Pagina 1 van 2

tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 09 aug 2011, 18:54
door smokey_fluppe
Hallo,

Ik rij met een 318ci coupé

Vanaf 6000 toeren gaat mijn metertje in het rood, ik duw wel nooit tot aan 6000, maar toch wel geregeld 5500.
Nu heeft iemand mij gezegd dat je best schakeld rond de 3000 toeren om de motor niet teveel te belasten.
Is daar iets van aan, want met een benzineauto krijg je maar goed kracht aan 3000 toeren, en
mijn gedacht is dat je er af en toe eens moet op duwen zodat hij scherp blijft staan :)

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 09 aug 2011, 19:32
door minada
Onthoudt wel dat een 318 is !! en geen M3 of 330.

En anders slaat de begrenzer er wel in .............. :driving:

Groet. M

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 09 aug 2011, 19:36
door Harm78
Wat een onzin... met warme motor (olie, dus niet de koelvloeistof) mag je 'm best tot het rode gebied trappen.

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 09 aug 2011, 19:54
door minada
Zeg ik toch ook, de begrenzer slaat er in, maar waarom zou je dat doen, de meeste koppel is dan toch al voorbij !!

Wil je wat sneller (met alle respect) dan koop je een 6 cilinder, die kan even wat meer aan !!

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 09 aug 2011, 19:59
door kevinvanzwol
Dat ligt er aan welk bouwjaar heb je? je kan de specificaties opzoeken en daarbij staat de max koppel bij welke toeren en de pk bij hoeveel toeren.
Over het algemeen wat is zie ik dat de koppel is bereikt op 3900 toeren en de max pk op 5500.

Dus hoger dan 5500 gaan heeft geen zin. Ga je er overheen dan zijn het overtoeren voor de motor. Daarmee ga je niet echt sneller door.

Gewoon tot 5500 toeren trekken en dan schakelen dat is niet slecht voor je motor.
Moet wel inderdaad met warme motor en olie. En niet altijd doen want dan trap je hem sneller af.

succes ermee :driving: :D

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 09 aug 2011, 20:06
door minada
Thanx !! :driving:

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 09 aug 2011, 20:15
door smokey_fluppe
@ Minada, het is mij er niet om te doen om sneller te gaan want dan koop ik mij inderdaad een zwaarder model,
maar omdat mijn auto, aangezien het een benzinemotor is maar goed op kracht komt over de 3000 toeren duw ik hem geregeld tot aan 5500, en daar zit mijn vraag of dit wel goed is voor de motor.
Ik doe dit ook maar als hij goed op temperatuur is, na een km of 20 rijden.
Mijn auto is van 2001, maar heeft door een inbeslagname van vorige eigenaar 5 jaar niet gereden, en heeft nog maar 76000 km op de teller, rijd dus nog zo goed als nieuw :driving:

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 09 aug 2011, 20:29
door BMWBoii
Ik ben geen fan van hoge toeren rijden, je motor maakt toch extra krachten en alles slijt een beetje extra.

Schakel meestal rond de 2300 toeren over en ga nooit verder dan 4800 toeren (het liefst tot 4000, maar soms kan het niet anders).

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 09 aug 2011, 20:49
door minada
smokey_fluppe schreef:@ Minada, het is mij er niet om te doen om sneller te gaan want dan koop ik mij inderdaad een zwaarder model,
maar omdat mijn auto, aangezien het een benzinemotor is maar goed op kracht komt over de 3000 toeren duw ik hem geregeld tot aan 5500, en daar zit mijn vraag of dit wel goed is voor de motor.
Ik doe dit ook maar als hij goed op temperatuur is, na een km of 20 rijden.
Mijn auto is van 2001, maar heeft door een inbeslagname van vorige eigenaar 5 jaar niet gereden, en heeft nog maar 76000 km op de teller, rijd dus nog zo goed als nieuw :driving:

5500 toeren is toch oké, het zogenaamde los trappen !! natuurlijk is dat soms wel even lekker voor de moter "even schoonbranden" Beter is het volgens mij om dan af en toe even langer in de hoge toeren te rijden, en lange afstanden te rijden !!

