Pagina 1 van 2
320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 04 aug 2011, 20:14
door Patrickk
Hallo mede bmwers,
Auto van mijn zussie heeft er geen zin meer in.
Betreft een 320D sedan 04-1999
ANWB heeft de auto naar de dealer gebracht en daat was de conclusie dat de brandstofpomp kapot was.
Kosten 2000-2100euries
Heb ze voorgestelt om naar een rui/lrevisie pomp te gaan zoeken
Gevraagd welke pomp het was omdat ik elders ook was las over een HP pomp maar die was het niet.
De pomp die het uit de tank haalt.
Ik heb al op bmwfans gekeken maar ik ben niet zeker van het onderdeel.
Ik dacht deze:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... tion_pump/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind een nieuwe zoals de dealer voorstelt eigenlijk geen optie.
Mijn voorkeur gaat uit naar ruil/revisie.
Waar zouden jullie dit evt laten doen.
Zelf in/uit bouwen is geen optie.
Als het kan, beetje omgeving Zwolle?
Kwam zelf deze al tegen:
http://www.ecu-tronic.nl/brandstofpomp%20bmw.html" onclick="window.open(this.href);return false; niet in de buurt maar het is er 1.
vr gr Patrick
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 04 aug 2011, 20:38
door largeproject
Daar heb ik mijn auto ook laten doen,je krijgt geen nieuwe of ruilpomp,maar nieuwe electronica op de brandstof pomp.
De pomp zelf is niet kapot,maar de electronica,mijn auto loopt inmiddels alweer 1,5 jaar daarop.
Een ruilpomp (nieuw word niet gemonteerd werd mijn vertelt door 3 dealers waaronder ook 1tje in DTL) bij BMW koste je 1900/2000 euro,Brezan een nieuwe pomp €1400 ex,en dan nog ongeveer een dag sleutelen.
Op de electronica het echt is kun je controlere door startpiloot in te spuiten,motor zal dan enkele seconden lopen.
Er zijn nog 2 bedrijven die het doen,ergens op de veluwe ook.
Op de pomp uit de tank werkt kun je makelijk controleren door het brandstoffilter los te draaien en de motor op contact zetten,dan zou de brandstof eruit moeteb stromen voor.
Wat heeft ie ongeveer gelopen,meetsal zo rond de 180000 gaan ze stuk,mijn was wat later 240000.
Edit:zie net 310000,zou bijna al de 2de pomp kunnen zijn.
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 04 aug 2011, 20:47
door Harm78
Ik heb het een tijd geleden gehad. Een vriend van me die een garage heeft, heeft het toen gemaakt. Pomp is opgestuurd en gerepareerd. Hij zei dat ie het voor 1450 euro nog een keer zou doen, het speciale gereedschap en de ervaring heeft ie intussen
http://www.youngtimergarage.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 04 aug 2011, 21:54
door Patrickk
Ik heb de auto in 12-2000 gekocht met 96000km
In 2005 met 213000 heeft mijn zus de auto overgenomen.
Vandaag met 325000 gestopt.
Op het gebruikelijke onderhoud na 1 stukje uitlaat en iets in de koppeling.
Zal gewoon de eerste pomp zijn ga ik van uit.
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 04 aug 2011, 22:10
door largeproject
Dat lijkt mij ook dan.
Overigens is het geen "BMW kwaaltje" ,deze pomp zit ook in audi,opel.vw.
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 04 aug 2011, 22:28
door JdM
Ik ben ook in het bezit van zo'n fijne vp44 pomp en heb nu 315000 op de teller staan. Pomp is nog nooit vervangen dus ik heb soms het gevoel dat ik in een tijdbom rijd
Ben eens aan het rondkijken op internet en heb gezien dat er mensen zijn die de elektronica koel houden met een ventilatortje. Denk er sterk over om die mod ook uit te gaan voeren, wie weet helpt het
Dit verhaal:
http://www.bluechipdiesel.com/fassinfo.html" onclick="window.open(this.href);return false; spreekt me ook wel aan.
