Pagina 1 van 3

MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 16 jan 2012, 23:00
door Hardoxxx
Hoi mede Bimmers!

Hier volgt de showroom van onze drifter.
In de winter van 2010 is het eigenlijk begonnen. Toen we via via in contact kwamen met de driftsport. Omdat we zeer dicht bij het Duitse Weeze wonen (15 min. rijden) waren we al een beetje bekend met de driftsport, we zagen ze op vroege zaterdag ochtenden vaak voorbij komen op de aanhangers (Molenaar Racing) en een BMW fanaat; NK Motorsport mn beste vriend attendeerde op de mogelijkheid om een drifter te huren voor een dagje Weeze.
Zo gezegd, zo gedaan. Samen werd het geld bij elkaar gelegd en gingen we in een rode E30 van Molenaar in groep 3 het oefenterrein op. In eerste instantie was het eventjes wat oefenen maar al gauw liep het lekker. De fun van het gooien met zo'n bak en het geluid van die brullende 6 lijn maakte het geheel voor verhaling vatbaar.
Alleen het huren was financieel niet aantrekkelijk en je hebt niks voor jezelf. Dus toen werd besloten om zelf wat te gaan zoeken. Omdat we toch wat luxe wilden en we een mooie auto met weinig km/s voor een mooie prijs vonden in Amsterdam werd het uiteindelijk een E36 325i uit 1993. 10 oktober 2010 zijn we gaan kijken en kort erop is de knoop doorgehakt. De ambulance aan de Hilux en even op en neer naar A'dam!

Bij aankomst thuis:
Afbeelding

Kort daarop begonnen met strippen. Het complete interieur eruit slopen en ook de overtollige bedrading eruit knippen. Achterruit verwarming, boxen, binnenverlichting en de hele mikmak heb je bij het driften toch niet nodig.
Afbeelding

Ook de orginele stoelen zijn niet echt driftproof, dus daarvoor werden twee OMP Racing kuipjes met 6 puntsgordels geregeld. Credits voor Maessen Bedrijven voor de stoelen. Mijn maat was enkele jaren monteur bij Maessen's BRL team en daar komen deze stoelen ook uit vanwege verlopen FIA keur.
Afbeelding

Voor 'een paar tientjes' werd ook een TEC- Tuning schroefsetje besteld. Stug setje voor weinig geld. Prima voor driftwerk dus. Alleen pasten ze niet met de orginele toplagers, dus die moesten er ook komen. Daarna met de standaard 195/50R15 wielen liepen ze aan, dus ook spoorverbreders moeten aanschaffen. Later met bredere 16 Inch Toyo R1R semi slicks op Atev 5 spakers paste het wel (loopt nog beetje aan maar dat mag geen naam hebben)
Afbeelding

Omdat het geen daily is, kun je wat meer risico nemen m.b.t sleutelen. Zo ook deze actie. Sleutelt wel makkelijk en bij gebrek aan een hefbrug moet je wat. En ja ik snap wel dat de arbo dat niet tof vindt ;)
Afbeelding

Er moest natuurlijk ook een sperdiff komen. Zo geregeld en 100% sper garantie.
Afbeelding

Intussen werden er ook herkenningspuntjes gemaakt, zoals de knalroze spiegels :gay: misschien een beeeetje gay, maar wel super herkenbaar op het toch al drukke driftcircuit. Hier ligt de E36 overigens erg laag. Snel bleek dat dit niet functioneel was en dat de brede Toyo's er ook niet onder gingen omdat ze tijdens het aansturen de bovenkant van de wielkast raakten.
Afbeelding

Nadat het merendeel van het interieur gestript was bleven de lelijke deuren aan de binnenzijde over. Dat was reden genoeg om ze te voorzien van strakke alu deurpanelen die mooi pasten bij onze traanplaat alu vloerpaneeltjes.
Afbeelding


Deel 2 volgt snel. Ik bedacht me dat er nog wat interessante detailfotos ontbraken in mijn foto collectie, dus die komen er snel aan! Ik hoop hiermee mensen te inspireren die misschien ook de stap willen maken om te gaan driften!

Groetjes Michiel

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 16 jan 2012, 23:04
door Aron
:popcorn: :duim:

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 17 jan 2012, 00:14
door E36 M-Style
Dik hoor,driften is zeker weten leuk.alleen jammer dat het hier nergens in de buurt is.. succes ermee! :)

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 17 jan 2012, 09:00
door MaasMaster
Yeah, een echte fun-car! :duimen:

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 17 jan 2012, 09:13
door E36 racer
Dik. en dat roze kan prima :) ik heb er nog over nagedacht om mijn racer roze te spuiten zodat het lekker opvalt. uiteindelijk toch maar lekker oranje gekozen werkt ook prima ;) :P
E36 M-Style schreef:Dik hoor,driften is zeker weten leuk.alleen jammer dat het hier nergens in de buurt is.. succes ermee! :)
tuurlijk wel, gewoon de plaatselijke rotonde of industrie terein.. of gewoon bij een stoplichtje in een driftje gooien ;) doe ik ook :) :P

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 17 jan 2012, 15:43
door Danishbmw
Vet zo een drifter!

