Pagina 1 van 1

probleem onregelmatig stationair toerental 320D

Geplaatst: 03 jul 2011, 08:35
door oordt
Hallo allen, ik heb een probleem met mijn 320D touring 2004 (150PK) bij stationair draaien van de motor, het dashboard trilt dan erg, loopt de motor op zich wel vrij vlak maar er is wel degelijk een probleem, heb inmiddels al van alles en nog wat vervangen en onderzocht en kom maar niet achter het daadwerkelijke probleem om het op te lossen en heb nu dus echt adviesen en/of goede raad nodig om verder te komen om dit probleem te verhelpen.

De motor geeft bij stationair draaien (uitgelezen 730 t/pm) erg veel trillingen op het dashboard, zet ik het toerental met het gaspedaal op +/- 850 a 900 dan is het trillen zo goed als weg, dit is bij zowel koude motor als motor op bedrijfstemperatuur
Hieronder eerst wat ik zoal gedaan heb om het te verhelpen:
Nieuw luchtfilter
Carterontluchter vervangen. (zat nog het oude type in)
Beide breathers vervangen incl. alle vacuumslangen
EGR gedemonteerd gehad en geheel schoongemaakt
inlaatspruitstuk geheel gedemonteerd gehad en schoongemaakt
Verstuivers getest op inwendige lekkage met verstuiver tester, ook geen afwijking gevonden

Wie o wie kan me verder helpen, hoop dat ik van julie allen goede raad kan krijgen om het op te lossen.

Vr.gr. René

Re: probleem onregelmatig stationair toerental 320D

Geplaatst: 03 jul 2011, 10:00
door =BMW320=
Misschien de motor- en versnellingsbaksteunen (rubbers)?

dat kan ook een hoop schelen.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/T ... uspension/

Re: probleem onregelmatig stationair toerental 320D

Geplaatst: 04 jul 2011, 08:21
door oordt
Hoi BMW320, bedankt voor de info, zal ze onderzoeken, heb je enig idee of je er dan ook duidelijk wat aan kan zien.

Re: probleem onregelmatig stationair toerental 320D

Geplaatst: 04 jul 2011, 12:57
door Quadrantz
Ik heb volgens mij een zelfde soort probleem. Althans ik vind de auto ook erg trillen wanneer hij stationair loopt. De ruit bij de bijrijder trilt dan ook behoorlijk (deze kan wellicht nog vast gedraaid worden). Als ik eenmaal ga rijden is het in principe over tenzij ik heel zacht ga (20/30km/u).

Ik heb ook een 320D met 150pk (wel uit 2001). Over een 2 tal maanden krijgt hij een grote beurt en dan laat ik er ook naar kijken + ik wil deze nog chippen in het njaar wellicht dat dat nog positieve invloed heeft op het stationair lopen van de auto...

Re: probleem onregelmatig stationair toerental 320D

Geplaatst: 04 jul 2011, 14:06
door oordt
Hoi Quadrants, ik weet niet hoe jij het ervaart maar ik vind het behoorlijk irritant en wil het echt uit de wereld hebben, ik rijd automaat en rijd eigenlijk altijd met 2 voeten ipv alleen met rechts (links remmen en rechts alleen voor gasgeven en op toeren houden, 8 a 900 toeren)
ik zal in ieder geval ook zeker een blik werpen op de motorsteunrubbers en die van de versnellingsbak, mocht ik daar wat aan zien zal ik ze vervangen (kosten liggen niet zo hoog)
Het enige wat ik technisch nog onderzocht wil hebben is of er misschien op 1 van de 4 cilinders compressieverlies is, denk het niet want heb voor mijn gevoel geen vermogenverlies oid.

Re: probleem onregelmatig stationair toerental 320D

Geplaatst: 04 jul 2011, 14:28
door Quadrantz
Yep ik vind het ook zeker irritant. In die van mij zit ook een automaat maar ik rij wel gewoon met 1 voet (lijkt me ook wel link met 2 voeten rijden in een automaat?).

Ik hoor graag van je als je het eerder opgelost hebt dan ik ;). Als ik er bij mij achter ben dan laat ik het ook weten!

