Pagina 1 van 2
smg bak
Geplaatst: 05 dec 2011, 14:55
door peter.v.r
hey jongens zijn allen schakel standen even goed voor de slijtage van de smg bak.
ik heb de m3 sinds vrijdag en rij meestal in s1 maar merk wel als ik em in s4 zet dat het pretige rijd.
dus mijn vraag is maakt het geen verschil in welke stand je rijd voor de bak?
alvast bedankt jongens gr peter
Re: smg bak
Geplaatst: 05 dec 2011, 15:22
door BM-DUB
hey peter, dat ligt er een beetje aan. als je net de auto start is alles nog koud, motor, bak en hele aandrijflijn. zelf zou ik bij het warmrijden de SMG nooit verder dan S3 zetten, eerst even de hele aandrijflijn laten opwarmen [warmrijden]. bij S5, en S6 worden de "klappen" door de aandrijflijn wat harder en dat zal bij koude start niet al te best zijn voor de bak/aandrijflijn.
Re: smg bak
Geplaatst: 05 dec 2011, 17:36
door peter.v.r
aha ok thanx klopt het dat je het trug schakelen licht hoort
Re: smg bak
Geplaatst: 05 dec 2011, 18:11
door Bubbieee
Als die koud is ga ik niet verder dan S3 totdat hij warm is dan meestal S4. Ik weet niet wat je bedoelt het met terug schakelen dat je het licht hoort
Re: smg bak
Geplaatst: 05 dec 2011, 19:05
door peter.v.r
dat je de verzetten hoort
Re: smg bak
Geplaatst: 05 dec 2011, 21:25
door BM-DUB
je bedoelt het tussengas dat je hoort bij het terugschakelen, en dat is normaal ja. dat is ook het mooie van het systeem.
Bubbieee, Bob heeft ook een -[hele mooie] SMG en kan je er alles over vertellen

Re: smg bak
Geplaatst: 05 dec 2011, 22:02
door willem-57
De smg bak heeft de zogenaamde 'schakel clunck' , je hoort de bak inderdaad schakelen, zelfs als je stil staat hoor je dit.
Ik moest er wel aan wennen, je krijgt soms het idee dat er iets kapot kan gaan. Op us forums staat er ook veel over geschreven.
http://www.e46fanatics.com/forum/showth ... p?t=572308 Bij de koude starts, ochtends, dan is mijn aandrijflijn stuk stiller. Zelf rijdt ik altijd in stand 4, rijdt de auto gewoon het fijnst. Wat ook opvalt is dat wanneer je heel vroeg opschakeld, dus bij lage toeren, de bak dit niet echt fijn vind, bak schakelt beter bij hogere toerentallen. Dit merk je echt goed van de 1e naar de 2e versnelling. Eigenlijk vindt ik de 1e versnelling veel te kort, daarom trek ik meestal vanuit stilstand op in de 2e versnelling, auto heeft trekkracht zat in zijn 2e versnelling.
Re: smg bak
Geplaatst: 08 dec 2011, 17:20
door Albert..M3
En als je licht ff van het gas gaat tijdens het schakelen . dan verneem je helemaal niks . dan rijd het gewoon super.
Re: smg bak
Geplaatst: 25 dec 2011, 19:20
door E36 racer
tja ik warm hem op in S1/2 en als ie op temperatuur is gaat ie naar S6 (rijd eigenlijk altijd met DSC uit ivm anders slecht kunnen accelereren door het vele stof hier op de weg)
willem-57 schreef:Eigenlijk vindt ik de 1e versnelling veel te kort, daarom trek ik meestal vanuit stilstand op in de 2e versnelling, auto heeft trekkracht zat in zijn 2e versnelling.
helaas kan je geen launch control gebruiken in zijn 2e versnelling...
Re: smg bak
Geplaatst: 25 dec 2011, 20:05
door Martijn M3
In de 1e versnelling eigenlijk ook niet, want dat kan de techniek gewoon niet aan.
Als je 10x launch control gebruikt kan je een hoop onderdelen gaan vervangen.
Ik snap werkelijk niet waarom ze dat erop hebben gezet.
Re: smg bak
Geplaatst: 25 dec 2011, 21:19
door willem-57
E36 racer schreef:tja ik warm hem op in S1/2 en als ie op temperatuur is gaat ie naar S6 (rijd eigenlijk altijd met DSC uit ivm anders slecht kunnen accelereren door het vele stof hier op de weg)
willem-57 schreef:Eigenlijk vindt ik de 1e versnelling veel te kort, daarom trek ik meestal vanuit stilstand op in de 2e versnelling, auto heeft trekkracht zat in zijn 2e versnelling.
helaas kan je geen launch control gebruiken in zijn 2e versnelling...
Ja, ik gebruik launch control altijd, bij elk stoplicht, is dan best lachen hier in de randstad om en nabij rotterdam
Nee, ik heb dat nog nooit gebruikt. Heeft geen enkele zin. Hebben ze erop gezet om niet achter te blijven bij andere merken zoals ferrari, klinkt wel leuk, launch control.
Re: smg bak
Geplaatst: 26 dec 2011, 06:53
door E36 racer
ik heb het tot nu toe 3x gebruikt ofzo. 1x om te zien hoe of wat, 1x voor me vader, en 1x om me vriendin te laten gillen

hier is daar alle ruimte voor

Re: smg bak
Geplaatst: 26 dec 2011, 09:17
door Martijn M3
Ruimte is niet het probleem, maar de slijtage die de launche control aan je auto veroorzaakt wel.
Als je dit regelmatig doet kan je vast een differencieel en een set koppelingsplaten met drukgroep op voorraad leggen.
Re: smg bak
Geplaatst: 15 jan 2012, 11:31
door Harrympower
de smg bij mij is geruisloos hoor hem niet schakelen , al verloopt het wat soepeler als je het gas een beetje los laat als je gaat schakelen.
helemaal loslaten is niet nodig.
ik rij normaal altijs in s3 , de s1 staat in de winter altijd aan.
alleen als ik een sportieve bui heb kies ik een hogere s stand.
launch control bij de e46 nog nooit gebruikt, bij de e36 wel ach ja speelgoed wat je een x gebruikt en daarna namijn mening vaak nooit meer.
wat ik bij de e46 wel vaak gebruik is de zogenoemde gradieent control, dat je voorkomt dat je schteruit rold bij wegrijden als de auto op een hellende weg staat.

Re: smg bak
Geplaatst: 15 jan 2012, 11:40
door E36 racer
dat gebruik ik juist niet, 1 voet op de rem 1 op het gas en dan gewoon langzaam rem los en gas geven. stuk makkelijker.