remvloeistof vervangen
Geplaatst: 13 dec 2011, 09:55
Vervangen remvloeistof;
Zoals de service interval aangeeft heb ik na twee jaar de remvloeistof vervangen. Klus valt reuze mee, is misschien wel wat tijdrovend (+/- 2 uur) en het is het handigst als je iemand erbij hebt die er een beetje ervaring mee heeft. Qua gereedschap is het niet zo bijzonder.
Voorbereiding;
Om bij het reservoir te komen moet je wel een beetje schroeven. Verwijder de kappen+microfilter aan de achterzijde onder de motorkap (tegen het raam aan). De bak die overblijft is in 2 delen te splitsen, maar heb ik niet gedaan en over de gehele breedte eruit gehaald. De bak is eenvoudig los te schroeven. Voorzijde 2 torx-schroeven en in de bak 2 plastic ‘bouten’, welke eenvoudig met een schroevendraaier los zijn te draaien. Hierna in het midden de bak oplichten en aan de zijkanten controleren of inlaatbussen ook loskomen. Nu de complete bak is verwijderd zie je aan de bestuurderszijde een klein wit reservoir met een zwart dekseltje, dit is je remvloeistofreservoir.
Systeem leeghalen;
Je kunt remvloeistof op 2 manieren wisselen. Systeem leeghalen en daarna opnieuw vullen of met een vacuümpomp de remvloeistof er doorheen trekken. Voordeel van het laatste is, dat er geen lucht in het systeem komt alleen verbruik je wel meer vloeistof (je mengt oud met nieuw). Ik heb gekozen voor de eerste methode.
Het systeem leeghalen;
Kruip onder het rechter achterwiel en draai de nippel los. Deze nippel zit naast je remklauw en ziet er uit als een vetnippel met een klein moertje erop. Zet een opvangbak neer onder de nippel, draai de nippel los en met het indrukken van het rempedaal pomp je de vloeistof eruit. Door pompen tot je een slurpend geluid uit het reservoir hoort. Stop dan ook gelijk met pompen, hoe langer je doorgaat, hoe meer lucht je in het systeem pompt en hoe langer je bezig bent voor dit er weer uit is.
Draai de nippel dicht.
Systeem vullen;
Vul je reservoir met nieuwe vloeistof. Draai de nippel weer open en pomp met je rempedaal de vloeistof door. Let op dat je reservoir continu voldoende niveau heeft en er geen lucht in het systeem kan komen. Zodra er nieuwe schone vloeistof uit komt, de nippel dichtdraaien. Doe dit in volgorde voor de andere wielen (linksachter, rechtsvoor, linksvoor). Wanneer bij alle wielen nieuwe vloeistof komt weet je zeker dat er geen oude meer in het systeem zit. Ben je er niet zeker van kun je de cyclus weer opnieuw doen en alle wielen even nalopen en de nippel even los draaien, vloeistof controleren en weer dichtdraaien.
Geen lucht meer in het systeem;
Om zeker te zijn dat er geen lucht meer in het systeem zit, herhaal je de cyclus nog 1 keer, maar nu met hulp van iemand. Zet die persoon in de auto. Laat hem of haar langzaam het pedaal indrukken. Terwijl er druk word opgebouwd in het systeem draai je de nippel even los en daarna weer vast. Pas als de nippel weer vast zit mag die andere persoon stoppen met druk opbouwen. Dit is een secuur werkje en mocht je er niet zeker van zijn, herhaal je dit een aantal keer. Mocht de vloeistof er wat sputterend uitkomen, dan betekent dit dat er lucht in het systeem zit. Herhaal dan de laatste handeling tot er alleen nog vloeistof uitkomt. Dit doe je weer in volgorde van wielen zoals hierboven beschreven. Hoe meer wielen er gedaan zijn, hoe meer druk er moet staan op het rempedaal. Het kan prima zijn dat bij het eerste wiel er totaal geen druk op staat en je makkelijk tot de bodem drukt, terwijl het systeem toch gevuld lijkt. Mocht er na het laatste wiel nog steeds te weinig druk op het pedaal staat, herhaal dan nogmaals de cyclus tot je rondom geen lucht meer in het systeem hebt.
Ik heb bijna 1 liter remvloeistof DOT 4 gebruikt en ben er zo’n 2 uur mee bezig geweest. In de garage met een krik en wat simpel gereedschap.
Het klinkt simpel en achteraf valt het ook mee, maar blijf goed nadenken wat je doet. Als er echt veel lucht in het systeem zit, werken je remmen niet en kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Als je bijna nooit sleutelt en ook niemand met wat kennis om je heen hebt, raad ik het niet aan. Anders kan het prima zelf.
Mochten er vragen zijn, dan hoor ik het graag.
