hoe zelf de koppakking te vervangen van de 318 E46
Geplaatst: 23 jun 2011, 15:22
Goedendag,
Gisteren kreeg mijn 318 een schouderklopje omdat ie zonder al te veel problemen de 200.000 km had bereikt.
Dat feestje duurde tot een uur of twee geleden, de teller stond op 200.012 km, toen er een geel lampje in de vorm van een bakje met een pijpje erop begon te branden. Toen ik de auto aan de kant had gezet en de BMW-bijbel opensloeg, las ik dat mijn koelvloeistofpeil te laag was (ook voor het eerst) en dat ik bij de eerst volgende mogelijkheid het peil aan moest vullen. Gelukkig was er 300 meter verderop een tankstation, dus ik erop af. Na 200 meter moest ik nog even voor een brug wachten, alwaar ik mij een klein beetje verbaasde over de hoeveelheid stoom die uit een Kangoo voor mij leek te komen. Ik verbaasde mij daarentegen juist een heleboel, toen ik zag dat de stoom onder mijn eigen motorkap vandaan kwam. Mijn temperatuurmeter, die tot op dat moment netjes in het midden stond, stevende af op het rode deel. Eenmaal bij het tankstation de auto aan de kant gezet, kon ik constateren dat het wijzertje van de koelvloeistoftemperatuur eenmaal in het rode vakje aanbeland, ook een rood lampje in dat vakje laat branden, en dat vind ik nou weer het gave aan BMW; aan alles is gedacht en overal is wel weer een apart lampje voor, geweldig!
Eenmaal onder de motorkap aanbeland bleek dat de hard-plastic verbinding tussen de grote koelslang en het reservoir gescheurd was (waar dan overigens weer geen lampje voor is), hetgeen voor mijn koelvloeistof aanleiding bleek geweest om mijn auto te verlaten. Het blok was gelukkig nog handwarm en van oververhitting was gelukkig geen sprake.
Nu had een garagehouder mij er enige weken geleden al op gewezen dat de druk in mijn (lees: mijn BM-Wel-en-Wee) koelsysteem hoger was dan normaal. Hij raadde mij aan om het reservoir te vernieuwen (deze kon wel eens barsten) en om er een nieuwe ventieldop op te zetten (deze kon er wel eens de oorzaak van zijn). Daarbij gaf hij aan dat er mogelijk ook sprake kon zijn van een lekke koppakking.
Nu zit ik hier achter mijn computer, bovenstaande gebeurtenissen nog eens door te nemen en dit is vanaf nu mijn stappenplan:
1. het lijkt mij verstandig te beginnen met het vervangen van de koelslang met aangeperst toebehoren (verbinding op blok, verbinding op reservoir). Nu wordt altijd aangeraden om onderdelen te vervangen voor originele BMW-onderdelen, omdat BMW-onderdelen kwalitatief beter zijn, waarbij ik mij afvraag waarom ik dan zo'n "beter onderdeel" in twee stukken heb.
vraag 1: doe ik mij en mijn 3-er tekort als ik geen originele 'koelsslangmodule' zou gebruiken
2. De uitleg, dat het drukventiel in de dop van het reservoir vast zit en dat daarom de druk in het koelsysteem teveel is opgelopen, draag ik op handen; het zou namelijk de oorzaak zijn van de gescheurde slang en het zou eenvoudig te verhelpen moeten zijn. (men vervange welgeteld één dop waar men eenvoudig bij kunne en men benne klaar)
Vraag 2: klopt het dat dit een verklaring zou kunnen zijn, of maak ik mij blij met een dode mus.
3. Als de slang is vervangen, dan meen ik er goed aan te doen het reservoir weer te vullen met koelvloeistof, waarbij ik natuurlijk de door BMW voorgeschreven hoeveelheid als doel beoog. Nadat de opgehoopte luchtbellen uit het systeem zijn, wilde ik de motor maar eens wat toeren erbij geven tot de thermostaat aanslaat en de koelvloeistof door gaat stromen om te zien of er een continue overmaat aan luchtbellen te constateren valt. Dit laatste ben ik eigenlijk het meest huiverig voor; een lekke koppakking. Niet omdat ik niet van sleutelen hou, maar wel omdat ik mijn auto altijd gebruik om winkels, waaronder de BMW-winkel, te bezoeken. En een auto die stilstaat combineert waardeloos met het bezoeken van de BMW-winkel..
Welnu, als, en ik zeg nog niet dat het zo is, maar als de koppakking lek is dan ben ik wel eens benieuwd of ik dat zelf kan oplossen. (met uitzondering van het eventueel vlakken van de kop uiteraard)
Vraag 3: kan ik dit zelf oplossen?
Vraag 4: zo ja, hoe dan. Is er een schematisch overzicht van wat ik zoal tegen ga komen. Waar moet ik op letten, hoe en waar zet ik bijvoorbeeld een ketting vast en zo meer? Welke onderdelen heb ik nodig? En over het vlakken van de kop: Is dat nou wel nodig als oververhitting zo goed als uit te sluiten is?
