Lastig electronica probleem
Geplaatst: 10 dec 2011, 13:26
Ik heb op dit forum al eerder wat geschreven, maar leg mijn probleem nogmaals neer.
Auto: BMW e39 touring diesel
Bouwjaar: 1999
Enige tijd geleden had ik allerlei elektronische storingen.
Het bleek dat de elektronica componenten die onder de motorkap zitten, vanuit de bestuurder gezien rechts, nabij de veerpoot, last hadden gehad van vocht. Er zit wel een lekdichte bak omheen, maar de mantels van de bekabeling laten nogal eens vocht door. De componenten zijn vervangen c.q. schoongemaakt.
Alle storingscodes waren gewist en alles leek het weer aardig te doen.
Toch is het e.e.a. nog niet in orde. Ik zal een proberen op te sommen wat niet goed werkt:
Navigatie denkt begint steeds op een punt in Amsterdam, waar ik ook ben. Na verloop van tijd vindt hij wel de juiste locatie.en gaat navigeren goed. Ik heb blijkbaar ooit gezocht naar een winkelcentrum, want dat icoontje verschijnt ook steeds weer.
Het is wel handmatig uit te zetten, maar bij een volgende start verschijnt ie weer.
Alle instellingen op de boord computer blijven niet bewaard. Zodra het contact uit is, stopt de klok met lopen, de voorkeursinstellingen voor verbruik, navigatievolume, datum en tijd springen als het ware terug naar een vorige stand.
Mijn alarmlichten doen het prima, echter als het contact uit staat, hoor ik de clignoteur niet meer klikken.
Als het alarm afgaat, knippert alleen het ledje onder de spiegel, de knipperlichten doen het niet.
Met het in- of uitschakelen van de vergrendeling knipperen de lampen niet
Als ik de mk4 niet ontkoppel is de volgende dag mijn accu leeg.
Het lijkt erop dat er iets aan de hand is met geschakelde en constante spanning.
De originele headunit (4:3) is vervangen door een 16:9 unit uit een 7 serie, de mk2 is vervangen door een mk4 en ik heb een breedbeeld video unit geïnstalleerd
Ik heb de suggestie meegekregen van een deskundige dat het ligt aan de mk4 computer. Die zou defect kunnen zijn, althans het loopwerk, door een slechte kopie van de dvd. Vervangen van het loopwerk zou het probleem moeten oplossen.
Mijn vraag:
Is er iemand op dit forum die een dergelijk probleem herkent? Voor dat ik weer geld uit ga geven aan een nieuw loopwerk, wil ik eigenlijk wel graag weten of dit de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.
Overigens, als ik op de de headunit ga naar 'instellingen' en druk dan op menu, dan kan ik zien dat alle canbus parameters op 0 staan. Ook niet in orde lijkt me.
Wie kan mij van een goed advies dienen?
Alvast bedankt voor de moeite,
Ad
Auto: BMW e39 touring diesel
Bouwjaar: 1999
Enige tijd geleden had ik allerlei elektronische storingen.
Het bleek dat de elektronica componenten die onder de motorkap zitten, vanuit de bestuurder gezien rechts, nabij de veerpoot, last hadden gehad van vocht. Er zit wel een lekdichte bak omheen, maar de mantels van de bekabeling laten nogal eens vocht door. De componenten zijn vervangen c.q. schoongemaakt.
Alle storingscodes waren gewist en alles leek het weer aardig te doen.
Toch is het e.e.a. nog niet in orde. Ik zal een proberen op te sommen wat niet goed werkt:
Navigatie denkt begint steeds op een punt in Amsterdam, waar ik ook ben. Na verloop van tijd vindt hij wel de juiste locatie.en gaat navigeren goed. Ik heb blijkbaar ooit gezocht naar een winkelcentrum, want dat icoontje verschijnt ook steeds weer.
Het is wel handmatig uit te zetten, maar bij een volgende start verschijnt ie weer.
Alle instellingen op de boord computer blijven niet bewaard. Zodra het contact uit is, stopt de klok met lopen, de voorkeursinstellingen voor verbruik, navigatievolume, datum en tijd springen als het ware terug naar een vorige stand.
Mijn alarmlichten doen het prima, echter als het contact uit staat, hoor ik de clignoteur niet meer klikken.
Als het alarm afgaat, knippert alleen het ledje onder de spiegel, de knipperlichten doen het niet.
Met het in- of uitschakelen van de vergrendeling knipperen de lampen niet
Als ik de mk4 niet ontkoppel is de volgende dag mijn accu leeg.
Het lijkt erop dat er iets aan de hand is met geschakelde en constante spanning.
De originele headunit (4:3) is vervangen door een 16:9 unit uit een 7 serie, de mk2 is vervangen door een mk4 en ik heb een breedbeeld video unit geïnstalleerd
Ik heb de suggestie meegekregen van een deskundige dat het ligt aan de mk4 computer. Die zou defect kunnen zijn, althans het loopwerk, door een slechte kopie van de dvd. Vervangen van het loopwerk zou het probleem moeten oplossen.
Mijn vraag:
Is er iemand op dit forum die een dergelijk probleem herkent? Voor dat ik weer geld uit ga geven aan een nieuw loopwerk, wil ik eigenlijk wel graag weten of dit de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.
Overigens, als ik op de de headunit ga naar 'instellingen' en druk dan op menu, dan kan ik zien dat alle canbus parameters op 0 staan. Ook niet in orde lijkt me.
Wie kan mij van een goed advies dienen?
Alvast bedankt voor de moeite,
Ad