SUCCES
Zoals de service interval aangeeft heb ik na twee jaar de remvloeistof vervangen. Klus valt reuze mee, is misschien wel wat tijdrovend (+/- 2 uur) en het is het handigst als je iemand erbij hebt die er een beetje ervaring mee heeft. Qua gereedschap is het niet zo bijzonder.
Voorbereiding;
Om bij het reservoir te komen moet je wel een beetje schroeven. Verwijder de kappen+microfilter aan de achterzijde onder de motorkap (tegen het raam aan). De bak die overblijft is in 2 delen te splitsen, maar heb ik niet gedaan en over de gehele breedte eruit gehaald. De bak is eenvoudig los te schroeven. Voorzijde 2 torx-schroeven en in de bak 2 plastic ‘bouten’, welke eenvoudig met een schroevendraaier los zijn te draaien. Hierna in het midden de bak oplichten en aan de zijkanten controleren of inlaatbussen ook loskomen. Nu de complete bak is verwijderd zie je aan de bestuurderszijde een klein wit reservoir met een zwart dekseltje, dit is je remvloeistofreservoir.
Systeem leeghalen;
Je kunt remvloeistof op 2 manieren wisselen. Systeem leeghalen en daarna opnieuw vullen of met een vacuümpomp de remvloeistof er doorheen trekken. Voordeel van het laatste is, dat er geen lucht in het systeem komt alleen verbruik je wel meer vloeistof (je mengt oud met nieuw). Ik heb gekozen voor de eerste methode.
Het systeem leeghalen;
Kruip onder het rechter achterwiel en draai de nippel los. Deze nippel zit naast je remklauw en ziet er uit als een vetnippel met een klein moertje erop. Zet een opvangbak neer onder de nippel, draai de nippel los en met het indrukken van het rempedaal pomp je de vloeistof eruit. Door pompen tot je een slurpend geluid uit het reservoir hoort. Stop dan ook gelijk met pompen, hoe langer je doorgaat, hoe meer lucht je in het systeem pompt en hoe langer je bezig bent voor dit er weer uit is.
Draai de nippel dicht.
Systeem vullen;
Vul je reservoir met nieuwe vloeistof. Draai de nippel weer open en pomp met je rempedaal de vloeistof door. Let op dat je reservoir continu voldoende niveau heeft en er geen lucht in het systeem kan komen. Zodra er nieuwe schone vloeistof uit komt, de nippel dichtdraaien. Doe dit in volgorde voor de andere wielen (linksachter, rechtsvoor, linksvoor). Wanneer bij alle wielen nieuwe vloeistof komt weet je zeker dat er geen oude meer in het systeem zit. Ben je er niet zeker van kun je de cyclus weer opnieuw doen en alle wielen even nalopen en de nippel even los draaien, vloeistof controleren en weer dichtdraaien.
Geen lucht meer in het systeem;
Om zeker te zijn dat er geen lucht meer in het systeem zit, herhaal je de cyclus nog 1 keer, maar nu met hulp van iemand. Zet die persoon in de auto. Laat hem of haar langzaam het pedaal indrukken. Terwijl er druk word opgebouwd in het systeem draai je de nippel even los en daarna weer vast. Pas als de nippel weer vast zit mag die andere persoon stoppen met druk opbouwen. Dit is een secuur werkje en mocht je er niet zeker van zijn, herhaal je dit een aantal keer. Mocht de vloeistof er wat sputterend uitkomen, dan betekent dit dat er lucht in het systeem zit. Herhaal dan de laatste handeling tot er alleen nog vloeistof uitkomt. Dit doe je weer in volgorde van wielen zoals hierboven beschreven. Hoe meer wielen er gedaan zijn, hoe meer druk er moet staan op het rempedaal. Het kan prima zijn dat bij het eerste wiel er totaal geen druk op staat en je makkelijk tot de bodem drukt, terwijl het systeem toch gevuld lijkt. Mocht er na het laatste wiel nog steeds te weinig druk op het pedaal staat, herhaal dan nogmaals de cyclus tot je rondom geen lucht meer in het systeem hebt.
Ik heb bijna 1 liter remvloeistof DOT 4 gebruikt en ben er zo’n 2 uur mee bezig geweest. In de garage met een krik en wat simpel gereedschap.
Het klinkt simpel en achteraf valt het ook mee, maar blijf goed nadenken wat je doet. Als er echt veel lucht in het systeem zit, werken je remmen niet en kan dit gevaarlijke situaties opleveren. Als je bijna nooit sleutelt en ook niemand met wat kennis om je heen hebt, raad ik het niet aan. Anders kan het prima zelf.
Mochten er vragen zijn, dan hoor ik het graag.
SUCCES