Olie verminderd na verversing?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
BMW_MeM0

Olie verminderd na verversing?

Bericht door BMW_MeM0 » 06 sep 2011, 15:19

Hallo,

Ruim een maandje geleden heb ik particulier van een mevrouw (ja ja, echte BMW fan!) een BMW 318i E46 uit 2000 aangeschaft. Auto heeft NAP 239xxx Km's gemaakt en volledig dealer onderhouden. Tevens ook pas APK gekeurd en best wel wat kosten gemaakt voor het vervangen van verscheidene onderdelen. Voor zijn leeftijd en gemaakte km's rijdt hij als een zonnetje! Natuurlijk zijn er hier en daar nog wel wat kosten (o.a. kapotte aircopomp die ook werd vermeld in de advertentie), maar dat heb je vrijwel met iedere tweedehands auto die je koopt en daar was ook de prijs naar. Ik heb hem dus best wel goedkoop aangeschaft t.o.v. een gemiddelde E46 uit dezelfde leeftijdscategorie.

Het eerste wat ik gedaan heb is olie en oliefilter laten vervangen. Na een kort onderzoekje heb ik besloten om voor Castrol 5W30 Edge Longlife te gaan. Misschien was het toch slimmer om 5w40 te doen gezien de km-stand...
Voordat de olie is ververst heb ik wel een paar honderd km's mogen doen met de BMW. Uit gewoonte peil ik regelmatig de olie om te kijken of alles wel goed gaat. (Ik heb een trauma achter de rug met een Opel Corsa die een 16V blok had. Die zijn nogal bekend om hoge olieverbruik). Het leek allemaal goed te gaan, maar de oude olie was naar mijn mening wel toe aan vervanging (te donker van kleur). Voor alle zekerheid doe ik altijd het vernieuwen van olie en oliefilter met een nieuwe tweedehandsje!

Nadat de olie is vervangen heb ik met koude motor weer gepeild en toen was de olie ietsjes boven de max (ik gok op 0.3 a 0.4 L) te veel. Naar mijn idee zou dat niet veel kwaad kunnen doen. Het is ook niet extreem veel dus dat heb ik maar zo laten zitten. Trouwens, ik moet zeggen dat de motor nu veel fijner draait met de nieuwe Castrol olie:)
Na ruim 600 km's afgelegd te hebben heb ik weer met koude motor gepeild en ik zag dat de olie netjes tegen de Max-streep stond. Dus de hoeveelheid olie is nu wel minder geworden!

Moet ik me nu zorgen maken of is het gewoon dat overtollige olie verdampt is? Uiteraard zal ik na een paar honderd km's wel merken of ik me inderdaad zorgen moet maken, maar ik wilde alvast wat meningen en ervaringen horen van forumleden:) Voor alle zekerheid, ik kan nergens lekkage zien wat verdacht kan zijn.. Anders zou dat ook met de oude olie te merken zijn! Het is of de verkeerde keuze met 5W30 (gezien de km-stand)... of de motor is een olieverbruiker (lijkt me weer een nachtmerrie na die Corsa:().

Wat denken jullie?
Eenmaal BMW = Altijd BMW!

Verheeske

Re: Olie verminderd na verversing?

Bericht door Verheeske » 06 sep 2011, 19:48

Hoe 'koud' is 'koud' ? Motor helemaal niet gelopen en een nacht stil gestaan. of motor wel gelopen maar alweer afgekoeld na een uur of 3-4 kan al een klein verschil geven.

Waarop baseer je dat het 0,3 tot 0,4L was? (want een halve liter teveel is toch al behoorlijk teveel)

Ik zou zeggen hou het voorlopig nog even in de gaten (maar dat deed je toch al netjes) en kijk het elke 1000km aan o.i.d. dan geeft een beter beeld denk ik dan nu iedere dag peilen.

De olie die je hebt gekozen zal het prima doen in je auto. niks mis mee.
-- Houdoe wanne --

BMW_MeM0

Bericht door BMW_MeM0 » 06 sep 2011, 23:00

Meestal doe ik dat na 3 a 4 uurtjes stilgestaan te hebben. Dan zal het motor wel koud genoeg zijn denk ik... Als we er van uit gaan dat de ruimte tussen min-max 1L is weetje ongeveer wat de overschot na de max is. Dat kan je natuurlijk niet precies meten maar wel grof vergelijken met de min-max ruimte.

In ieder geval goed om te horen dat 5W30 geen verkeerde keuze was met deze km-stand:) Ik zal zeker de komende tijd dit in de gaten houden!
Laatst gewijzigd door Gast op 06 sep 2011, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Dynamo

Bericht door Dynamo » 07 sep 2011, 08:40

Een liter verschil tussen min -max lijkt me erg veel.
Bij mijn 6-cilinder, waar 6,5 l olie op moet, heb ik laatst 250 ml bijgevuld en toen ging ie van min naar precies tussen min en max. Dus ik denk dat min-max verschil ongeveer een halve liter zal zijn.
Bij een 4-cilinder heb je maar iets van 4 liter olie, toch? Dan zal het verschil nog wel kleiner zijn, verwacht ik?
E46 328i sedan 1998____Afbeelding

Rene08

Bericht door Rene08 » 07 sep 2011, 08:58

Bij mijn M54 zit er wel degelijk een liter verschil tussen. Aangezien ik redelijk vaak een litertje bij vul. Altijd als het lampje oranje gaat branden, en dat staat ie op MIN. Litertje erbij, en dan heb je MAX.

Overigens was dat bij mijn N42 ook zo ;)

bofkont

Bericht door bofkont » 07 sep 2011, 09:10

Oliepeilen volgens bmw zelf moet met een warme motor, de wagen moet eerst 5 minuten gestaan hebben zodat alle terug in het carter is gestroomd.
Uiteraard op een vlakke ondervloer.
Mijn buurman is monteur bij Bmw, en die zegt hetzelfde.
zelf deed ik het altijd met koude motor eerst.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

BMW_MeM0

Bericht door BMW_MeM0 » 07 sep 2011, 15:58

Interessant.. want met een koude motor zal je een hogere oliepeil aantreffen dan een warme motor omdat alle olie grotendeels teruggestroomd moet zijn (Althans dat is mijn ervaring).

@Dynamo: Bij de meeste auto's is het verschil gewoon 1L tussen min-max dacht ik...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”