Pagina 1 van 12

Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 09 jul 2011, 12:47
door tsabre
Las een tijdje geleden deze haldleiding http://www.pmwltd.co.uk/swirl_flaps.pdf over het verwijderen van Swirlflaps.
Dat leek een eitje.
Nu heb ik dit vanochtend net gedaan. Was ook wel te doen maar was wel blij dat er een monteur over mijn schouder stond mee te kijken.

Let op. Plaatje 1 lijkt de start van de klus maar voordat je daar bent moet je eerst allerlei afdek kappen en interieurfilters verwijderen. Elke kap zit op zijn eigen manier vast. Dat is goed kijken dus. Pas dan kom je toe aan het verwijderen van de motor beschermkap.

Vervolgens lijkt plaatje 3 ook eenvoudig. Maar let op. Het zijn niet alleen de 12 bouten bovenop die los moeten. Er zijn ook 6 moeren die dieper bij het moterblok moet verwijderen waarvan 1 aan de achterkant. Die zie je nauwelijks. Is dus meer op de tast. Daarnaast zijn er ook nog allerlei stekkers en slangetjes die los moeten. En de peilstok.

Ben er uiteindelijk een paar uur mee bezig geweest. Kortom, wel te doen maar het is niet zo eenvoudig als hier beschreven staat.

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 09 jul 2011, 12:58
door Patrickk
Hoi,

Hier staat het vanaf het begin beschreven: http://www.bimmerportal.nl/diy-do-it-yo ... ilit=swirl" onclick="window.open(this.href);return false;
Inl verwijderen van de kappen en peilstok...

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 09 jul 2011, 13:32
door tsabre
Da's mooi maar dat gaat over een 3-serie. Ik heb een 5-serie. Zit anders in elkaar lijkt me.

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 12 jul 2011, 17:28
door Cruijfie
Nee, het is helemaal hetzelfde, bij alle BMW diesels ziet het er wel zo ongeveer uit.

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 13 jul 2011, 10:05
door Patrickk
Principe is hetzelfde. :ja:

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 18 jul 2011, 09:47
door jeroenjbj
Hey luitjes,

Ik overweeg dezelfde ingreep voor mijn 535D 2005 touring, maar vind het wel lastig om aan de juiste (vervangings)onderdelen te komen. Om het web vind ik alleen maar bedrijven uit de UK. Is het iemand bekend of er ook een Nederlands bedrijf is die deze onderdelen levert??

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 08 okt 2011, 11:30
door Broncky
heu, domme vraag misschien, maar heeft mijn E61 520D van 2007 ook swirl flaps??? :s

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 09 okt 2011, 15:22
door Broncky
ondertussen zelf kunnen vinden, ook op de mijne staan swirl flaps.Voor alle E61 520D collega's, :bang: uitkijken dus

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 03 jan 2012, 11:50
door Ferry86
Merk je nu verschil nou je die swirlflaps hebt verwijdert?
Komt het vaak voor dat die dingen afbreken of is dit 1op1000 ofzo?
Waar heb je die afdek kapjes vandaan en wat koste dit?

Gr

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 06 jan 2012, 23:59
door Liam
Vandaag uit Groot Brittannie de afdekplaatjes binnengekregen. Meteen aan de slag met mijn zoontje "vader-zoon autoklusmiddag". 3 uurtjes werk inclusief 1/2 uur pauze en expeditie om een Torx 45 bit te kopen. Viel heel erg mee.

Afbeelding

Heb de "blank plates" besteld bij PMW http://www.pmwltd.co.uk; totale kosten 76,80 Pond, inclusief verzendkosten. Had de spullen binnen een week in huis.

Afbeelding
Nog geen verschil gemerkt - mijn flaps zagen er overigens nog prima uit.

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 09 feb 2012, 21:23
door COUPEDOC
Het karwei is inderdaad niet zo moeilijk.
Ik heb het zelf ook gedaan met mijn vorige E60, een 525D uit 2004, op 105.000 km.
De draaiklepjes zagen er nog goed uit, maar er zat toch nogal wat roetaanslag in het spruitstuk en vooral de AGR-klep.
Bovendien lekten de rubber keerringetjes onderaan de draaiklepjes, dus ik moest er wel iets aan doen.

Van mijn vaste mekanieker bij de dealer heb ik een gebruikt spruitstuk gekregen (daar grossieren ze in) om alvast te "preparen" vooraleer ik mijn eigen spruitstuk openlegde.
IK heb geen Engelse blanking plates gebruikt, maar gewoon zes kleine 6 mm boutjes. En dan vastgezet met Hermetite.
Daarna het zaakje netjes gemonteerd (en van de gelegenheid gebruik gemaakt om de AGR-thermostaat te vervangen, daar kon ik zo doorheen blazen).

Bij mijn nieuwe E60 (535D) heb ik de vacuumleiding, die naar de draaiklepjesbediening loopt, onderbroken en afgedicht.
Tussen haakjes : nergens voelbaar verschil in koppel en/of geluid, ook niet in verbruik.
:driving:

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 09 feb 2012, 22:20
door MaasMaster
Ik begin er morgenvroeg aan. Heb ook de afdekplaatjes uit Engeland ontvangen.

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 11 feb 2012, 16:32
door boink
Ik heb de vacuumslang ook dicht gemaakt. Geen forcering meer van de swirl flaps dus niks aan de hand ;)

Re: Swirl Flaps vervangen

Geplaatst: 11 feb 2012, 20:49
door MaasMaster
Heb mijn swirl flaps er gisteren uitgehaald. Ging vlot met de handleiding die ik had uitgeprint...
Heb er ook gelijk van geprofiteerd om de gloei bougies te vervangen. Hij start nu veel vlotter 's morgens als het koud is :gekdoen:

Ik was ook aangenaam verrast om te zien dat alles erg proper was binnenin. Ook de EGR klep was mooi blinkend vanbinnen :)

vlinderkleppen diesel

Geplaatst: 29 mar 2012, 19:10
door ron kloos
Hallo BMW liefhebbers ik ben ron kloos en heb pas een 535d gekocht,Op dit forum las ik dat je beter de vlinderkleppen kon verwijderen dit heb ik laten doen alleen geeft de verbruik meter nu te veel aan deze telt op terwijl het verbruik volgens mij niet is toegenomen want de nog te rijden km geeft aan dat de auto 1 op 12 of zuiniger is de gemiddeld verbruik meter gaat steeds hoger geeft nu 10,7 liter per 100km aan terwijl ik zeer rustig rij weet iemand of de garage iets verkeerd heeft gedaan of wat dit kan zijn voor het verwijderen van de kleppen gas het verbruik ongeveer 8,2 l per 100 km groeten ron