Pagina 1 van 1

Re: klep in de uitlaat

Geplaatst: 01 mei 2008, 21:14
door Hennep
Zoek op e46 fanatics eens naar de Golf tee mod. Daar vind je genoeg info.
Dit topic bijvoorbeeld
http://forum.e46fanatics.com/showthread ... lf+tee+mod

Re: klep in de uitlaat

Geplaatst: 01 mei 2008, 21:37
door Maestroxl
Ik heb het ook gedaan.
Je krijgt een iets dieper geluid.
Verwacht niet dat je op eens en sportuitlaat hebt.
Het verlies van backpressure en vermogen is een broodje aap.
Waar dat verhaal van tegendruk vandaan komt weet ik niet.
Het is namelijk zo:
Minder tegendruk = uitlaat gas gaat gemakkelijker uit de motor.
Meer verse lucht gaat in de motor.
Hier door zou een arme situatie ontstaan in de motor, waardoor koppelverlies zou ontstaan.
Onze BMW's hebben lambdasondes die dat opmerken, DME geeft opdracht om wat meer benzine in te spuiten.
Koppel is weer terug. Dus "if anything" zou je meer vermogen krijgen.
Dit is echter nauwlijks waarneembaar. Met een compleet freeflow uitlaatsysteem, inclusief uitlaatspruitstuk levert ongeveer 20pk op.
Die klep zit er alleen maar op bij lage toerentallen het geluid te dempen.

Re: klep in de uitlaat

Geplaatst: 02 mei 2008, 20:42
door Zwaan
Maestroxl schreef:Ik heb het ook gedaan.
Je krijgt een iets dieper geluid.
Verwacht niet dat je op eens en sportuitlaat hebt.
Het verlies van backpressure en vermogen is een broodje aap.
Waar dat verhaal van tegendruk vandaan komt weet ik niet.
Het is namelijk zo:
Minder tegendruk = uitlaat gas gaat gemakkelijker uit de motor.
Meer verse lucht gaat in de motor.
Hier door zou een arme situatie ontstaan in de motor, waardoor koppelverlies zou ontstaan.
Onze BMW's hebben lambdasondes die dat opmerken, DME geeft opdracht om wat meer benzine in te spuiten.
Koppel is weer terug. Dus "if anything" zou je meer vermogen krijgen.
Dit is echter nauwlijks waarneembaar. Met een compleet freeflow uitlaatsysteem, inclusief uitlaatspruitstuk levert ongeveer 20pk op.
Die klep zit er alleen maar op bij lage toerentallen het geluid te dempen.
Ik ben het niet helemaal eens met je verhaa. Alles wat je aan je uitlaat verandert kan ook tegen werkingen hebben met je koppel. Want als je de auto op een rollerbank zet zie je dat de curves veranderen als je iets aan je uitlaat doet. met gevolg dat ie in zijn lagere toeren niet meer zo hard trekt en juist wel in de hogere toeren. Dus beter door trekt.
En 20 pk vind ik erg veel als je alleen over een complete uitlaat praat bij een ongeblazen motor.
Mijn ervaring met een Golf 3 vr6 dan waar ik een compleet sport uitlaat onder had gelegt van voor tot achter met spagetti en al. Gevolg de vr6 trok in het begin wat slomer en met hogere toeren liep het harder.

Re: klep in de uitlaat

Geplaatst: 02 mei 2008, 21:47
door Maestroxl
klik

Mijn verhaal iets duidelijker.

En ik heb een spagettie spruitstuk. Ik weet waarover ik praat.
De BMW uitlaat en dan met name het uitlaatspruitstuk is waardeloos qua performance.
Verander dat voor een spaggettiespruitstuk en hang er een freeflow uitlaat aan en je hebt 20pk.
Dat het veranderen van de uitlaat op een golf geen uitwerking heeft heeft met BMW weinig te maken.

Het openzetten van een klep die er zit voor geluid en niks anders heeft geen invloed op je performance.

Re: klep in de uitlaat

Geplaatst: 02 mei 2008, 21:50
door largeproject
Als de klep vlakbij de motor zit heeeft ie wel degelijk zijn.
Om tegen druk te produceren bij lage toeren zorgt ervoor dat de verse brandstof niet meteen de uitlaat in gezogen word,het is zelfs beter om wat verbranden uitlaat gassen in de cilinder te heben dan dat de verse brandstof de uitlaat in verdwijnt.
Bij mijn motor (Yamaha R1) is deze klep verwijdert en op de bank kun je duidelijk zien dat onder de 4000rpm een deuk in de vermogens kromme.door de race uitlaat die geheel open is krijg je op het eind weer vermogen terug.
De klep is in zijn geheel geopend vanaf 5000rpm.
Een klein voordeel van zo'n klep in de uitlaat is dat de motor iets gemakelijker door de geluidkeuring komt,daarom hebben anderen merken Yamaha's voorbeeld gevolgt en vlak voor de demper ook een dergelijke klep te monteren.