Nou ja, ik ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen.
Gisteren kreeg mijn 318 een schouderklopje omdat ie zonder al te veel problemen de 200.000 km had bereikt.
Dat feestje duurde tot een uur of twee geleden, de teller stond op 200.012 km, toen er een geel lampje in de vorm van een bakje met een pijpje erop begon te branden. Toen ik de auto aan de kant had gezet en de BMW-bijbel opensloeg, las ik dat mijn koelvloeistofpeil te laag was (ook voor het eerst) en dat ik bij de eerst volgende mogelijkheid het peil aan moest vullen. Gelukkig was er 300 meter verderop een tankstation, dus ik erop af. Na 200 meter moest ik nog even voor een brug wachten, alwaar ik mij een klein beetje verbaasde over de hoeveelheid stoom die uit een Kangoo voor mij leek te komen. Ik verbaasde mij daarentegen juist een heleboel, toen ik zag dat de stoom onder mijn eigen motorkap vandaan kwam. Mijn temperatuurmeter, die tot op dat moment netjes in het midden stond, stevende af op het rode deel. Eenmaal bij het tankstation de auto aan de kant gezet, kon ik constateren dat het wijzertje van de koelvloeistoftemperatuur eenmaal in het rode vakje aanbeland, ook een rood lampje in dat vakje laat branden, en dat vind ik nou weer het gave aan BMW; aan alles is gedacht en overal is wel weer een apart lampje voor, geweldig!
Eenmaal onder de motorkap aanbeland bleek dat de hard-plastic verbinding tussen de grote koelslang en het reservoir gescheurd was (waar dan overigens weer geen lampje voor is), hetgeen voor mijn koelvloeistof aanleiding bleek geweest om mijn auto te verlaten. Het blok was gelukkig nog handwarm en van oververhitting was gelukkig geen sprake.
Nu had een garagehouder mij er enige weken geleden al op gewezen dat de druk in mijn (lees: mijn BM-Wel-en-Wee) koelsysteem hoger was dan normaal. Hij raadde mij aan om het reservoir te vernieuwen (deze kon wel eens barsten) en om er een nieuwe ventieldop op te zetten (deze kon er wel eens de oorzaak van zijn). Daarbij gaf hij aan dat er mogelijk ook sprake kon zijn van een lekke koppakking.
Nu zit ik hier achter mijn computer, bovenstaande gebeurtenissen nog eens door te nemen en dit is vanaf nu mijn stappenplan:
1. het lijkt mij verstandig te beginnen met het vervangen van de koelslang met aangeperst toebehoren (verbinding op blok, verbinding op reservoir). Nu wordt altijd aangeraden om onderdelen te vervangen voor originele BMW-onderdelen, omdat BMW-onderdelen kwalitatief beter zijn, waarbij ik mij afvraag waarom ik dan zo'n "beter onderdeel" in twee stukken heb.
vraag 1: doe ik mij en mijn 3-er tekort als ik geen originele 'koelsslangmodule' zou gebruiken
2. De uitleg, dat het drukventiel in de dop van het reservoir vast zit en dat daarom de druk in het koelsysteem teveel is opgelopen, draag ik op handen; het zou namelijk de oorzaak zijn van de gescheurde slang en het zou eenvoudig te verhelpen moeten zijn. (men vervange welgeteld één dop waar men eenvoudig bij kunne en men benne klaar)
Vraag 2: klopt het dat dit een verklaring zou kunnen zijn, of maak ik mij blij met een dode mus.
3. Als de slang is vervangen, dan meen ik er goed aan te doen het reservoir weer te vullen met koelvloeistof, waarbij ik natuurlijk de door BMW voorgeschreven hoeveelheid als doel beoog. Nadat de opgehoopte luchtbellen uit het systeem zijn, wilde ik de motor maar eens wat toeren erbij geven tot de thermostaat aanslaat en de koelvloeistof door gaat stromen om te zien of er een continue overmaat aan luchtbellen te constateren valt. Dit laatste ben ik eigenlijk het meest huiverig voor; een lekke koppakking. Niet omdat ik niet van sleutelen hou, maar wel omdat ik mijn auto altijd gebruik om winkels, waaronder de BMW-winkel, te bezoeken. En een auto die stilstaat combineert waardeloos met het bezoeken van de BMW-winkel..
Welnu, als, en ik zeg nog niet dat het zo is, maar als de koppakking lek is dan ben ik wel eens benieuwd of ik dat zelf kan oplossen. (met uitzondering van het eventueel vlakken van de kop uiteraard)
Vraag 3: kan ik dit zelf oplossen?
Vraag 4: zo ja, hoe dan. Is er een schematisch overzicht van wat ik zoal tegen ga komen. Waar moet ik op letten, hoe en waar zet ik bijvoorbeeld een ketting vast en zo meer? Welke onderdelen heb ik nodig? En over het vlakken van de kop: Is dat nou wel nodig als oververhitting zo goed als uit te sluiten is?
Nou ja, ik ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen.