Pagina 1 van 2

EGR klep

Geplaatst: 09 jun 2008, 20:37
door dannybmw
Onlangs bij garage bmw op controle geweest , de hoofd mekanieker had mij gezegt om het flexibele kabeltje dat naar egr klep loopt te ontkoppelen en gewoon er een vijsje in te draaien .

Als hij dat kabeltje er af deed draaide de moter iets sneller en pakte deze beter in lagere toeren , volgens hem mocht je dat gewoon doen kon geen kwaad omdat egr klep juist dient voor milieu .

Wat vinden jullie ervan iemand ervaring ermee

Re: erg klep

Geplaatst: 09 jun 2008, 20:47
door Ralph
Klink wel interessant, maar het zegt me niks.
Ik ben benieuwd :~

Re: erg klep

Geplaatst: 09 jun 2008, 20:49
door Maestroxl
Ik denk dat je de egr klepbedoeld. (exhaust gas regulator)
Die dient er voor om de katalysator sneller op te warmen.
Ik weet niet of het kwaad kan, maar denk het niet.

Re: erg klep

Geplaatst: 09 jun 2008, 20:51
door Griffendahl
EGR zorgt er juist voor dat de verbrandingstemperatuur lager is en er daardoor minder NOx bij de verbranding vrij komt...

Re: erg klep

Geplaatst: 09 jun 2008, 20:53
door Speek
Het doel van de EGR is de verbrandingstemperatuur naar beneden te krijgen met als doel de uitstoot van NOx te verlagen, want NOx is slecht voor het milieu. NOx ontstaat namelijk bij hoge uitlaatgastemperaturen. Vandaar dat de verbranding opzettelijk een beetje 'vervuild' wordt met uitlaatgassen, dan is de eindtemperatuur lager met dus een lager percentage uitstoot van NOx. Vandaar dat ook de temperatuursensor er in betrokken is, want bij koude motor is de temperatuur van verbranding sowieso laag.
Het nadeel van de EGR is dat op die manier de inlaat behoorlijk wordt vervuild, dat kun je op dit forum ook wel lezen. Vandaar dat velen die EGR klep liever buiten werking stellen. Bij de APK wordt niet gecontroleert op NOx, wel op roet.

Re: erg klep

Geplaatst: 09 jun 2008, 20:54
door dannybmw
Maestroxl schreef:Ik denk dat je de egr klepbedoeld. (exhaust gas regulator)
Die dient er voor om de katalysator sneller op te warmen.
Ik weet niet of het kwaad kan, maar denk het niet.
volgens twee garages niet is enkel voor milieu en scheelt idd bij lagere toeren .

ps: egr klep is aangepast was mis geschreven van mij :?

Re: erg klep

Geplaatst: 09 jun 2008, 20:56
door Mac
Maar levert het een winst op als je de klep 'uitschakelt'?

Re: erg klep

Geplaatst: 09 jun 2008, 20:57
door Griffendahl
EGR is alleen actief op deellast, dus lage toeren zou kunnen. Feitelijk heb je met een EGR klep altijd iets minder vermogen want ipv uitlaatgas had er ook zuurstof in je verbrandingsruimte kunnen zitten, en dat is dus extra vermogen. Echter als het om een diesel gaat zou je door de lagere temperatuur wel iets meer last van roeten kunnen krijgen.

Bij het loskoppelen zou je vermogen dus licht kunnen stijgen, en tevens zou je (als het een diesel is) minder last hebben van roeten. Echter verhoog je wel je NOx uitstoot, en da's dus milieu vervuilend.

Re: erg klep

Geplaatst: 09 jun 2008, 20:58
door dannybmw
Ik voelde toch verschil de wagen trok al vanaf 1000 toeren , maar rijde iets zwaarder en idd bij mij is het een 320d .

Maar heb het dezelfde dag terug verandert omdat de wagen iets zachter rijd met egr klep ingeschakelt

Re: erg klep

Geplaatst: 09 jun 2008, 21:15
door Maestroxl
Griffendahl schreef:EGR zorgt er juist voor dat de verbrandingstemperatuur lager is en er daardoor minder NOx bij de verbranding vrij komt...
Dat bedoel ik. :duim:

Re: EGR klep

Geplaatst: 10 jun 2008, 11:20
door superalio
Dus en masse afkoppelen dat slangetje?

Heb je de auto's wel eens laten uitlezen met afgekoppeld slangetje? Ben benieuwd of je foutcodes krijgt.

Re: EGR klep

Geplaatst: 10 jun 2008, 12:11
door omethome
bedoelen jullie gewoon dat kleine slangetje die over zo'n tuutje zit??

moet je het er dan gewoon afhalen? of nog iets afdichten?

Re: EGR klep

Geplaatst: 10 jun 2008, 14:52
door dannybmw
idd loskoppelen en vijsje indraaien

Re: EGR klep

Geplaatst: 10 jun 2008, 15:03
door omethome
sorry maar vijsje is knoopje???

Re: EGR klep

Geplaatst: 10 jun 2008, 15:34
door s2k
Zou er een boutje in draaien een ty-rap omheen doen. Als dat slangetje open licht naar de buitenlucht zal de vaan verstelling van je turbo ook minder/niet meer werken deze werkt namelijk op hetzelfde vacuum zit ergens een t-stuk tussen.

EGR moet je gewoon afdoppen, zelfde effect als wat je doet met het slangetje alleen is wat netter en er is een kans dat de EGR deels open staat agv vuil zie maar topic: het wel en wee 320D

En EGR zorgt idd voor verminderde nox uitstoot maar denk je niet dat wij als automobilisten maar een deel van al die nox uitstoot zijn en een deel denk eerder een deeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeltje.

Groeten

Martijn