Re: klep in de uitlaat

Geplaatst: 03 mei 2008, 07:32
door Maestroxl
De klep zit helemaal achter in de uitlaat, als je de rechter pijp inkijkt zie je 'm zitten.
Het uitlaatspruitstuk zorgt voor de tegendruk, die klep is puur en alleen voor het geluid.
Wie ooit het uitlaatspruitstuk van een e46 zescylinder heeft gezien, weet wat ik bedoel.
Voor de keuring hoef je al helemaal niet bang te zijn.
Je zult nauwelijks verschil in geluid merken.
De brom wordt iets dieper, en je uitlaat laat af en toe een boertje.

Ik zou zeggen probeer het eens. 5 minuten werk om het slangetje er af te halen en er een plugje in te zetten.
Even zolang werk om het weer ongedaan te maken. Het kan geen kwaad.
Zorg er wel voor dat je het slangetje goed dicht maakt, anders heb je een vaccuum lek.

Re: klep in de uitlaat

Geplaatst: 04 mei 2008, 21:06
door s2k
Maestroxl schreef:Ik heb het ook gedaan.
Je krijgt een iets dieper geluid.
Verwacht niet dat je op eens en sportuitlaat hebt.
Het verlies van backpressure en vermogen is een broodje aap.
Waar dat verhaal van tegendruk vandaan komt weet ik niet.
Het is namelijk zo:
Minder tegendruk = uitlaat gas gaat gemakkelijker uit de motor.
Meer verse lucht gaat in de motor.
Hier door zou een arme situatie ontstaan in de motor, waardoor koppelverlies zou ontstaan.
Onze BMW's hebben lambdasondes die dat opmerken, DME geeft opdracht om wat meer benzine in te spuiten.
Koppel is weer terug. Dus "if anything" zou je meer vermogen krijgen.
Dit is echter nauwlijks waarneembaar. Met een compleet freeflow uitlaatsysteem, inclusief uitlaatspruitstuk levert ongeveer 20pk op.
Die klep zit er alleen maar op bij lage toerentallen het geluid te dempen.
Volgens mij is de lambda welke in de meeste auto's wordt gebruikt niet om het mengsel te regelen meer om het te bewaken. Voor het optimaal regelen van een brandstof verhouding is namelijk een wide-band lambda nodig. NEem aan dat BMW die niet plaatst in hun auto.

Verder het hebben van een openuitlaat kan ook gevaarlijk zijn. Doordat de druk in de uitlaat lager isis het drukverschil over de uitlaat klep hoger en hierdoor de tmeperatuur nat na de uitlaat klep hoger. Het zou schade kunnen veroorzaken.

Groeten

Martijn

Re: klep in de uitlaat

Geplaatst: 05 mei 2008, 17:30
door largeproject
Verder het hebben van een openuitlaat kan ook gevaarlijk zijn. Doordat de druk in de uitlaat lager isis het drukverschil over de uitlaat klep hoger en hierdoor de tmeperatuur nat na de uitlaat klep hoger. Het zou schade kunnen veroorzaken.

Groeten

Martijn[/quote]


Denk dat het niet zo'n vaart zal lopen,rij al jaren met eem volledig race syteem(Akrapovic) op mijn motor en heb nog nooit verbranden kleppen gehad en ik gebruik hem alleen maar op de ring,dus 10000+ rpm. 8)

Re: klep in de uitlaat

Geplaatst: 05 mei 2008, 18:19
door Maestroxl
De lambda's regelen wel degelijk de brandstof inspuiting bij.
Aan de hand van de longterm fuel trim kun je zien hoeveel.
Combinatie van LMM en lambda's.
Als de lambda's alleen maar "bewaakten" zou je er weinig van merken als ze stuk gingen.
De DME van een M54 blok regelt tot +/- 10 % bij zonder dat het CEL gaat branden (check engine light).
Er zitten idd geen breedband lambda's in.
Het verbranden van de kleppen gebeurd idd als een te arm mengsel verbrand wordt.
Daarom raad ik ook af om een Ebay/marktplaats supercharger te monteren zonder tuning.

Anyway, we hadden het over de klep in de uitlaat, die zit te ver weg om veel invloed te hebben op het benzine mengsel.
In een aantal oudere uitlaten zit deze klep wel eens vast in een open/dicht positie.
Er zijn niet veel mensen die daar wat van merken.

MXl