Pagina 1 van 2

E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 06 sep 2011, 18:30
door kevinvanzwol
Hallo iedereen,

Ik heb een bmw 316i e46 sedan uit 99. Volgens de specs van autoweek heb ik gelezen dat deze zijn geknepen(teruggevoerd) kwa vermogen.

Wat is allemaal gebeurd en kan dit terug worden gezet? Kan ik deze auto dan worden teruggevoerd naar een 1.8i?
Ik hoorde om mij heen dat de inlaat anders is en de uitlaat systeem?

Weten hier mensen iets meer vanaf?

alvast bedankt!

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 06 sep 2011, 18:49
door crossfire
ja m43 zit ook in de 318,
wil je je 316 naar 318 veranderen moet je je gasklephuis vervangen en je computer...
kostenplaatje is erg hoog voor weinig...

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 07 sep 2011, 10:56
door looneytune
Waarom wil je een 318i ervan maken dan?
Denk dat je tussen een 316 en 318 niet heel veel verschil merkt....
Je zou hem eventueel nog kunnen chippen

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 07 sep 2011, 15:45
door BMW_MeM0
Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

Moderatoropmerking Rene08
Er zit bijna 2 seconden verschil met optrek van 0 naar 100 tussen een 316i (12.2 sec) en een 318i (10,4 sec). Heb zelf ook een 316i gehad.. Op hoge toeren is die wel oke, maar met optrek is die wagen gewoon dramatisch.. 318i is ook niet moeders snelste, maar wel een enorme verschil met 316i. 320i van M43 is ook een tegenvaller.. 9,9 sec met een handbak. Met een automaat kom je een handgeschakelde 318i niet voorbij:S Wel een beetje jammer van een 150pk 6 cylinder... Vanaf 2001 hebben ze met M53 motoren wel een vooruitgang en logisch verklaarbare verschillen tussen 316i, 318i, 320i etc.

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 08 sep 2011, 13:47
door kevinvanzwol
Nou als het makkelijk te doen is en t zou weinig kosten waarom dan niet.
Maar als dit kostenplaatje vrij hoog ligt met weinig resultaat dan sla ik het over denk ik.

Met optrekken is 2sec toch aardig wat verschil. Ik weet ook niet of het verder fijner rijden is? Dat de motor beter rijdt als hij terug is naar 1.8 met het zelfde gewicht van de auto? Maar als ik de gasklep verander en computer uitlaatsysteem en dan nog chip, dat lijkt mij dan wel een dik verschil dan nu rijden met 105pk en geknepen?

Inderdaad jammer van de 320i dan! dat lijkt dan ook erg weinig op heb je een v6 en is er niet echt verschil.

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 08 sep 2011, 14:00
door mantisnl
:X v6

Al met al denk ik dat, als je meer vermogen wil, je gewoon een 6 cilinder (6 in lijn is dat dan ;)) kan kopen. Een 323, 325 of hoger. Als je je 316 zo wil aanpassen dat je er meer pk's uit krijgt ben je namelijk aardig wat geld kwijt.

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 08 sep 2011, 17:18
door kevinvanzwol
6cilinder is toch v6? of is het pas een v6 wanneer de krukassen in een v liggen ofzo?

Maar een gasklep en uitlaatsysteem zal toch niet de wereld kosten? Voor de rest hoef ik geen andere auto deze rijdt super.
Achja anders moet ik het laten zoals het is. En misschien in de toekomst een andere.

Bedankt iedereen! :duimen:

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 08 sep 2011, 17:30
door crossfire
neey gewoon een lijn(dus de 6 cillinders zijn achter elkaar(in lijn) geplaat met maar 1 krukas...
bij een v6 zit er ook maar 1 krukas in, en de cillinder zitten in een v vorm

en een w8 is een v in een v onder andere hoek met maar 1 krukas...

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 08 sep 2011, 20:19
door buutnhuus
ik weet niet hoe het precies zit, maar de e46 heeft volgens mij meerdere type's 316 (van het prefacelift model) de 1.6 en de 1.9
ik weet wel dat de 316i 1.9L precies hetzelfde blok heeft als de 318i 1.9L ook gasklephuis, en uitlaatsysteem.
alleen de computer is bij mijn weten anders van de 316i 1.9L t.o.v. de 318i 1.9L

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 11 sep 2011, 11:37
door kevinvanzwol
Oh oke, een goede opheldering van een 6cillinder. Maar je zegt 1 krukas? heeft niet elke zuiger een eigen krukas?
Ik weet alleen over krukassen van mijn brommers maarja die had ook maar 1 cillinder haha.

Hmmz dus als de computer anders is, kan dat veranderd worden neem ik aan. Of zijn hier meerdere dingen aan gekoppeld wat daardoor dit niet zo makkelijk gaat?

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 11 sep 2011, 12:10
door largeproject
Dan zou je wel erg veel bewegende delen in een blok hebben.plus het blok zou dan zo groot worden dat je een bus nodig hebt om hem te plaatsen. ;)

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 12 sep 2011, 09:21
door BMW_MeM0
Het verbruik van een 316i is meestal gelijk aan een 318i (naar mijn ervaring dan) en soms zelfs ietsjes hoger... Op zich ook logisch want beide auto's zijn 1260kg. zwaar en 316i moet meer moeite doen om vooruit te komen. Dat kost de auto meer energie, dus ook meer brandstof! Daarom vind ik het ook zo jammer van een 316i. Belangrijkste verschil is dus met optrekken en het nadeel van een 316i qua verbruik. Verder blijft het natuurlijk een BMW dus lekker rijden is altijd van toepassing:) Misschien kun je die onderdelen tweedehands voor een redelijk prijsje krijgen? Denk dat er genoeg totallos gereden 318i 's zijn waarvan de nodige onderdelen nog wel goed zijn;)

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 16 sep 2011, 08:03
door kevinvanzwol
Ja dat is dan ook wel zo. Haha.

Maar als ik naar onderdelen ga zoeken moet ik wel zeker weten welke onderdelen er nou dus anders zijn? De computer denk ik sowieso wel.
Weet niet of het uitlaat systeem eronder anders is?

Zegt iemand een vgn klep of zoiets wat? Zon uitlaat klep meende ik?
Heb horen zeggen dat de 1.6 die niet heeft en de 1.8 wel??

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 16 sep 2011, 10:54
door bofkont
Investeer wat meer en ga voor een 323i of hoger ;), zo heel erg duur zijn ze tegenwoordig niet meer.
En de meerkosten tov een 4 cilinder vallen erg mee.
Heb je ook gelijk een heerlijke zes in lijn, wat een heerlijk extra rijbeleving geeft.

Re: E46 1.6i geknepen 1.9?

Geplaatst: 16 sep 2011, 11:30
door mantisnl
En vaak meer opties :)