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 04 aug 2011, 22:48
door largeproject
Denk niet dat koeling het probleem is,anders zou ie het wel eerder begeven,ik had begrepen van die gasten uit Groningen dat iets met printplaat wat door gesleten was.
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 05 aug 2011, 08:07
door Patrickk
Die electronica, zit dat in de pomp of wordt dit extern aangestuurd?
Dus als ik het goed begrijp dan is het de electronica/printplaat vervangen en klaar.
Waarom moet dat zo allemachtig veel geld kosten.............
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 05 aug 2011, 08:09
door JdM
@Largeproject: Heb je die site doorgelezen? De VP44 pomp gaat kapot doordat de printbanen op de ECU broos worden, dit zou het gevolg zijn van de warmte-ontwikkeling door de ECU zelf. Lijkt me dus toch een warmteprobleem, wat zou er anders door kunnen slijten op een printplaat?
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 05 aug 2011, 08:16
door Vinnie_86
printplaat losmaken, inspecteren, nieuwe banen trekken.
of naar een revisie brengen
volgens mij scheelt dat zo'n 1500 euro
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 05 aug 2011, 11:25
door largeproject
JdM schreef:@Largeproject: Heb je die site doorgelezen? De VP44 pomp gaat kapot doordat de printbanen op de ECU broos worden, dit zou het gevolg zijn van de warmte-ontwikkeling door de ECU zelf. Lijkt me dus toch een warmteprobleem, wat zou er anders door kunnen slijten op een printplaat?
Ja heb ik,maar ik zou zoiets dan wel eerder verwachten dan met 310000,ik bedoel de motor word elke keer warm.
Maar zal een combi zijn van slijtage/ouderdom met warmte denk ik zo.
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 05 aug 2011, 11:28
door largeproject
Patrickk schreef:Die electronica, zit dat in de pomp of wordt dit extern aangestuurd?
Dus als ik het goed begrijp dan is het de electronica/printplaat vervangen en klaar.
Waarom moet dat zo allemachtig veel geld kosten.............
Zit boven op de pomp geschroeft,ik dacht ergens gelezen te hebben dat zo'n unit rond de €500 zit.
Maar ik weet niet of je gekeken hebt waar die pomp zit???
Daar word je echt niet vrolijk van,zit wel wat sleutel werk aan,plus daarna inlezen.
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 05 aug 2011, 13:18
door dpower717
Volgens mij is de brandstofpomp van het merk Bosch, heb hem ook een keer laten vervangen, was op de 378K dus zal inderdaad slijtage zijn.
Wel vervelend zeg, en inderdaad erg duur, ik kan eventueel kijken of ik hem net zo goedkoop als de filtertjes kan krijgen maar monteren kan ik niet
Trouwens als een smeerolie filter besteld ? ben erg nieuwsgierig
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 05 aug 2011, 18:18
door Patrickk
Vandaag nog wat over en weer gebeld en we zijn tot de volgende oplossing gekomen:
De dealer, in ons geval Oolbekkink in Zwolle demonteerd en stuurt deze op naar Groningen (zie link eerste post).
Wordt daar gereviseerd, weer terug gestuurd en gemonteerd, ingelezen en rijklaar gemaakt.
Het verschil is 140 euro meer maar daarvoor hoef ik dan niet 2 keer naar Groningen.
Nog even nagevraagd maar het was inderdaad niet de beste serie pompen.
vr gr Patrick
Re: 320D brandstof pomp kapot. Wat nu......
Geplaatst: 06 aug 2011, 20:59
door largeproject
Met 310000 op de klok heb je nix te klagen over de levensduur van deze pomp.
Ik heb hem zelf wel weg gebracht vanaf Arnhem en ook weer opgehaalt,tis maar een stukkie.