Pagina 1 van 1

Dode E46

Geplaatst: 24 jan 2012, 22:18
door PeterE46
Hoi,
Wilde vanavond de auto starten en dit was wat er gebeurde bij het omdraaien van de sleutel:
Interieur verlichting brandde zwak
Dimlicht ging zwak aan
Tikkend geluid achter dashboard kastje
Lampjes op instrumentpaneel gingen aan.
Wel km en dagtellerstand
Temp meter sloeg uit naar max.
Verder niks.
Na het forum geraadpleegd te hebben heb ik net met de reservesleutel de auto weer proberen te starten maar kreeg nog minder respons.
Airbag lampje kwam aan
Dimlichten gingen zwak branden
Bij het inschakelen van de verlichting veranderde er buiten niks en de verlichting van het instrumenten paneel ging heel zwak flikkeren.
Ik heb de auto precies een week niet gebruikt en heb dit nog nooit bij de hand gehad ook na langere tijd stil staan niet. Ik kan me Niet voorstellen dat ineens de accu het begeeft.
Iemand enig idee?
Gr. Peter

Re: Dode E46

Geplaatst: 24 jan 2012, 22:25
door mechanic01
ik zou toch eens een starthulpje proberen en kijken wat er dan gebeurd

Re: Dode E46

Geplaatst: 24 jan 2012, 22:42
door Patrickk
Toch zou ik het wel eerst bij de accu zoeken......

Re: Dode E46

Geplaatst: 24 jan 2012, 22:42
door h3b
En toch heeft alle symptomen van een defecte/lege accu. Zoals mechanic01 al aangeeft, maak gebruik van een starthulp als in startkabels of een jumpstarter of zet een acculader er de komende nacht op.

Re: Dode E46

Geplaatst: 24 jan 2012, 22:47
door AlexS
Daarop inhakend; kijk meteen met een spanningszoeker morgen op de accu naar de laadspanning. Inderdaad gaat een accu vaak niet zomaar stuk.. Het gebeurt wel, maar even verder zoeken kan geen kwaad.. kan bijvoorbeeld zomaar ook een dynamoprobleem zijn.

Re: Dode E46

Geplaatst: 25 jan 2012, 15:59
door PeterE46
Vanochtend de accu eruitgehaald en op de polen gemeten, vijfkommanogwat volt. Beetje laag. Ik heb hem meteen aan de lader gelegd en de diagnose was in ieder geval dat ie niet overleden was (oranje lamp). Op de accu zelf zit ook een kijkglaasje dat 3 kleuren kan hebben groen, zwart of geel en hij gaf zwart aan dus nog te redden. Nou duurt dat opladen wel wat lang en ben ik toch maar ff langs de plaatselijke garagist gegaan om een starthulp te halen. Accu er weer ingezet en starten. In een keer aanslaan geen lampjes en alles deed het. Even laten lopen en toen afgezet en nog een keer geprobeerd te starten zonder starthulp. Nou, niks dus. Ja een hoop geratel. Starthulp erop starten, lopen en gelijk maar ff een stukje gaan rijden. Alles functioneerde normaal en de auto liep als een zonnetje. Met zo'n 30 km op de klok thuis een multimeter op de polen gezet bij draaiende motor en 13,93 volt gemeten. Motor af, motor aan, zonder problemen. Voor de zekerheid heb ik nu toch maar de lader eraan gehangen (diagnose nog steeds oranje) en maar kijken of ie beter wordt. Ik heb de auto zo'n vijf en een half jaar en nog nooit electrische problemen gehad ook heb ik de accu nog nooit gewisseld en ik vermoed dat hij er vanaf nieuw in zit dus een tikje bejaard is ie wel.
Wat ik zo raar vind is dat het boeltje er zomaar mee uitscheidt. Ik rij niet veel maar als ik rij dan zijn het wel grotere afstanden. Toen ie vorig jaar bij de dealert stond zei deze wel dat de kachelweerstand vernieuwd moest worden vanwege het onregelmatig lopen van de blower. Heb ik niet laten doen want ik stoor me er niet aan en hier lees ik dat een defecte weerstand de accu leeg kan trekken. Kan iemand me uitleggen waarom dat gebeurd?
Ik heb het idee dat als ik de auto uitzet hij dan ook helemaal uitstaat en is er geen mechanisch geluid te horen van iets dat blijft draaien?
Dus..........................................

Re: Dode E46

Geplaatst: 25 jan 2012, 16:09
door h3b
een accu gaat niet een autoleven mee dus is niet heel raar dat die een keer vervangen moet worden. Let met vervangen wel goed op de capaciteit van de accu of deze voldoende is voor het type auto.

Re: Dode E46

Geplaatst: 25 jan 2012, 18:57
door dw70
als je na het laden (24u) zonder de auto te starten meet, moet je 12,6V meten. Dat is BMW zijn opgave van een volle accu.

Re: Dode E46

Geplaatst: 25 jan 2012, 19:16
door mechanic01
Vervang de accu gewoon er is verder niks aan de hand volgens mij. Een keer is de accu aan vervanging toe. Een accu kan er gewoon zomaar ineens mee stoppen.

Re: Dode E46

Geplaatst: 25 jan 2012, 19:29
door dw70
volgende week als de vrieskou weer toeslaat is het voor menig accu het definitieve einde.

Re: Dode E46

Geplaatst: 28 jan 2012, 00:21
door Oxellaar
Accu zou ik zeker vervangen als hij wat ouder is en op 5volt heeft gestaan.
Zo ver leeg trekken is sowieso erg slecht voor een startbatterij.
Is er niet voor gemaakt om leeg te trekken.

Ga mijn accu ook volgende week vervangen, is nog de originele uit 2004.
Zijn dus goeie accus die af fabriek geleverd worden.
Merk dat hij wat moeite heeft als het goed koud is.

Re: Dode E46

Geplaatst: 29 jan 2012, 01:17
door Do sporttouring
Bij mij was de kachelweerstand ook kapot bij de vraag van de dealer wat ik er mee wilde doen
vertelde hij inderdaad erbij dat wanneer deze deffect is de kachel ook bij uitzetten van het contact door kan blijven draaien
en de accu leeg kan trekken. Zal deze dan ook zeker laten vervangen ook als je hieraan niet stoort!
Suc6 ermee

Re: Dode E46

Geplaatst: 29 jan 2012, 12:31
door PeterE46
Hoi
Ik heb van de week maar ff een nieuwe accu gehaald. Grappige was wel dat na een ritje van 120km de oude accu ook na een dag ongebruikt nog gewoon de auto deed starten. Maar goed met de kou voor de deur toch maar ingebouwd gisteren. De kachelweerstand komt van het voorjaar aan de beurt.
Thanx voor jullie feedback. :duim:
Gr. Peter

Re: Dode E46

Geplaatst: 29 jan 2012, 14:06
door dw70
accu's hebben een zelfherstellend vermogen. Laat men ze even met rust zonder aangesloten verbruikers herstelt deze weer redelijk. Na een rustperiode opladen en dan gaat hij weer een flinke poos mee.

Maar je verstandig genoeg een nieuwe gekocht.