfans zitten, en ga onderdeelnummers vergelijken, dan kom je erachter dat van het onderstel heel veel hetzelfde is.
Ik heb het ooit eens gedaan voor een 316 om schijven achteraan te maken ipv trommels, en ik stond versteld hoe weinig je maar aan hoeft te passen.
suc6
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)