Pagina 1 van 1

E39 BMW 530D automaat

Geplaatst: 15 jun 2011, 20:58
door ZarZor20
Goededag,

Ik heb een 530d uit 1999. Dit jaar aangeschaft. Echt een pracht van een auto!
Sinds kort ben ik erachter gekomen dat mijn auto software matig getuned was. Dit heb ik ontdekt wanneer ik snel wegtrok en weer de gas los liet.

Dir is niet mijn probleem.. ik heb het fabrieks af laten maken en nu heb ik een probleem met de automaat bak.
Wanneer ik snel accelereer op de snelweg en hij schakelt naar zijn 4 of 5 dan krijg ik een melding. Trans.FailSafe Prog. zegt hij dan. Noodloop dus. weet iemand misschien wat het probleem kan zijn?

bij voorbaat danku!

Re: E39 BMW 530D automaat

Geplaatst: 16 jun 2011, 10:29
door AdE39
Hallo ZarZor20,

Het beste is om de auto te laten uitlezen, dan weet u direct wat er aan de hand is.

Anders heb je de kans dat er vele onderdelen de schuld krijgen die er niets mee te maken hebben.
Het kan misschien een censor zijn, maar ook het management van de bak, dit bedoel ik dus!

Vaak hoeft het uitlezen niet eens bij de dealer te gebeuren, en kan men terecht bij een goede universele garage.


Met vriendelijke groet,

Ad

Re: E39 BMW 530D automaat

Geplaatst: 16 jun 2011, 20:48
door BMW530DTouring
Hallo ZarZor,

Controleer even wat voor merk Automaat eronder ligt, een ZF of GM. De GM bak is standaard berekend op het koppel dat de 530D kan leveren en beslist niet meer. Tunen geeft dus uiteindelijk problemen met de automaatbak. Het maximaal over te brengen koppel op een ZF bak is mij zo gauw niet bekend.

Succes!

Re: E39 BMW 530D automaat

Geplaatst: 24 jun 2011, 21:23
door ZarZor20
Het is een GM-bak. Ik heb hem laten uitlezen en hij geeft de automaatbak aan. het probleem komt alleen voor als ik een beetje doortrap en hij schakelt naar zijn 5. Bij normaal rijgedrag vertoont hij dit niet, ook al schakelt hij naar zijn 5.

Re: E39 BMW 530D automaat

Geplaatst: 24 jun 2011, 22:28
door Marcel RSD
Koppelomvormer ? Waarschijnlijk door het tunen is het koppel te hoog geworden waar de bak maar net aan kan. Na verloop van tijd begeeft deze het dan. Als je rustig optrekt zal je het probleem niet hebben, bij doortrekken (koppeltoename) begint de bak door te slippen en gaat deze in noodloop.