Pagina 1 van 1
Verschillen 318D 320D qua motor en meer vragen...
Geplaatst: 12 aug 2011, 20:45
door bolle
Hallo,
Ik ben me aan het orienteren om in de toekomst over te gaan op de aanschaf van een 320D touring. (2008 facelift)
Maar de 318D is volgens mij precies hetzelfde blok. Met andere woorden, is dit een gevalletje motormanagement aanpassen en je hebt een 320D?
Waar moet je verder op letten bij de 3 serie? Ik hoor veel "horror"-verhalen over de ophanging (fragiel -> complexiteit -> dure grap etc)
Is de diverse software (motormanagement, navigatie, idrivesoftware etc) makkelijk te updaten door jezelf en/of een (niet)bmw dealer?
Enfin, shoot ;-)
Re: Verschillen 318D 320D qua motor en meer vragen...
Geplaatst: 12 aug 2011, 21:54
door bolle
Over de motor: Lees net dat de 320d een grotere turbo heeft, die vraag is al beantwoord
Re: Verschillen 318D 320D qua motor en meer vragen...
Geplaatst: 29 aug 2011, 19:29
door ArnoldC
Het is niet alleen de turbo die anders is. Ook de verstuivers, en nog wat andere onderdelen. Heb het pas uitgezocht, omdat ik het ook op zo'n manier wilde doen, maar dat kan je echt vergeten. De enige manier is chiptunen...
Met de wielophanging van de E90 is helemaal niks mis, daar mankeert echt zelden iets aan. Af en toe eens een stuurkogel, dan heb je het ook echt gehad. De horrorverhalen horen bij de E36 en E46.
Wat wel een nadeel is van de nieuwe diesels (vanaf 2007), is dat de distributieketting bovengemiddeld snel slijt. Hierdoor krijg je last van bijgeluiden in de motor (ratelen), en in het ergste geval een gebroken ketting, en dan is het blok in puin. Als de ketting versleten is, moet er een nieuwe in en ook de tandwielen. Nu is het nadeel dat het tandwiel op de krukas en de krukas één geheel zijn, kortom er moet dan een nieuwe krukas in en moet heel je blok uit elkaar. Ik zou zelf een pre facelift model aanbevelen met een M47 motor, deze zijn degelijk en betrouwbaar (als je erg veel pech hebt sneuvelt de turbo)
Wat betreft de software: niet zelf mee proberen te kloten (als dat al überhaupt lukt, we gebruiken hier namelijk speciale software voor) Voor je het weet is er een regeleenheid kapot! Dus dit zou ik uitsluitend door de dealer laten doen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en veel succes
Re: Verschillen 318D 320D qua motor en meer vragen...
Geplaatst: 06 sep 2011, 15:19
door bolle
Thanks ArnoldC. Goed om te horen van de ophanging en de ketting. Nadeel voor mij is alleen dat ik de facelift echt veel mooier vind dan het eerdere type, je raadt
het al, je brengt me nu aan het twijfelen, looks of betrouwbaarheid. Tevens is er een kans dat ik toch benzine ga rijden; 318i of 320i zit ik dan aan te denken.
Over de ketting:
Om de hoeveel km moet je de ketting normaliter verwisselen? Hebben de benzine modellen ook deze ketting?
Re: Verschillen 318D 320D qua motor en meer vragen...
Geplaatst: 08 sep 2011, 21:06
door ArnoldC
Je hebt een pb bericht met verdere informatie.
Re: Verschillen 318D 320D qua motor en meer vragen...
Geplaatst: 08 sep 2011, 21:20
door Mikkie
Hee, waar is al die informatie gebleven Arnold? Die is juist in de toekomst handig voor mensen!
Re: Verschillen 318D 320D qua motor en meer vragen...
Geplaatst: 09 sep 2011, 12:39
door ArnoldC
Ik weet niet of ik deze zomaar op internet mag zetten, dus vandaar doe ik het zo. Als je vragen hebt, kun je me altijd een pb sturen dan kan ik kijken of ik het weet

Re: Verschillen 318D 320D qua motor en meer vragen...
Geplaatst: 09 sep 2011, 13:11
door Mikkie
In mijn geheugen zit het inmiddels sowieso

Re: Verschillen 318D 320D qua motor en meer vragen...
Geplaatst: 09 sep 2011, 19:34
door ArnoldC
Haha, da's ook niet erg

één ding weet ik wel, bmw's zijn dure auto's in de aanschaf enzo, maar zeker niet probleemloos

Re: Verschillen 318D 320D qua motor en meer vragen...
Geplaatst: 12 sep 2011, 19:51
door bolle
ArnoldC schreef:Je hebt een pb bericht met verdere informatie.
Hartelijk dank Arnold!