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 17 jan 2012, 16:53
door Jaapi
Lekker bezig, heerlijk zo'n hobbycar :duim:

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 17 jan 2012, 18:35
door E36 M-Style
Ik ook maar niet met de bimmer haha,daar heb ik me rekord voor die gaat vaak genoeg dwars haha

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 17 jan 2012, 19:05
door Ramon 325 Vanos
Mooi driftter :duimen:
ben benieuwt na het eind resultaat

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 19 jan 2012, 16:42
door Bmw013
Leuk project :duim:

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 20 jan 2012, 12:49
door Madness
Leuk om te zien dat er steeds meer op BMWportal verschijnen! :duim:
Deurpaneeltjes, moet ik ook nog even maken, nog tips?

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 20 jan 2012, 20:36
door Hardoxxx
Madness schreef:Leuk om te zien dat er steeds meer op BimmerPortal verschijnen! :duim:
Deurpaneeltjes, moet ik ook nog even maken, nog tips?
Ja, check even welke raammotoren je hebt. Het beste is om mechanische ramen te hebben.. Onze linkerdeur heeft een dikkere raammotor waardoor het paneeltje niet mooi paste. Daar hebben we een bult op moeten kloppen d.m.v. een houten mal met inleg mal waarop de plaat komt te liggen. Dat was best een priegelwerk op het ergens op te laten lijken.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Wij gebruikten 1mm dik plaatwerk waar voor we eerst met karton een malletje maakten. Montage is gedaan met zelftappers M5 dacht ik. Nadeel is dat je ze maar 1 keer kunt gebruiken omdat de draad bovenin het boutje snel gaar is. ;)

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 20 jan 2012, 20:45
door daNpy
Komt er nog een kooi in? Dat verbeterd de stijfheid van de auto ook flink! :duim:

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 20 jan 2012, 21:21
door Hardoxxx
daNpy schreef:Komt er nog een kooi in? Dat verbeterd de stijfheid van de auto ook flink! :duim:
Voorlopig niet, die stijfheid hebben we niet nodig, gaat perfect zo, en we moete eerst andere dingen op orde hebben. Eerst nog nieuwe Toyo R1R's aanschaffen en een QSP stuurtje.

Trouwens 4 februari is er weer driften in Weeze. Wij gaan er ook weer heen.

Re: MRM Drifting E36 325i

Geplaatst: 21 jan 2012, 00:26
door Hardoxxx
Zo, ben nog eventjes de loods in gelopen om wat fotootjes te maken van wat kleine details.
Zoals ons 'startslot' wat met een mainswitch (rood) en een startknop (zwart) werkt. Mainswitch omlaag is motor uit. Is wel zo stoer ;) erlangs zitten de verplaatste raambedieningsknoppen met ertussenin de alarmlichtknop (slecht zichtbaar door flits). Deze moesten ook weg omdat de tunnel ook gestript is.
Afbeelding

Een degelijke gordel is wel een pré, als je toch besluit om geen kooi te nemen moet je ergens anders je veiligheid uit halen ;) Zware 6 puntsgordel voor het driftwerk, maar die hoorde bij de OMP kuipjes.
Afbeelding

Dit is wat er zoal overblijft van een interieur nadat het uit de bimmer is gehaald. Dit was het interieur van de E36 325 coupe. Nog geïnteresseerden? Wees snel, want morgen gaan 2 complete interieurs naar de stort.
Afbeelding

Ik zag dat bij de foto van het deurpaneel nog geen handvat zat, maar dat hebben we opgelost door de handgrepen boven de deuren opnieuw te monteren en dan op de deur zelf. Vooraan gemonteerd zul je wellicht denken, ja, want als je in je 6punt zit gesnoerd kun je er anders niet bij. Nu wel... nét!
Afbeelding

En hier staan ze beiden gebroederlijk te rusten. De achterste is onze eerste drifter. Deze is driftklaar. De witte plekken op het rechtervoorspadbord en de rechter deur zijn primer omdat daar roest door kwam. Laatst had mijn collega drifter daar op de deur de bandenstapel te pakken. En het spadbord was gaan roesten nadat de banden aangelopen hebben denk ik. Want in het begin lag hij een beetje te laag.
Afbeelding

Dat was het weer voor nu. Ik heb nog wel wat actiefoto's van het driften maar die zijn oud, toen we nog problemen hadden met de balans in de auto omdat we voorop geen grip kregen. Met de Toyo R1R's was dat opgelost dus ik weet niet of er interesse is in de oude actiefoto's? :P

Groetjes!