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 10 aug 2011, 10:41
door BMWBoii
Schoonbranden is inderdaad beter door ff 140 over de snelweg te rijden dan hem helemaal af te raggen

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 10 aug 2011, 11:27
door Blizz
Door 140 te rijden brand je niet veel schoon denk ik... :whistle:

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 10 aug 2011, 11:30
door NielsE36
Af en toe door trekken tot aan de begrenzer is geen punt als je motor goed is warm gereden en de olie op temperatuur is. Natuurlijk slijt je motor harder bij 6.500 tpm dan 3.000 tpm. Maar incidenteel doortrekken moet kunnen.
Ik jaag hem heus niet in de begrenzer, maar nooit de 3.000 tpm voorbijgaan lijkt me ook niet alles voor je motor.

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 10 aug 2011, 11:39
door NielsE36
kevinvanzwol schreef:Dus hoger dan 5500 gaan heeft geen zin. Ga je er overheen dan zijn het overtoeren voor de motor. Daarmee ga je niet echt sneller door.
Wat je zegt is niet helemaal waar. Hoewel het maximale vermogen behaalt wordt bij 5.500 tpm zwakt het vermogen tot aan de begrenzer (stel) 6.500 tpm bij de meeste benzine-motoren slechts ligt af. Het maximale vermogen bij dit toerental is altijd nog hoger dan het maximale vermogen dat je haalt bij 4.000 tpm. Neem als willekeurig voorbeeld het onderstaande plaatje:
Afbeelding

Stel dat je optrekt en je motor 5.500 tpm draait. Je zult sneller accelereren door je motor nog meer toeren te laten maken en het schakelen uit te stellen, dan dat je vroeger opschakelt en weer terugvalt naar bijvoorbeeld 4.000 tpm waar het maximale vermogen beduidend lager is.

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 10 aug 2011, 13:57
door Niels
De keuze wel of niet verder doortrekken dan het toerental waarbij het maximale vermogen geleverd wordt hangt niet alleen af van de vermogenskromme maar ook van de versnellingsbak spatiëringen. Oftewel; hoeveel toeren valt de motor terug bij het schakelen naar de volgende versnelling en zit je dan op een toerental met voldoende vermogen of niet (danwel meer/minder dan wanneer je verder had door getrokken).

Bij warme motor (olie op tenminste 90 graden) is het geen probleem om de motor door te trekken naar het rode gebied.

Re: tegen het rood gaan ?

Geplaatst: 10 aug 2011, 16:33
door Oxellaar
minada schreef:Onthoudt wel dat een 318 is !! en geen M3 of 330.

En anders slaat de begrenzer er wel in .............. :driving:

Groet. M
Het maakt totaal niet uit welke motor je hebt.
Een M3 of een 330 kan er net zo goed of slecht tegen als een 316.
Alleen voor alle geld gewoon hoe vaker zware belasting hoe hoger de slijtage.

Heb zelf 100.000km met een e36 316 gereden.
Altijd goed warm gereden (+/-15km) en daarna 9 van de 10x altijd overgeschakeld bij 5 a 5500 rpm
Alleen de 1e versnelling niet (die is om weg te rijden), 2 t/m 5 altijd.
Puur omdat er anders niet veel vaart in een 316 zit.
Toen ik hem weg deed bij 260.000km verbruikte hij geen druppel olie en lekte eigenlijk niks.
Op z'n hoogst wat zweten en dat mag bij een auto uit '96

Weet bijna zeker dat een motor die haast nooit boven de 5000rpm komt meer slijt dan één die flink bereden word.
Vergeet niet dat een BMW gemaakt is om flink bereden te worden :duim:
Het is het sportiefste merk onder de "normale" automerken, zou dan de motor niet sportief gebruikt mogen worden?
Zeker wel.

Als voorbeeld
Heb 2 weken lang in een golf 6 benzine gereden :yaw: (leenauto)
Daar zat een olietemp meter in de BC.
Bij het warm rijden duurde het ongeveer 10 a 12 km voor de olie aan de 70 a 75c.
Veel hoger dan 80c kwam hij niet op binnenwegen met 80km/u
Ook niet na een half uur of langer.
Pas op de snelweg met 130km/u kwam de olie temp tussen de 95 en 100c.

Dus een motor altijd onder de 2500 a 3000rpm houden is naar mijn mening niet goed.
Een echt goede bedrijfstemperatuur krijg je pas bij hogere snelheden (toeren)

Rood never en nooit ingaan, maar gewoon af en toe lekker spinnenwebben verwijderen is :duimen: