Hallo allemaal,
Sinds kort is mij opgevallen dat mijn auto lekt. Mijn BMW staat sinds ik hem heb altijd binnen. Het viel mij op dat op de plek waar mijn auto stond vaak een paar flinke druppels olie op de grond lagen (als het olie is). Ik heb de auto op brug gehad en gekeken en ik zie de druppels zitten, maar ik weet niet waar het vandaan komt. Weet iemand wat heb probleem kan zijn? En hoe dit te verhelpen is. Het meerendeel van het onderhoud doe ik zelf, dus als iemand tips heeft dan hoor ik ze graag.
Het betreft een BMW 320i automaat met 196dkm op de teller.
Onderstaand een aantal foto's bijgevoegd.
Met vriendelijke groet,
Tim
Wie herkent dit probleem?
Re: Wie herkent dit probleem?
Bovenste en onderste foto betreft de aansluiting naar de oliekoeler van je automaat (automaatolie). Recent heb ik de o-ringen laten vervangen bij dat onderdeel (meer door m'n eigen fout, maar goed).
Voordat je dat allemaal los gaat trekken, moet je echt zeker van zijn dat het daar vandaan komt. (de olie heeft overigens een rodige kleur)
Mijn advies had bij droog weer geweest: spuit de wagen schoon (blok en onderblok) en kijk daarna waar de lekkage precies begint. Maar ja, met het huidige weer gaat dat niet echt meer op.
Een lekkage aan de voorzijde kan een hoop smeer veroorzaken naar achteren toe (door de rijwind).
Voordat je dat allemaal los gaat trekken, moet je echt zeker van zijn dat het daar vandaan komt. (de olie heeft overigens een rodige kleur)
Mijn advies had bij droog weer geweest: spuit de wagen schoon (blok en onderblok) en kijk daarna waar de lekkage precies begint. Maar ja, met het huidige weer gaat dat niet echt meer op.
Een lekkage aan de voorzijde kan een hoop smeer veroorzaken naar achteren toe (door de rijwind).
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 sep 2011, 18:36
Re: Wie herkent dit probleem?
Bedank voor de tip.
Hoe bedoeld u door uw fout? Nalatigheid?
Ik heb vandaag die bout die erin zit een slag vaster gedraaid. Ook heb ik alle vochtige delen schoongemaakt met een doek, zo kan ik morgen hopelijk zien waar het vandaag komt. Het is inderdaat een beetje een rodige olie dat eruit lekt.
Is het een dure ingreep om de o-ringen te laten vervangen of kun je het ook zelf doen? Is het schadelijk als je zo door rijdt of valt het mee?
Ook zal ik dan de ATF moeten bijvullen door de lek.
Hoe bedoeld u door uw fout? Nalatigheid?
Ik heb vandaag die bout die erin zit een slag vaster gedraaid. Ook heb ik alle vochtige delen schoongemaakt met een doek, zo kan ik morgen hopelijk zien waar het vandaag komt. Het is inderdaat een beetje een rodige olie dat eruit lekt.
Is het een dure ingreep om de o-ringen te laten vervangen of kun je het ook zelf doen? Is het schadelijk als je zo door rijdt of valt het mee?
Ook zal ik dan de ATF moeten bijvullen door de lek.
Re: Wie herkent dit probleem?
Ik heb het laten doen bij de specialist (die heeft toen m'n automaatoliepeil ook gelijk weer goed gebracht; die olie moet onder bepaalde omstandigheden worden aangebracht).
M'n eigen fout had betrekking op het vervangen van de radiateur. Toen heb ik (stom) de oliekoeler afgekoppeld. Hierdoor ben ik één van die o-ringen kwijt geraakt.
Je zou het heel goed zelf kunnen doen hoor. Het is een kwestie van losdraaien, o-ringen vervangen en weer vastdraaien. Alleen loopt de oliekoeler dan leeg, waardoor je wat automaatbakolie verliest. Dat moet weer bijgevuld worden, volgens mij moet de bak dan op zo'n 40graden celsius zijn om de olie toe te voegen.
Ik heb er zelf een week of wat ermee rondgereden, maar het is wel af te raden. Ongemerkt verlies je best nog wel wat olie en een automaat moet goed geolied blijven, wil je dat hij niet in de soep loopt.
De o-ringen kosten 2 euro per stuk. Bij mij is 1L automaatbakolie toegevoegd á 12,50euro. Uren kan ik helaas niet zeggen (heb destijds meerdere dingen laten doen)
M'n eigen fout had betrekking op het vervangen van de radiateur. Toen heb ik (stom) de oliekoeler afgekoppeld. Hierdoor ben ik één van die o-ringen kwijt geraakt.
Je zou het heel goed zelf kunnen doen hoor. Het is een kwestie van losdraaien, o-ringen vervangen en weer vastdraaien. Alleen loopt de oliekoeler dan leeg, waardoor je wat automaatbakolie verliest. Dat moet weer bijgevuld worden, volgens mij moet de bak dan op zo'n 40graden celsius zijn om de olie toe te voegen.
Ik heb er zelf een week of wat ermee rondgereden, maar het is wel af te raden. Ongemerkt verlies je best nog wel wat olie en een automaat moet goed geolied blijven, wil je dat hij niet in de soep loopt.
De o-ringen kosten 2 euro per stuk. Bij mij is 1L automaatbakolie toegevoegd á 12,50euro. Uren kan ik helaas niet zeggen (heb destijds meerdere dingen laten doen)