Pagina 1 van 1

BMW laserlights

Geplaatst: 07 sep 2011, 10:01
door j0eyv
Afbeelding
Na de introductie van de full LED koplampen is de ontwikkeling van laserlicht voor BMW de volgende stap in autokoplampentechniek. Laserverlichting kan een lichtbundel produceren met een duizend keer grotere intensiteit dan die van LED-lampen. Bovendien verbruiken laserkoplampen minder dan de helft van de energie die LED-koplampen nu verbruiken. Zowel voor de veiligheid als voor brandstofefficiency zijn laserkoplampen dus een interessante ontwikkeling.

Bron: BMW De Maassche

Re: BMW laserlights

Geplaatst: 07 sep 2011, 10:33
door Denniz0229
uiteraard heel gaaf. lasers zijn natuurlijk altijd leuk :love:

alleen wat zal het je totaal aan brandstof gaan schelen, 1 liter op de levensduur van de auto of zo....

Re: BMW laserlights

Geplaatst: 07 sep 2011, 11:10
door Diezel
1 liter per 500.000 auto's is toch leuk meegenomen als Marketing plaatje voor BMW. Niet interessant voor ons als consument natuurlijk.

Re: BMW laserlights

Geplaatst: 07 sep 2011, 15:15
door Dcreator
komt er als extra optie bij de dealer dan ook: verschillende lasershows in de koplamp? altijd leuk! :gek:

nee zonder gekheid! ben benieuwd,
altijd leuk om de eerste zijn met de innovatie van iets! :)

Re: BMW laserlights

Geplaatst: 08 sep 2011, 07:53
door thamoosio
Grappig dat BMW nu weer op laserlicht overstapt.. Ze zijn net in de racerij met Magnetronlicht gaan testen, en nu pakken ze voor de consumentenmarkt laserlicht?

Ik snap dat in de racerij het handig is dat je per weersomstandigheid de kleur licht kunt aanpassen enzo, maar waarom zou je je niet gewoon focussen op één ontwikkeling?

Ik krijg een beetje het waterstof gevoel hierbij.. Die techniek is bij voorbaat kansloos (technische stuk laat ik even achterwege, maar de techniek is gewoon niet efficiënt genoeg) maar toch gaan ze er lekker mee door. Leuk marketing verhaal, maar niet echt efficiënt.

Re: BMW laserlights

Geplaatst: 08 sep 2011, 09:56
door IQM
Wat zouden de gevolgen zijn als de lampen te hoog afgesteld staan en tegenliggers of voorliggers verblind worden? Semi permanente schade aan de ogen?
Een duizend keer grotere lichtintensiteit als LED is nogal wat, dat is in de praktijk al heel erg fel. Als bij een voorligger een LED remlicht aanspringt heb je ook al een soort van schrikreactie.

Re: BMW laserlights

Geplaatst: 11 sep 2011, 16:35
door thamoosio
IQM schreef:Als bij een voorligger een LED remlicht aanspringt heb je ook al een soort van schrikreactie.
Dat is het nut van een remlicht toch ook? ;)

Re: BMW laserlights

Geplaatst: 15 sep 2011, 20:11
door Dcreator
idd, want wat doe jij als je schrikt bijna automatisch....?

Re: BMW laserlights

Geplaatst: 15 sep 2011, 21:57
door IQM
Ja, maar een 1000x grotere lichtintensiteit is nogal wat... Dat moet haast als een rood zoeklicht in je gezicht schijnen. Ben je gelijk verblind...

Re: BMW laserlights

Geplaatst: 16 sep 2011, 07:15
door Beens1
Laten we niet te voortvarend zijn ten opzichte van iets dat nog in de kinderschoenen staat. Wie weet zetten ze de leds in een bepaalde hoek, waardoor je juist niet wordt verblind. Vele opties zijn dus nog mogelijk.
Dat er meer licht wordt geproduceerd heeft naar mijn idee alleen maar voordelen, als je kijkt hoe vaak het nu pas op een heel laat moment gezien wordt dat er geremd wordt. Of een verlichte wagen over het hoofd gezien wordt, denk dat het naast xenon en die huidige drl in ledvorm een mooie toevoeging is in de autoindustrie.

Re: BMW laserlights

Geplaatst: 20 sep 2011, 07:40
door Arno S.
Lasers zijn wel weer de volgende stap hoor, TV's etc. gaan er ook gebruik van maken.