Gr. Joost

Re: probleem onregelmatig stationair toerental 320D

Geplaatst: 04 jul 2011, 18:17
door ArnoldC
Heb zelf ook een vervelend trillen gehad (318d 115 pk, maar is hetzelfde blok). Ik heb m'n motorsteunen vervangen (iets van 40 euri stuk) en hij trilt zo goed als niets meer! Aan de motorsteunen was niet echt iets te zien, niet extreem slap of gebroken o.i.d., maar het heeft perfect geholpen. Het is wel even werk ze te vervangen, zeker de rechtse (passagierskant), omdat je moeilijk bij de bovenste moer kan omdat de turbo in de weg zit. Maar met een paar lange verleng- en kniestukjes kom je er wel!
succes

Re: probleem onregelmatig stationair toerental 320D

Geplaatst: 06 jul 2011, 07:38
door oordt
Arnold, Quadrants en BMW320,
thnx voor julie berichten/meedenken, maakt het verhaal over het vervangen van de motorsteunen weer wat meer plausibel, ik ga ze vervangen, ik heb het vermoeden dat als deze rubbers vervangen zijn en het trillen voorbij is maar dan de veroorzaker van het mankement nog niet opgelost is en zou dit zeker willen stellen maar dan zou ik wel wat meer info nodig hebben om mijn vermoedens hard te kunnen maken en heb daarom een vraag aan julie/anderen.
Mijn vermoeden is namelijk dat het komt omdat mijn wagen 730 T/PM draait, een automaat is en dus in de stand D voor een 4 cil. diesel gewoonweg te laag is en de motorsteunrubbers dit dan een lange tijd aan kunnen maar op den duur het gewoonweg begeven/verharden of inwendig scheuren
Ik denk dus dat en de rubbers vervangen moeten worden en het stationair toerental verhoogd moet worden naar 800 A 820 T/PM waar volgens mij een 4 cil. diesel op hoort te staan. (in combinatie met automaat)
Bij BMW hanteren ze voor een 4cil. 2.0D een marge tussen de 720 en 850 T/PM dus zeggen ze dat dit binnen de marges is maar er word nergens echt gesproken over hoogte stationair toerental in combinatie met automaat. (in D)

Heb jij/julie (anderen) ook een automaat?
Wat is het stationair toeren (in D)
Loopt hij vlakker met het zelfde toerental in neutraal

Mocht iemand nog andere info hebben hoor ik het zeer graag

Re: probleem onregelmatig stationair toerental 320D

Geplaatst: 07 jul 2011, 18:36
door Quadrantz
Yep ik heb ook een automaat. Toerental bij mij is ook zo rond de 700 pm.

In neutraal heb ik hem nog niet getest...

Zaterdag laat ik hem nog even uitlezen (had nog een foutmelding van de week die daarna gelijk weer weg was) en plan dan gelijk een grote beurt in waarbij ik bovenstaande ook aangeef. Ik ben zelf niet zo handig helaas :(.

Re: probleem onregelmatig stationair toerental 320D

Geplaatst: 10 jul 2011, 14:30
door Harm78
Motorsteunen vervangen is een reparatie waar je echt direct heel veel van merkt... mijn blok stond ook vreselijk te trillen, met nieuwe steunen stond ie echt prachtig stil. Ook de siddering die door de auto ging bij het uitzetten van de motor was helemaal weg.

Re: probleem onregelmatig stationair toerental 320D

Geplaatst: 11 jul 2011, 01:58
door Niels
Dit is geen probleem maar normaal dat als de D is ingelegd de motor lager stationair draait en de motor meer trilt. De motor wil de auto namelijk vooruit laten gaan maar de bestuurder houdt de auto tegen door de rem in te trappen. Wat dan onstaat is weerstand door de koppelomvormer.

Ik heb nog nooit in een automaat gereden waarbij dit niet zo was....maar misschien dat je het wat kunt verminderen met het vervangen van rubbers ;)

Re: probleem onregelmatig stationair toerental 320D

Geplaatst: 05 aug 2011, 15:22
door oordt
Hoi allen,
Ik heb vandaag de motorsteunrubbers vervangen, alles bij elkaar 2 uurtjes werk, moet eerlijk zeggen dat ik voor het bestellen/vervangen best skeptisch was, mede omdat er helemaal niets te zien was/is aan de rubbers maar mijn god wat een verschil zeg, de wagen is na deze ingreep muisstil en loopt als een zonnetje :gekdoen: :shine: , je hoort hem eigenlijk niet eens meer als hij stationair draait !! :amen:
Ik wil bij deze dan ook een ieder bedanken voor de tips en meedenken :duim: :duimen:
Eindelijk kan ik genieten van mijn BMW zoals je van een bmw hoort te genieten.

Re: probleem onregelmatig stationair toerental 320D

Geplaatst: 03 nov 2011, 23:40
door Mikkie
Even een vraag voor iedereen die z'n motorsteunen vervangen heeft: is hier een DIY van te vinden en zo ja, waar? :)