Pagina 1 van 1

525d - nu met Twinpower Turbo 4-pitter: cool? uncool?

Geplaatst: 25 okt 2011, 21:12
door CollectBMall
Sommige dingen besteden ze bij BMW meer aandacht aan als wat relevant lijkt ( nieuwe 6-serie: mensen die in dat genre shoppen, kopen er toch wel een keer 1 ), andere zaken hoor je dan niks over. Zoals bijvoorbeeld het feit dat de 525d voortaan een paar pktjes meer heeft,..... uit een 2 liter 4-pitter! De "fopnummergekte" lijkt nu definitief losgebroken, kocht je tot voor kort stiekum een 3 liter met wat minder kracht - nu krijg je dus een variant op de 123d motor in je dure 5.

Is dat nou cool? Of juist érg un-cool, zo'n sterke viercylinder in zo'n grote auto? Wel wéér zuiniger, lichter - dus sneller. En wie heeft er eigenlijk nog te klagen met een 218pk diesel? Weet nog dat de eerste 530d uitkwam, met ff ruim 180pk - we dachten dat het niet meer beter zou worden. En da's net 10 jaar terug!

Wie heeft er een mening of relevante ervaring?

Re: 525d - nu met Twinpower Turbo 4-pitter: cool? uncool?

Geplaatst: 30 okt 2011, 16:37
door Fransosowitz
Heb nog geen ervaring, wel een mening over de nieuwe 525d met 4 cilinder: tuurlijk is het jammer dat je geen 6 cilinder meer hebt bij dit type, maar de prestaties zijn natuurlijk keurig voor elkaar. Dus veel te klagen heb je niet. Er zijn genoeg mensen die in een 520d rijden die ook een 4 cil heeft. Diezelfde mensen zouden het heus niet erg vinden om een 525d met 4 cilinder te rijden. De mensen die tot nu toe 525d reden en nu een 4 cil krijgen zullen we waarschijnlijk meer horen... ;)

Downsizing is hot zullen we maar zeggen. Ik vraag me alleen af hoeveel het praktijk verbruik echt gaat afnemen door deze 2 cilinders minder.

Als ik in de markt zou zijn voor een nieuwe 5-serie diesel zou ik zowel de 525d willen rijden als de 530d. De 525d serveer ik dan dus zeker niet meteen af.

Re: 525d - nu met Twinpower Turbo 4-pitter: cool? uncool?

Geplaatst: 22 nov 2011, 18:04
door H-J
we kregen afgelopen week(woensdag ofzo) een leenauto van dealer hier, want de f11 had zijn eerste onderhoudsbeurt. We rijden normaal 520d (m) en nu een 525d(a). Het is gewoon een heel andere auto, maar dat zat hem vooral in de automaat en de aanpassingen die je kon doen aan onderstel. De 525 heeft natuurlijk meer power, maar is nog niet te vergelijken met de 530d waar ik begin dit jaar een keer bij meereed. Het was natuurlijk wel een vooruitgang, die vooral te merken was in de tussensprintjes(naar ons gevoel).

Re: 525d - nu met Twinpower Turbo 4-pitter: cool? uncool?

Geplaatst: 29 dec 2011, 18:11
door Witte F11M
Ik heb net 525d Touring gekocht met het oude 3.0L blok. Dat rijdt echt super, en is bijna net zo snel als mijn oude 530d. Met name de nieuwe automatische 8V sportbak is daar verantwoordelijk voor. Die schakelt zo snel dat de motor altijd op zijn optimale toerental blijft. Ik ga wel kijken of hij al te chippen is. Daar hebben de tuners blijkbaar nu nog problemen mee want BMW heeft e.e.a. goed afgeschermd. Na tuning wordt het een 530d met vrijwel identiek vermogen en koppel.

De cijfers van het nieuwe vier cilinder 2.0L twinturbo blok zijn op papier prima, maar als je er mee rijdt dan is er toch een groot verschil in souplesse onderin. Ook het geluid is :( . Er gaat toch echt niets boven een 6 in lijn van BMW! :driving:

Re: 525d - nu met Twinpower Turbo 4-pitter: cool? uncool?

Geplaatst: 24 jul 2012, 14:13
door Tourer
een 4 cilinder is nooit cool in vergelijking met een 6 cilinder. Heb nog nooit iemand horen zeggen: "Dus jij rijdt een 3 liter 6 cilinder? Haha ik rijdt een vette 2 liter 4 cilinder..."

Alleen hoe rijdt die 4 cilinder? Misschien wel heel goed. Zoals gezegd zal het karakter van het blok een beetje verbloemd worden door andere zaken als betere automaat etc. Maar ja, die automaat kan ook op een groter blok :whistle: